El Shaddai: Ascension of the Metatron

El Shaddai

Een visueel erg apart actiespel met een bijbels tintje, zo kun je El Shaddai: Ascension of the Metatron in een notendop omschrijven. Op de Tokyo Game Show werd dit spel uitgeroepen tot 'Future Game of the Show 2010'.

In den beginne
Het verhaal is geïnspireerd door de bijbel. Schrik niet, het spel is geen Jehovagetuige die jou gaat overtuigen dat je moet geloven, het is los gebaseerd op stukken uit de Bijbel. God heeft in het begin engelen aangewezen die op de aarde moesten letten. Deze groep wordt de Grigori genoemd. Door alle verleidingen op aarde vond de Grigori het wel best in de hemel en verlieten het om op aarde te gaan keten. De Hemelse Raad besluit dat de Grigori gestraft moet worden en wil een zondvloed bestellen dat het leven op aarde zal vernietigen.

En dan komt onze held met een pleidooi. Enoch, een menselijke klerk voor de Raad, is er natuurlijk op tegen om de gevallen engelen en daarmee de mensheid uit te roeien. Hij vraagt of hij de gevallen engelen mag gaan zoeken op aarde en naar de hemel te brengen, waar ze dan gestraft kunnen worden. De raad gaat daarmee akkoord en zo begint het avontuur. Hij zal alle gevallen engelen moeten doden om zo de zielen van die engelen weer in de hemel te krijgen. De Grigori weten ook dat God op zoek naar ze is, dus ze hebben allerlei donker gespuis opgeroepen om het Enoch zo lastig mogelijk te maken hen te verslaan.

El ShaddaiEl Shaddai

Hebt uw naaste lief!
Enoch zal er niet alleen voor staan. Af en toe zullen de aartsengelen Uriël, Raphaël, Michaël en Gabriël je helpen in je zoektocht. De meeste hulp kun je verwachten van Lucifel, een aartsengel die door de tijd kan reizen. Gewapend met mobieltje zal hij je met raad en daad bijstaan. Ook als het regent, want hij heeft in de toekomst een paraplu gekocht. Een slimme vent dus, die Enoch wel mag en daarom meehelpt de gevallen engelen te vinden. Er is nog meer hulp voor Enoch in de vorm van Nanna, een geheimzinnig blind meisje, dat al gehoord heeft van de zoektocht van Enoch. Zij zal hem ook helpen te zoeken naar de Grigori.

De gevallen engelen zijn dan weer een zooitje apart. Een van de engelen, Ezekiel, is een soort moeder, gefascineerd door moederliefde. Ze spreekt ook als een moeder, op de toon als een moeder eens kwaad is. Haar twee varkentjes, waar ze zielsveel van houdt, gebruikt ze als haar wapens. Toegegeven, ze verandert ze wel eerst in enorme monsters voordat ze de beesten op Enoch afstuurt, dus een kort gevecht met babi pangang als resultaat zit er niet in.

El ShaddaiEl Shaddai

Strijdt in Gods kracht tegen de duisternis
Gelukkig zul je ook tegen wat mindere tegenstanders vechten. Het gespuis dat de Grigori in het leven hebben geroepen om je dwars te zitten je zoektocht te voltooien. Eén nadeel: je hebt geen wapens of beschermende middelen als een pantser of schild. Je vecht dus met benen en je vuisten. Gelukkig kun je items afpakken. Omdat deze door donkere krachten zijn gebruikt, moet je ze nog de jouwe maken. Dit doe je door het item vast te houden en een tijd een knop ingedrukt te houden. Een balkje laat zien hoe lang het nog duurt. In de tussentijd kun je niet aanvallen of verdedigen. Als je de wapens eenmaal gaat claimen worden ze wit en hemels, zodat jij het wapen kan gebruiken.

Je kunt ook maar één wapen dragen, dus je hebt geen rugzak bij je om de geclaimde items mee te nemen op je avontuur. Een van de items is de 'Arch', een zwaard uit de hemel. Hiermee kun je donkere zielen weer terug naar de hemel meppen. Op sommige momenten is een schild weer handig, dus zul je de boog op moeten geven. Ook met een schild kun je meppen, dus geheel weerloos ben je nooit. Nog leuker, je kunt ook twee schilden dragen, een schild aan iedere arm, erg tof om daarmee te vechten. Alleen met wapens kun je de engelen verslaan en hun ziel weer terug naar de hemel sturen. Je moet kiezen wat handig is op bepaalde momenten, dus moet je tegen een sterke vijand waar je verdediging tekort schiet, dan kun je beter zorgen dat je de schilden hebt. 

De besturing zelf is simpel, geen onzinnige toetsencombinaties om combo's te maken, zoals het hoort dus. Zo kun je meer focussen op de vijanden, in plaats van lastig te maken bewegingen en aanvallen uit je hoofd te gaan leren.

El ShaddaiEl Shaddai

Halleluja
Het hele scherm wordt gebruikt om de wereld te tonen, dus geen energiebalkjes, leven-indicatoren of wat dan ook. In plaats daarvan kun je aan je personage zien wat zijn status is. Zijn kleren zien er verscheurd uit als hij er slechter aan toe is. Hierdoor zit je echt in het spel en kun je je ogen de kost geven. En daar nodigt het spel ook tot uit!

De graphics in El Shaddai vallen je namelijk meteen op. Wat is er zo bijzonder? Het lijkt alsof je naar een tot leven gekomen schilderij kijkt. De kleuren springen van je scherm en de personages bewegen soepel tijdens de vele gevechten die zullen plaatsvinden. Het spel ziet er erg licht en vredig uit als je de wereld aan het verkennen bent, maar zal donkerder worden als je gaat vechten. Een erg mooi effect om te zien. Het spel speelt zich in 3D af, je kunt vrij rondrennen. Je zult naturlijk tegenstanders tegenkomen, die je zult moeten bevechten. Soms zul je een stuk in 2D moeten lopen, springen en vechten. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de ingang van een toren. In dit level zul je in 2D naar boven moeten springen, klimmen en klauteren om verder te geraken. Grafisch ziet het 2D-gedeelte er ook schitterend uit: in de achtergrond van het level in de toren zie je bijvoorbeeld een prachtig glas-in-lood raam.

El ShaddaiEl Shaddai

Conclusie
El Shaddai, Ascension of the Metatron heeft me positief verrast. Het zou wel eens een topper kunnen worden. Tenminste, als UVT Ignition, de ontwikkelstudio, de gameplay ook boeiend kan laten blijven door het gehele spel. Het spel heeft in ieder geval een interessant verhaal, mooie graphics, en de besturing is simpel gehouden. Wij bidden dat de ontwikkelaars het leveldesign en dergelijke niet verprutst hebben. Deze herfst kunnen we op de Xbox 360 en PlayStation 3 ondervinden of onze gebeden verhoord zijn.