Catherine

Gespeeld op PlayStation 3
Ook beschikbaar op Xbox 360

Header

Soms is een spel zo vaag dat het juist gamers aantrekt. Catherine is behoorlijk vaag en vanaf de aankondiging heeft het mij aangetrokken. Waar gaat het om? Intriges, nachtmerries en er zijn schapen! Bbèèhh.

Vincent, de hoofdrolspeler in dit verhaal, woont in een buurt waar vreemde ongelukken gebeuren. Mensen sterven in hun slaap en hun laatste gezichtsuitdrukking duidt op heel veel angst. Het zijn ook allemaal jonge mannen. Het gerucht gaat, dat als mensen dromen dat ze vallen, ze sterven in hun droom en ook in hun slaap.

CatherineCatherine

Vincent heeft verkering met Katherine. Zij is een knappe, slimme meid, met een succesvolle carrière. Maar ja, op een gegeven moment gaat Katherine zich afvragen of Vincent wel klaar is om zich te binden met haar. Trouwen ziet Vincent eigenlijk helemaal niet zitten, een duidelijk gevalletje bindingsangst. Hij gaat liever op stap met zijn vrienden, een beetje hangen in een café.

Daar ontmoet hij op een avond Catherine (met een 'C') een wulpse verleidster en helemaal niet zo braaf als Katherine. Hij wordt wakker in bed, met Catherine naast zich. Hij kan zich niets meer herinneren, zelfs niet of er nu iets gebeurd is die nacht. Hij weet ook niet of hij het Katherine moet vertellen. Vanaf dan beginnen de problemen. Vincent krijgt last van nachtmerries. Niet zo maar slechte dromen, maar zo levensecht dat hij er uit probeert te ontsnappen.

CatherineCatherine

Het spel zelf is een mix van love-simulator, puzzelspel en RPG. De love-simulator zit hem in het feit dat keuzes in het spel uiteindelijk zorgen dat je met Katherine of Catherine verder gaat. Je krijgt vragen te beantwoorden hoe je denkt over samenwonen voor het trouwen en meer levensvragen. Door je antwoorden zal je law/chaos-meter een bepaalde kant gaan wijzen. Law is de brave Katherine, chaos is de wulpse Caherine. Dit genre is alleen populair in Japan, het is dan ook erg gewaagd van uitgever Atlus om dit spel naar het Westen te brengen.

De grootste troef van Catherine zijn de bizar lastige puzzellevels. Zo lastig dat het spel al in Japan gepatched is om het iets eenvoudiger te maken. Deze patch is al standaard in de Westerse versie toegepast, maar dat betekent niet dat het makkelijk geworden is, het blijft een lastig spel. De puzzellevels spelen zich af in de nachtmerries van Vincent. Je wordt achterna gezeten door de meest afzichtelijke en vooral grote wezens, die je willen pakken en de oneindige duisternis in willen trekken. Als je zoiets achter je aan ziet komen wil je maar een ding: naar de uitgang van de nachtmerrie komen!

CatherineCatherine

Je begint in een zogenaamde Nightmare Puzzle Tower. Je begint onderaan en de bedoeling is om de uitgang uit de toren te vinden. Die zit meestal bovenaan dus je zult blokken moeten verschuiven om zo naar boven te kunnen klimmen. Ga je te traag, dan beginnen er blokken te vallen, zodat het voor jou dus lastiger gaat worden boven te komen. Er zijn verschillende blokken naast de normaal te verschuiven soort. Sommigen kunnen niet verschoven worden of maar naar een bepaalde kant. En dan zijn er nog schapen, die je proberen van de toren af te duwen.

Gelukkig is er hulp in de vorm van powerups. Een kussen is de 1-up in het spel, daardoor heb je een extra poging het level uit te spelen. Een speciaal drankje zorgt dat je een stuk puzzel van die toren overslaat. Een grafsteen laat alle schapen op het scherm doen verdwijnen en je kunt ook een powerup vinden die een extra blok creëert. De bel is ook een handig item, deze maakt van alle speciale blokken normaal te verschuiven blokken. Je kunt maar één item tegelijk dragen, dus je zult moeten kiezen of je een powerup meeneemt of toch maar laat liggen. Zoals gezegd, de puzzels zijn lastig en die moeilijkheidsgraad gaat per level vrij rap omhoog.

CatherineCatherine

De demo laat al zien dat het spel vrij lastig gaat worden. Of wij in Europa ook met Catherine aan de gang mogen gaan is nog niet duidelijk, Noord-Amerika mag 26 juli beginnen aan deze nachtmerrie. Hopelijk vindt Atlus het de moeite het hier ook uit te brengen. En dan graag geen jaar later, zoals ze met hun Demon's Souls hebben gedaan, want dan hebben de geïnteresseerde gamers het allang geïmporteerd. Atlus, wij houden van Catherine!