Mass Effect 3

Header

De trilogie van Mass Effect komt volgend jaar in maart ten einde. Mass Effect 3 zal namelijk de afsluiter zijn en het verhaal afsluiten met een episch slotstuk. FOK!games was bij de E3-presentatie aanwezig en doet verslag over de grootsheid, keuzes en keiharde actie.

Mass Effect is een actie-RPG waarin dus een hoop shooter-onderdelen samengevoegd zijn met RPG-elementen. Voeg hier een grote dosis sciencefiction aan toe met een spectaculair verhaal en je hebt een korte, krachtige samenvatting van Mass Effect.

In het derde deel zal Shepard, het hoofdpersonage, de aarde moeten beschermen tegen een aanval van grote, lelijke buitenaardse wezens die ook een centrale rol in de eerste twee delen speelden. Ondanks de toegenomen actie staat het verhaal en je keuzes daarin nog altijd centraal. Zo zien we in de demo hoe Shepard tijdens de invasie op aarde een bange jongen tegenkomt in een gebouw dat tijdens de invasie deels vernietigd is. Er volgt een korte conversatie en Shepard krijgt een aantal keuzemogelijkheden die we gewend zijn uit de eerste twee delen. De keuze die volgt heeft invloed op wat er direct maar ook iets later in het spel gebeurt.

ME3

Mass Effect 3 draait naast het verhaal ook om de actie en er zijn enkele nieuwe gameplay-elementen toegevoegd waarvan we deze twee te zien kregen. Zo is het mogelijk om vijanden neer te steken met je omni-blade. Deze nieuwe kracht creëert onmiddelijk een mes vanuit je omni-tool waarmee je mensen lek kan prikken voordat ze het doorhebben, ook handig natuurlijk als een vijand zich te dichtbij bevindt. Naast het mes dat je nu hebt zal je ook toegang krijgen tot wat extra explosieve kracht. Granaten worden namelijk in dit deel geïntroduceerd, dus mocht je daar van houden kun je er nu vanuit de dekking een paar via een lobje bij gewillige vijanden deponeren.

Er is niet alleen toegevoegd, maar ook verbeterd, bijvoorbeeld het cover-systeem. Zo is het nu veel duidelijker waar je kunt schuilen, bovendien krijg je nu ook visuele hints die aangeven waar je nog meer heen kunt duiken voor dekking. Zo zul je bijvoorbeeld als je links naast een deuropening staat een pijl naar rechts zien. Ga je naar rechts dan verwisselt Shepard in een moment van positie. Dit werkt ook voor schuilplaatsen waar je achter zit en overheen zou kunnen klimmen. Het nieuwe systeem is goed uitgewerkt en maakte het actiegedeelte een stuk overzichtelijker.

ME3

Dat het met actie wel goed zal zitten merken we als Shepard op een gegeven moment op een verlaten planeet een basis van buitenaardse wezens gaat ontdoen. Shepard roept wat zwaar geschut in om een belangrijk onderdeel van de basis te vernietigen. Dit gaat niet helemaal goed en dan blijkt opeens de gehele basis één groot wezen te zijn. Normaal waren er nooit zulke grote wezens waar je tegen moest vechten maar in dit derde deel dus wel. Shepard en zijn bende zullen er als een haas vandoor moeten terwijl ze achtervolgd en beschoten worden door het wezen.

Shepard vuurt vanachter een machinegeweer dat gemonteerd staat op een klein vervoermiddel zijn kogels op het beest. Helaas is het niet effectief en wordt er zwaarder geschut opgeroepen, dat helaas ook niet werkt. Al snel weet het gigantische beest Shepard en de crew te benaderen en gaat het scherm op zwart.

ME3

Het verhaal in Mass Effect 3 zal een zeer grote rol spelen in samenwerking met de actie van het spel. Ondanks de enkele nieuwe toevoegingen die ik heb gezien ziet het er nog steeds vertrouwd en uitnodigend uit. Ik kan in ieder geval niet wachten om het universum te gaan redden vanaf 6 maart 2012 op Xbox 360, PS3 en PC.