RAGE

RAGE is de nieuwe IP van ID-software, zelfs hun eerste IP in 10 jaar. ID pakt meteen groot uit met RAGE, een totaal nieuwe engine. Voor de PC, 360 en PS3. De game was groots aanwezig tijdens de Gamescom van dit jaar, ondanks dat de game pas eind 2011 in de schappen ligt voor de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Ritseb en ik namen alvast een kijkje achter de schermen.

Post-apocalyptisch.... alweer?
RAGE
is een post-apocalyptische shooter die zich afspeelt in een door een meteoriet vernietigde wereld. Men heeft de ramp op tijd aan zien komen en dus zijn er over de hele planeet bunkers gebouwd waar er schuil moet worden gehouden totdat de wereld weer bewoonbaar is. Zoals verwacht houdt niet iedereen zich aan de regels en gaat ook jouw bunker eerder open dan anderen. Het verhaal blijft echter niet bij een eenvoudig cliché. Id-software geeft aan dat de game een zeer rijk verhaal zal kennen. De demo begint met een laadscherm met daarop de woorden ‘You're about to meet the waste... in wasteland'. Dat belooft niet veel goeds, of wel?

In de presentatie kregen we enkele missies te zien die men aan het begin en verder in de game moet voltooien. Één van de eerste missies betreft een bericht overdragen in een nabij stadje. We krijgen deze missie van een bewaker in Wellspring, een beginstadje waar jij vandaan komt. Omdat het spel een open wereld heeft gaan we dat natuurlijk niet lopen. Na de eerste wastelanders uitgeschakeld te hebben, komen we aan bij een buggy die volgebouwd is met golfplaten en ander beschermend materiaal. Id-software legt uit dat we later in de game buggy's, quads en andere voertuigen tegen zullen komen die een stuk beter uitgerust zullen zijn en dat hier zelfs een stukje customizen bij komt kijken.

Gunplay en gadgets
Als we in de stad aankomen zien we heel duidelijk dat er een soort van fusie is ontstaan tussen de Aziatische en westerse stijlen. De bewakers zijn dan ook een soort van kung-fu mariniers. Na enkele gesprekken met de bewakers blijkt dat RAGE goed gebruik maakt van het fenomeen Action Storytelling. We zullen weinig tot geen cutscenes te zien krijgen en krijgen alle verhaalelementen door via gesprekken met CPU's in de wereld van RAGE. Op deze wijze blijf je een stuk beter in de sfeer van de game zitten. Er is ook geen vervelende HUD aanwezig die het scherm onnodig vervuilt. Wat wel wordt vervuilt is de lokale watervoorraad. Aan jou de taak om het riool in te duiken en kennis te maken met het uitschot dat hier de boel terroriseert. Hier maken we kennis met de gunplay van de game. Naast de standaardwapens en verschillende soorten munitie hiervoor, krijgen we hier een crossbow in onze handen geduwd met elektrische pijlen. Niet veel later komen we, redelijk cliché, een groepje orc-achtige figuren tegen die in een plas water staan. De rest kun je uiteraard zelf invullen. Weinig originaliteit, maar om heel eerlijk te zijn heeft RAGE dit ook niet nodig als het gaat om gunplay. De game ziet er heerlijk uit en speelt precies zoals we verwachten van een shooter van Id.

RAGE zal ook enkele handige gadgets bevatten waarvan we er een aantal zelf in elkaar moeten zetten. Hoe uitgebreid dit zal zijn, is nog niet bekend maar we kregen een klein voorproefje in de vorm van een op afstand bestuurbaar autootje. Deze konden we in combinatie met een explosief tussen drie vijanden rijden om zo in één knal een kamer te legen. Verder kregen we een boemerang te zien die automatisch op jacht gaan naar de vlezige nekken van dichtbijstaand tuig.

 

Death City
De twee volgende missies namen ons naar twee compleet andere gebieden. Hieruit blijkt ook dat RAGE veel te bieden heeft. We vochten ons een weg door een grote garage waar we ander volk tegenkwamen dan in de riolen. De kleine kamertjes vereisten een andere speelstijl en dit belichtte meteen de variatie in RAGE. Als laatste kregen we Death City te zien. Waarom het Death City heet? Omdat niemand er ooit levend van teruggekomen is. Death City ziet er prachtig uit. De stad is grimmig, er hangt een mosachtige kleur over alle gebouwen en het voelt verlaten aan. Natuurlijk is het niet verlaten en voor we het weten worden we overspoelt door klein tuig dat nog verder gemuteerd lijkt te zijn dan alles wat we tot nu toe tegen zijn gekomen. Een grote trol met raketwerpers voegt zicht tevens bij de strijd en we beginnen te begrijpen dat niemand ooit levend terug is gekeerd. Na een minuut of twee is de trol eindelijk neer en keert de stilte terug in Death City. Dan begint de grond te trillen. Een gigantische hand pakt de hoek van een gebouw en vervolgens verschijnt het wezen dat aan die hand vast zit. De papa van de trol? Einde demo.

Voorlopige conclusie
id-Software lijkt weinig vernieuwende dingen te gaan doen met RAGE. De game is een samenraping van zaken die we al eens voorbij hebben zien komen in games. Waar RAGE zich wel mee differentieert is de sfeer. Je zou verwachten dat post-apocalyptische werelden op een gegeven moment saai gaan worden, maar de ontwikkelaar zet een unieke sfeer neer met uiteenlopende gebieden en vijanden. Na de overschakeling op Death City moesten wij even goedkijken voordat we konden geloven dat we nog altijd met RAGE bezig waren. De nieuwe engine van id-Software laat schitterende beelden zien en wij wachten alvast met smart tot eind 2011.