Final Fantasy XIII-2

header

Final Fantasy XIII is het eerste spel in de reeks op de huidige consoles. Eerst aangekondigd als een PlayStation 3-exclusive, maar later kwam toch nog de Xbox 360 erbij als platform. Door de schitterende trailers waren de verwachtingen hooggespannen. Te hoog, zo bleek. Het spel werd door de media neergesabeld. De grootste klacht was de lineaire gameplay.

Verrassend genoeg is dit jaar Final Fantasy XIII-2 aangekondigd. De makers willen het verhaal verder vertellen en zijn met de klachten uit het eerste deel aan het werk gegaan. De speelbare demo begint met Noël en Serah. Serah kennen we nog als de zus van Lightning. Noël is een nieuw personage. Meteen worden de twee aangevallen door Atlas: een groot, transparant wezen. Alleen zijn arm is in vaste vorm en valt onze twee helden aan.

ff

Tijd om te kijken wat ze aan het vechtsysteem veranderd hebben. In eerste instantie is er niets te merken. Het gehele systeem is zoals Final Fantasy XIII, compleet met Paradigm Shifts. Dus aanvallen van commando's en ravagers zorgen dat er een staggerbar oploopt, en als de meter een grens overgaat dan kun je extra veel schade doen. De rollen medic, sentinel en synergist zijn ook aanwezig.

Het grote verschil tijdens gevechten is het gebruik van actieknoppen. Net zoals in God of War zijn er quicktime events: momenten in het gevecht dat je een bepaalde knop of richting moet drukken op je controller. Als je deze opdracht goed opvolgt krijgt de tegenstander extra schade te verduren. Andersom kan ook, druk je tijdens een aanval van de vijand geen of te laat de getoonde knop in, dan krijgt jouw team extra schade.

Na het verslaan van deze hand verdwijnt Atlas en kunnen we verder. We beginnen in een kleine nederzetting tussen ruïnes. In de nederzetting kunnen we met aangegeven personen een gesprek voeren, anderen zijn slechts omstander en roepen alleen wat als je er langsloopt. Buiten de nederzetting verschijnen er vijanden op de map die je kunt bevechten door er op af te lopen, of tactisch niet vechten door ze te mijden. Bij deze gevechten vallen er twee andere grote aanpassingen op.

Als eerste verschijnt er nu een meter als je een monster nadert. Als je het wezen snel genoeg aanraakt, voordat de meter leeg is, krijg je bonussen als een pre-emptive strike, een eerste aanval voordat het gevecht begint. Een verbetering ten opzichte van het eerdere systeem, waar je het monster van achteren moest benaderen om deze bonussen te krijgen.

Ten tweede laten de wezens die je verslaat soms een kristal achter. Dit kristal kun je gebruiken om je team uit te breiden met een derde lid: het wezen dat je verslagen hebt. Dit wezen verschijnt op basis van je gekozen paradigm. Bij ravager verschijnt er een Flan, bij sentinel een Scalebeast en bij commando een Behemot. Met de hoeveelheid soorten monsters in het spel zijn hier nogal wat mogelijkheden. Deze drie waren er in de demo, maar hoogstwaarschijnlijk kun je dus kiezen welk monster je voor welke rol wil gebruiken.

Deze monsters hebben ook een aparte meter, die langzaam vult als je vecht. Eenmaal vol kan je teamgenoot een speciale aanval doen, dat een quicktime event is, dus je moet op de juiste knoppen drukken. Voor een gevecht zul je een tactisch sterke medestander kiezen, als je het juiste kristal hebt natuurlijk. Dat wordt dus zoeken naar de sterke en zeldzame kristallen.

ff

Na een tijd door de ruïnes te hebben gelopen vinden Serah en Noël het monster Atlas weer. Nu krijgen we een keuze, meteen aanvallen, of op zoek naar een machine dat blijkbaar ergens in de ruïnes tegelijkertijd verschenen is met het grote monster. Kiezen voor het eerste is je dood, het tweede leidt naar een puzzel. De puzzel lijkt het meest op een minigame waar je kristallen moet verzamelen. Dit doe je op een kaart van tegels. Een doolhof, want als je op een tegel staat verdwijnt deze. Je moet dus snel denken hoe je alle kristalen op je pad kunt pakken voor je naar het einde loopt.

Of ze met deze 'keuze-optie' de grootste klacht hebben getackeld is niet geheel overtuigend, maar er is een mogelijkheid dat ze dit gedaan hebben om de demo kort te houden. Er is waarschijnlijk geluisterd, want op de overzichtskaart zijn er dus keuzemogelijkheden aanwezig en je hebt een verkennende vriend op deze kaart. Een Moogle genaamd Mog is een zwevend wezentje dat je om raad kunt vragen over de geboden keuzes. Hij geeft dan zijn gevoel aan. In deze keuze om Atlas direct aan te vallen of niet geeft hij aan dat hij het idee van de machine opzoeken de betere vindt. Hopelijk zijn de keuzemogelijkheden in het volledige spel een stuk uitgebreider dan deze keuze, waar er maar één juiste optie is.

Mog geeft tijdens het lopen commentaar op van alles en nog wat en kan objecten uit andere dimensies zichtbaar maken. Er zijn blijkbaar dimensie-scheuren opgetreden na gebeurtenissen die plaats hebben gevonden na Final Fantasy XIII. In de trailer zie je Mog ook veranderen in een wapen dat Serah gebruikt. Helaas was deze optie nog niet aanwezig in de demo. De demo eindigt als je de puzzel hebt opgelost, waardoor Atlas in zijn geheel in vaste vorm aanwezig is en vrij traag kan bewegen. Dan is hij een stuk makkelijker te verslaan.

Na de demo kreeg ik de kans director Motomu Toriyama en producent Yoshinori Kitase te interviewen over dit deel. Dat interview kun je hier lezen.