Dead Island

Dead Island header

Dead Island verschijnt 9 september 2011 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Voor deze preview is de 360-versie gespeeld.

Hoewel er de afgelopen tijd enorm veel zombie-games zijn verschenen, blijven ze maar komen. Dead Island is één van de bekendste zombie-games die er binnenkort aan zit te komen en viel vooral op vanwege de indrukwekkende trailer over een klein meisje. Een trailer die tegelijkertijd niets van de gameplay liet zien maar enkel de sfeer van het spel liet zien. Op de E3 kon koei zelf aan de slag met de game en ging samen met drie buddies op zombie-jacht.

Dead Island is een co-op actie RPG waarbij je met je vrienden samen moet werken om op het eiland te overleven. Hiervoor zijn er vier verschillende personages die elk hun eigen zwaktes en sterktes hebben. De een is goed in grof geweld en trekt door zijn zware botten de aandacht van de zombies, terwijl een tenger karakter amper opvalt en de zombies dus makkelijk van achteren kan besluipen. Elk personage heeft daarnaast een eigen verhaallijn die vermengd is met de basisverhaallijn. Zomaar ingame wisselen van personage kan dus niet want dan verlies je al je ontwikkelingen. Tijdens een co-op game kan het natuurlijk gebeuren dat er toevallig twee mensen Xian Mei als personage hebben gekozen, maar dat is gewoon mogelijk. Tijdens cutscenes zullen wel gewoon alle vier de personages aanwezig zijn, maar tijdens het spelen kunnen er twee Xian Mei's rondlopen. Of dit tactisch gezien een slimme zet is, is overigens maar de vraag.

Dead Island

Camera, lights, action!
Hoewel de makers van Dead Island zeggen dat het een co-op RPG is, ligt de nadruk in de gameplay vooral op keiharde actie. Sniperen of op veilige afstand het gevecht aan gaan met een geweer is er hier niet bij, je moet het vooral hebben van je vuisten en de wapens die je om je heen kunt vinden. Deze wapens gebruik je om vervolgens de zombies met gevaar voor eigen leven te lijf te gaan. Mocht je bijna het onderspit delven dan kan een medipac van jezelf of één van je vrienden je er weer bovenop helpen. De wapens die je gebruikt zijn voor het grootste deel gebruiksvoorwerpen zoals een stok of een mes. Je kunt door spullen te verzamelen deze wapens bij werktafels upgraden en speciale mogelijkheden geven. Hiervoor heb je dan bijvoorbeeld vier stukken plakband en drie spijkers nodig. Als je die spullen hebt verzameld kun je je wapens sterker maken. De wapens slijten echter ook, dus na een aantal aanvallen met je zelf gemaakte goedendag zal hij minder effect hebben of zelfs helemaal kapot gaan. Gelukkig kun je op de werktafels je wapens ook tegen betaling weer repareren en je kunt op elk moment zien hoeveel procent schade je wapen al heeft opgelopen.

Wapens kun je op twee manieren gebruiken. Je kunt ermee slaan natuurlijk, maar je kunt er ook mee gooien. Het voordeel van gooien met je wapen is dat je op veilige afstand kunt blijven, maar het grote nadeel is dat het wapen vervolgens opgehaald moet worden, en dat kan ook een van de andere spelers doen waardoor je jouw kostbare mes opeens kwijt bent. Tot slot vind je ook af en toe een pistool in het spel. Deze hebben echter een zeer beperkte hoeveelheid kogels die je niet zomaar vindt, dus zuinigheid is hierbij van groot belang. Mocht je geen wapen hebben dan kun je het met je blote vuisten proberen, maar heel effectief is dit niet. Als een zombie al bijna dood ligt dan kun je wel zonder wapen flink wat schade aan doen, door bijvoorbeeld zijn schedel in te stampen.

Met je wapens ga je zombies te lijf, maar deze zombies heb je in meerdere vormen. Allereerst is er natuurlijk de trage zombie die je al af kan slachten voordat hij uberhaupt echt in de buurt komt, maar er zijn ook zombies die een giftige damp om zich heen hebben hangen en waar je dus niet te lang bij in de buurt moet lopen. Er zijn zombies die in brand staan en daardoor jou ook in brand kunnen steken of extra schade toe kunnen brengen. Tot slot zijn er ook nog zelfmoordzombies die zich opblazen en zijn er zombies die een stuk sterker zijn. Door zombies te verslaan verdien je XP en daarmee word je als speler ook daadwerkelijk beter. In tegenstelling tot veel games groeit de sterkte van de zombies niet evenredig mee. Als je beter wordt zul je daadwerkelijk minder moeite hebben met het verslaan van de zombies. Het is niet mogelijk om een gebied helemaal zombie-vrij te maken. De zombies zullen een gebied in blijven komen, dus het is zaak om niet zomaar buiten te gaan staan.

Dead Island

Zoek je eigen weg
Dead Island
is een free roaming game, maar met een aanbevolen pad om te volgen. Je doet een missie waarbij je een bepaalde route volgt en vervolgens verschijnt alles wat je gezien hebt op je kaart. Je bent vrij om zelf een andere weg te zoeken naar je eindpunt. Je wordt langzaam door steeds drukker bevolkte gebieden geleid door de missies, maar je hebt ook de vrijheid om deze moeilijkere gebieden direct al zelf op te zoeken, wat extra veel XP oplevert. In totaal bevat de game voor zo'n 25 a 30 uur aan gameplay wat nog langer kan worden door de vele extra's die er te vinden zijn en de meer dan honderd zij-missies.

Voor wie het nog niet wist, ik ben een angsthaas. Van games als Condemned, die ik eigenlijk best graag zou willen spelen, raak ik zo gestresst dat ik al na een paar minuten een aflevering van Spongebob moet kijken om een beetje bij te komen. De spooky sfeer en bewust ingebouwde schrikmomenten in zulk soort games trek ik niet. Hoewel Dead Island ook zombies bevat, draait het spel niet om de schrikmomenten of opgebouwde spanning. Het spel bevat geen dag en nacht cyclus, maar gebruikt wel het weer om een bepaalde setting te creëren. Verder speelt het spel zich af op een tropisch eiland, dus bij goed weer is het zicht ook gewoon goed.

Dead Island

Conclusie
Hoewel ik geen groot liefhebber ben van zombiegames en dus niet zat te springen om met deze game aan de slag te gaan, heeft het spel me positief verrast. De actie is bruut en geeft voldoening, en het customizen van wapens zorgt voor de nodige variatie. Waar ik echter wel mijn twijfels bij heb, is het gooien van wapens in een online game. Tijdens de korte demo met drie anderen vond ik het al vervelend dat ik mijn gegooide wapens steeds weer op moest halen en deze soms verdwenen waren omdat iemand anders ze had opgeraapt, dus kun je nagaan hoe dat gaat als je met drie onbekende mensen speelt en je beste wapen in een zombie gooit. Daarnaast onderscheide de demo die ik speelde zich amper van vergelijkbare spellen. Gezien de cinematische trailer verwacht ik dat het spel het moet gaan hebben van een sterk verhaal in combinatie met een aparte setting, maar of dat zo is blijkt pas wanneer het spel 9 september in de winkels ligt voor PC, PlayStation 3 en Xbox 360.