Deus Ex: Human Revolution

Header

Gespeeld op PlayStation 3

Of we een bèta van Deus Ex: Human Revolution willen spelen? Natuurlijk, geen probleem. Waar moeten we zijn en hoe laat? Dit spel belooft veel goeds, dus we willen wel met eigen ogen zien hoe ver ze al met die beloftes zijn.

Deus Ex: Human Revolution speelt zich af in het jaar 2027, 25 jaar vóór het oorspronkelijke Deus Ex. De techniek om verbeteringen aan het lichaam, door middel van nanotechnologie, toe te passen moet nog uitgevonden worden en biomechanische uitbreidingen zijn net uitgevonden. De hoofdpersoon, Adam Jensen, is een ingehuurde beveiligingsagent bij Sarif Industries, een toonaangevend bedrijf dat gespecialiseerd is in menselijke aanpassingen. Nadat het bedrijf wordt aangevallen door een groepering die tegen menselijke aanpassingen is, wordt Adam voor dood achtergelaten. Door het toepassen van aanpassingen aan zijn lichaam overleeft hij het en daarna begint het spel. De speler brengt een bezoek aan vijf steden in de loop van het spel, waaronder Detroit, Shanghai en Montreal.

Het eerste wat opvalt in de tutorial zijn de details. Een poster van Final Fantasy XXVII, de magazines die op bureaus liggen, de boeken in boekenkasten, maar natuurlijk ook de personages. Ze zijn allemaal erg gedetailleerd en als je wilt kun je al heel veel tijd besteden aan achtergrondinformatie door de e-mails te lezen op de computers van werknemers. In de tutorial dringen de tegenstanders het laboratorium al binnen en zul je de besturing in de chaos onder de knie moeten krijgen. Wegduiken, tegen een muur om het hoekje kijken, schieten, het kan allemaal en komt ook allemaal aan de orde.

Deus Ex: Human RevolutionDeus Ex: Human revolution

Het schieten is even wennen, het wapen dat je krijgt is niet erg accuraat, dus je hebt moeite met richten. Als je denkt dat dit een shooter is waarin je als Rambo even een kamer binnenstormt, alles dat beweegt neer kan knallen en na een sterke one-liner de kamer gaat doorzoeken voor nieuwe munitie, kom je bedrogen uit. Kogels liggen niet voor het oprapen en de tegenstanders zijn niet dom. De vijanden letten erg op geluid en als ze iets zien dat niet klopt, slaan ze alarm. Na een tijdje gaan ze in een verminderde alertheid door met patrouilleren. Ze zoeken ook dekking als ze beschoten worden, maar het enige waar de AI nog moeite mee heeft zijn deuren. De tegenstanders maken ze wel weer open om achter je aan te gaan, maar als je naast de deur tegen de muur gedrukt gaat staan zullen ze soms niet naar je gaan schieten. Of ze je nu gewoonweg niet gezien hebben of omdat ze drempelvrees hebben, geen idee. Ze blijven aan de andere kant en kunnen je niet raken. In het gebouw in deze missie hangen ook camera's. Als deze je detecteren zul je opeens meer tegenstand krijgen, soms kan dat handig zijn, want op deze manier lok je de vijanden wel weg van hun oorspronkelijke plaats.

Je kunt vijanden met allerlei wapentuig om zeep helpen, of juist bewusteloos slaan. Dat slaan kost je energie, dat daarna langzaam weer oplaadt. Dus onbeperkt met iedereen gaan vechten is niet aan de orde. In de intro van de missie vraagt je werkgever enkele vragen waar je zelf antwoord op moet geven. Elk antwoord zorgt dat je weer een ander startwapen hebt. Kies je bijvoorbeeld antwoorden die een stealth-benadering aangeven, dan krijg je de beschikking tot een snipergeweer waar je slaappijltjes in kunt doen. Het is wel opletten, want slapende tegenstanders kunnen weer wakker worden gemaakt door patrouillerende tegenstanders dus het is zaak snel te handelen. Een dood of slapend lichaam kun je namelijk doorzoeken op items als geld, kogels of andere spullen en het lichaam zelf kun je verplaatsen zodat niemand alarm slaat als ze opeens een dood of slapend lichaam vinden op hun patrouille.

Deus Ex: Human RevolutionDeus Ex: Human Revolution

Je hebt verschillende manieren om een missie te voltooien. In een van de missies word je gevraagd een gebouw binnen te dringen en een experimenteel wapen veilig te stellen. Je kunt natuurlijk door de voordeur naar binnen en de tegenstanders die je tegenkomt neerleggen, maar je kunt ook proberen langs de tegenstanders te komen zonder geweld. Tijdens de uitleg van de missie wordt ook aangegeven dat er mensen gegijzeld worden. Dit kun je totaal negeren, maar als je ze dan toch tegenkomt dan zijn er verschillende opties. Eén optie die je voorgeschoteld krijgt betekent geen gijzeling meer, maar wel een hoop slachtoffers omdat je niet goed oplette wat ze eigenlijk naar je riepen toen je de deur opendeed. Er is ook een manier om ze te redden en extra ervaringspunten te verdienen. Niet alleen dat, maar keuzes die je maakt in het verhaal zullen het verdere verloop ook veranderen. In dit geval: je keuze of en hoe je mensen gaat redden weegt mee bij de vorming van je reputatie. Je zult ook veel moeten praten met mensen, dus als je reputatie beter is zul je meer te weten te komen.

In je missies zul je niet alleen moeten kiezen tussen actie of stealth, maar je zult ook moeten leren hacken. Sommige deuren en computers moet je namelijk hacken zodat je naar binnen kan. Ook bommen zul je moeten hacken om deze onschadelijk te maken. Het hacken is in principe makkelijk: je krijgt een scherm met daarop een beginpunt, een eindpunt, een vijandelijke punt en verschillende nodes daartussen. Deze punten zijn op de een of andere manier verbonden met een of meerdere paden. Een pad kan één richting hebben of ze ‘wijzen' beide richtingen op. Er zijn verschillende wegen die naar het eindpunt gaan en je zult de snelste manier moeten vinden om dat eindpunt te bereiken. Op zich is dat te doen, maar elke tussennode heeft een kans dat het merkt dat je probeert te hacken. Als je gedetecteerd wordt zal het alarm afgaan en gaat het vijandelijke punt óók richting eindpunt om dat veilig te stellen. Jij kun het pad dat de vijand gebruikt heeft niet meer gebruiken, dus je mogelijkheden worden beperkt en je zult nog snel moeten zijn ook. Naar mate je vordert in het spel zullen er lastigere hack-puzzels komen.

Deus Ex: Human RevolutionDeus Ex: Human Revolution

Om deze het hoofd te kunnen bieden zul je verbeteringen aan je lichaam kunnen kopen met 'augmentation points'. Deze verdien je door ervaringspunten te verzamelen. Dit is een van de redenen waarom de extra gebeurtenissen zoals bovenstaande gijzeling toch op te pakken, zodat je extra ervaringspunten kan verdienen en dus ook sneller jezelf kan verbeteren. De upgrades aan je lichaam kunnen van alles zijn. Je zicht, je radar of je hackmogelijkheden kunnen bijvoorbeeld verbeterd worden. Je zult keuzes moeten maken, en vooral ook moeten kijken naar je eigen stijl. Als je veel stealth bezig bent en bijvoorbeeld liever door de plaatselijke schoorsteen op het dak een gebouw binnendringt, kan het handig zijn om de "Icarus"-verbetering te kopen. Deze verbetering zorgt ervoor dat je geen schade oploopt door het springen van hoogtes. Of vallen, als je niet oplet. Ook kun je een verbetering kopen dat je tijdelijk onzichtbaar maakt. Spelers die liever hun vuisten laten spreken kunnen kiezen om de energiemeter die aangesproken wordt groter te maken, waardoor je vaker kan slaan achter elkaar. Er is ook een verbetering om die meter weer sneller te laten opladen. Of doe gemakkelijker: kies de verbetering die zorgt dat je meerdere mensen tegelijk kan neerleggen als ze dicht genoeg bij elkaar staan.

Er is genoeg keuze voor elke speelstijl en juist de hoeveelheid mogelijkheden zal zorgen dat je het spel ook eens op een andere manier nog wilt uitspelen. Grafisch is het helemaal in orde en ook de gameplay heeft me overtuigd. Door de vele manieren van spelen en de vijanden die niet als een kip zonder kop terug gaan schieten zorgt ervoor dat je op de hogere moeilijkheidsgraden een uitdaging hebt. Deus Ex: Human Revolution komt 26 augustus in Europa uit voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360.