PlayStation Vita

Header

PlayStation Vita ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als PlayStation Portable, maar als je beter kijkt zie je de verschillen. Het opvallendste zijn natuurlijk de twee analoge sticks aan de voorkant. Deze zorgen ervoor dat het mogelijk is om bijvoorbeeld shooters te kunnen spelen zoals je dat met een normale controller zou doen. De sticks zijn een stuk fijner omdat je niet meer puur een schuifje heen en weer schuift, zoals bij de originele PSP. Het zijn nu veel meer echte sticks die meebewegen, wat de besturing veel prettiger maakt. Beide analoge sticks zitten op dezelfde hoogte op de Vita, en daarboven zitten links het stuurkruis en rechts de bekende actieknoppen.

Vanwege de plaatsing van deze knoppen op de Vita zijn ze een stuk minder fijn te gebruiken. Daarnaast zijn het nogal harde knoppen die een stuk kleiner zijn dan die op de originele PSP dus optimaal is het niet. Nog onhandiger zijn overigens de select- en startknoppen die helemaal in de handheld weggezonken lijken te zijn. Het apparaat is verder een stuk lichter en dunner dan zijn voorganger en hoewel de PSP al een enorm mooi scherm had, is het OLED-scherm van VITA nog helderder en scherper, al zal dat verschil de gemiddelde consument niet zo snel opvallen.

Een nieuwe handheld valt of staat natuurlijk bij de software die ervoor beschikbaar is. Vijf games konden enkele minuten gespeeld worden om een snelle indruk ervan te krijgen:

Uncharted: Golden Abyss
De speelbare demo van Uncharted: Golden Abyss was dezelfde als die in de persconferentie getoond werd, waarbij je vooral een flink stuk langs een wand moet klimmen. Dit hele gedeelte is speelbaar met zowel het touch-screen als de knoppen. Simpelweg met je vingers over het te volgen pad bewegen zorgt ervoor dat Nathan met je mee klimt. Dit werkt niet altijd vlekkeloos, soms moet je meerdere keren een steen aanraken om er heen te klimmen, en het weer op een muur klauteren is lastig om met het touchscreen aan te geven. Bij grotere stukken die overbrugd moeten worden kun je de Vita schuin houden om Nathan naar de juiste kant te laten hangen zodat hij vervolgens naar de overkant kan springen. De touch-screen besturing voelt een beetje aan als een gimmick. Voor het herladen van wapens en het vechten werkt het overigens wel prima!

NGP

LittleBigPlanet
De game die het meeste uit de mogelijkheden van de Vita lijkt te gaan halen is LittleBigPlanet. Het lijkt alsof deze hele game ontworpen is speciaal voor de Vita, zoveel toffe dingen zijn er mogelijk. De basis gameplay is precies hetzelfde zoals we die van LittleBigPlanet kennen: een platformer met simpele puzzels erin verwerkt. De game maakt veelvuldig gebruik van het touchscreen. Je kunt bijvoorbeeld je vingers over pianotoetsen laten glijden om een poort te openen of een katapult afschieten door het elastiek eerst naar achteren te trekken en vervolgens los te laten. Leuker zijn de echte puzzels, zoals wanneer je uit een gat moet klimmen door het gebruik van blokken. Deze blokken kun je met het touchpad achter op de Vita naar voren drukken waardoor je erop kunt springen. Doe je het niet goed dan kun je ze via het touchscreen aan de voorkant weer gewoon naar achteren drukken! Het touchscreen kun je ook gebruiken om dingen mee te bewegen, zoals een stoffen blok dat je klem kunt zetten onder een poort zodat je er onderdoor kunt. De motion sensor wordt ook goed gebruikt. De Vita schuin houden zorgt ervoor dat er dingen kunnen gaan schuiven, zoals een karretje op een rails. Kortom, LittleBigPlanet is een zeer geschikte game voor een vertaling naar Vita.

Virtua Tennis 4
Tennis is een sport waarbij je tegen een bal aan moet slaan, dus dat zou op zich goed te vertalen moeten zijn in het tegen het scherm aan tikken. Virtua Tennis 4 is geheel met knoppen te spelen, maar ook het touchscreen kan gebruikt worden. De mogelijkheden van het touchpad achterop de nieuwe handheld zijn nog niet bekend gemaakt, maar ook deze zal gebruikt gaan worden volgens de demonstratie-dame. Met het touchscreen aan de voorkant kun je door rechts of links te drukken je speler laten bewegen en op het scherm tikken is slaan. Heb je de basis eenmaal onder te knie dan kun je speciale slagen maken door een bepaalde beweging op het scherm te maken. Het spel ziet er erg goed uit en lijkt gewoon een degelijke tennisgame te gaan worden!

NGP

Little Deviants
Bij nieuwe hardware die nieuwe mogelijkheden met zich mee brengt hoort natuurlijk een game vol mini-games die al deze nieuwe mogelijkheden goed benutten. Voor Vita is Little Deviants deze game. Het spel bestaat uit tientallen mini-games waarbij je de camera, de motionsensor of het touch-screen moet gebruiken. Ik heb twee van deze spelletjes kunnen spelen. In de eerste mini-game werd de kamer om je heen op het scherm getoond, en daar vlogen robots rond die je moest opzoeken en neer schieten. Dit betekent dus je Vita letterlijk alle hoeken van de kamer laten zien, vergelijkbaar met Invizimals. In een andere game moest je een wezentje door een nauwe gang met allerlei hindernissen helpen te komen door middel van het touchscreen. Hoewel deze game het waarschijnlijk vooral moet hebben van de nieuwigheid van de functies, lijkt het met de kwaliteit wel goed te zitten. Na LittleBigPlanet is dit de game die het beste de nieuwe mogelijkheden gebruikt, al is het jammer dat het weer een simpele mini-games compilatie is.

Sound Shapes
De makers van Everyday Shooter komen met de muzikale game Sound Shapes. In deze game ben je een klein balletje met zuignappen dat aan zwarte platformen vast kan plakken zolang het rustig rolt, maar dood gaat zodra het rode vlakken aan raakt. Onderweg moet je een soort eitjes verzamelen die geluid maken, waardoor je na het pakken van meerdere eitjes muziek hebt. De game is een platformer met wat puzzel-elementen die erg simpel oogt, maar het kan nog best lastig worden als je leuke deuntjes bij elkaar wilt spelen. Het spel lijkt echter redelijk kleinschalig te zijn dus ik verwacht dat het een goedkopere downloadbare game wordt.

NGP

Software
Naast de games heeft Sony ook een tweetal nieuwe features getoond. De eerste is 'Party' wat simpel gezegd neerkomt op partychat over een draadloze verbinding. De tweede is 'Near' welke een soort Streetpass-achtige feature is waarmee data-overdracht kan plaatsvinden tussen twee Vita's dicht bij elkaar.

De Launch
PlayStation Vita komt volgens Sony nog voor het Kerst-seizoen in de winkels te liggen, overal. Dit betekent waarschijnlijk een oktober of november release. Er komen twee versies van de nieuwe handheld, eentje met enkel Wifi en eentje met Wifi en 3G. De eerste gaat je 249 euro kosten, de tweede kost je 299 euro. De richtprijzen voor de games zijn nog niet bekendgemaakt, maar we gokken dat die je een euro of 50 gaan kosten.