Gran Turismo 5

Gran Turismo 5 header

Als er een spel is waar veel en vooral lang over gesproken en geschreven is, dan is het Gran Turismo 5. Dit spel, gemaakt door Polyphony Digital, lijkt wel twintig jaar in ontwikkeling, maar het zijn er toch maar zes. Een eeuwigheid in deze markt, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen. Of zijn ze te hoog?

Kuipstoeltje, stuurwiel, gas- en rempedaal. En of dat niet genoeg is, een 3D-tv met bril, een ideale uitrusting om Gran Turismo 5 eens aan de tand te voelen. Als je een track mag kiezen, om het spel te testen, dan is de testtrack van BBC's Top Gear natuurlijk ideaal. Als een dweil rijd ik, de auto is, als het eenmaal fout gaat, lastig weer onder controle te krijgen. Dat is toch weer even wennen na al die arcaderacers op de PlayStation. Want dit is allesbehalve een arcade racer, en met deze verkeerde instelling ga je het ook niet redden in dit spel. Dus niet vol gas gaan, een bocht moet met beleid genomen worden. Gelukkig is er op de weg remhulp te zien, die duidelijk aangeeft of je ergens moet remmen om een bocht of ander obstakel met beleid te nemen. Na twee rondjes meer van de berm gezien te hebben dan van de baan, gaat het een stuk beter. Op tijd remmen is de sleutel tot succes.

Gran Turismo 5

Doe je dat niet, en vlieg je van de weg, dan lijk je tegen een onzichtbare muur te rijden. Uhm, wacht. Onzichtbare muur? Zeg me dat het niet zo is! Helaas, het is een onzichtbare muur. Nou ja, als je beter wordt, zul je daar minder last van krijgen, maar waarom kan ik niet vol over een grasveld rijden, met zoveel detail zou dat toch geen probleem moeten zijn? Dat ik tegen een omheining zou botsen vind ik prima, maar tegen een grasspriet...

Tijd om serieus aan de bak te gaan, en een wat drukkere track te proberen. Tokyo Route 246, een bekende track voor Gran Turismo-fans, lijkt ideaal. Veel gebouwen en veel objecten onderweg, dus het spel kan laten zien wat het waard is. En dat valt niet tegen. Grafisch is er weinig negatiefs te zeggen, al valt het ten opzichte van eerder getoonde screenshots tegen, deze zijn duidelijk van de replays. Dan nog ziet het er nog hartstikke mooi uit, Forza is hiermee met gemak overtroeft. De replay daarentegen is alsof je naar een echte race aan het kijken bent. Ongelofelijk mooi. Hopelijk gaan we dit ooit als realtime racer zien, maar laat me nog even verder dromen.

Racen is zoals gezegd een stuk serieuzer, dat zit wel goed voor de fans van race-simulatoren. Instellingen genoeg voor de kenners, om de ideale wegligging voor de auto op een bepaalde track te configureren. Voor de mensen die gewoon willen racen, niets aan de hand, dat kan ook prima. In Gran Turismo 5 zitten meer dan duizend auto's. Deze zijn onderverdeeld in premium en in standaard auto's. Het verschil? Details, de premium auto's zijn tot in de puntjes gemodelleerd, dus in uiterlijk, de binnenkant en ook de onderkant. Want je kunt over de kop gaan, als je echt lomp rijdt. En dan wil je natuurlijk een correcte uitlaat zien.

Gran Turismo 5

Een van de laatste redenen om het spel weer op te schuiven is de toevoeging van een schademodel. En daar gaat het bij dit spel qua realisme mis. Het schademodel is echt te simpel. De premium auto's hebben een gedetailleerd schademodel, maar omdat dit voor meer dan duizend auto's te veel tijd zou kosten om te maken, heeft men gekozen om de standaard auto's vrij simpel te houden. Begrijpelijk, maar erg jammer, omdat zo het realisme wel erg aangetast wordt. Je moet ook al aardig je best doen om schade te rijden, blijkbaar is het spel erg vergevingsgezind daarin.

Een van de nieuwe opties is ook het rally-rijden door een heuse woestijn. Er zit een dag- en nachtcyclus in het spel, dus het is mogelijk dat je start in schemering, en dat je finisht in het donker. Het effect daarvan ziet er mooi uit, met stofdeeltjes die rood oplichten door je achterlichten bijvoorbeeld. Maar de overgang ging wel veel te snel. In een minuut van daglicht naar donker is wat overdreven, hopelijk was dit een instelling van de demo om het effect goed te laten zien. Ook hier was het schademodel niet briljant, na de aankondiging daarvan heb ik toch te grote verwachtingen gekweekt.

Gran Turismo 5

De EyeToy was ook aangesloten, met deze camera is er nog een optie toegevoegd aan het racen. De EyeToy houdt in de gaten waar je ogen zijn en vertaalt dat naar het scherm. Dus als je naar links kijkt, kijk je ingame ook naar links. En daar hebben we een probleem. Als ik naar links kijk, moet ik in mijn ooghoeken de gebeurtenissen op tv in de gaten houden. En dat kijkt niet echt fijn. Dus dit is een optie waarvan ik de toegevoegde waarde niet zie, ook niet vanuit mijn ooghoeken.

Maar ondanks deze kleine minpuntjes, die waarschijnlijk in mijn hoofd zijn ontstaan na jaren gewacht te hebben, hebben de racers op de PlayStation 3 eindelijk een waardige racer op de console. Met de carrièremodus, waarin je jouw auto kunt tunen tot je een ons weegt, je een erg ruime keuze uit auto's hebt en erg veel tracks zal moeten leren kun je al tijden zoet zijn. Dan is er nog NASCAR, rally en Super GT. Ben je dat zat, dan kun je nog karten. En als je alle tracks uit je hoofd kent, dan kun je nog je eigen tracks maken. Kortom, het spel heeft jaren geduurd om uit te komen, maar je kunt er ook jarenlang plezier van hebben. Dit is het beste wat de PlayStation 3 qua racegames te bieden heeft, en dat zal ook tijden zo blijven. Gran Turismo 5 komt 3 november uit. Eindelijk.