Super Scribblenauts

Super Scribblenauts

Exclusief op de Nintendo DS

Eén van de meest innovatieve games uit 2009 was Scribblenauts. In deze game moest je voor het eerst echt zelf aan de slag, zonder dat je op weg geholpen werd door bepaalde items. Kenmerkend hiervoor was vooral het eerste level met daarin een boom met bovenaan een ster: zorg dat je de ster pakt. Dit kon je op veel verschillende manieren aanpakken. Zo kon je bijvoorbeeld met een zaag gewoon de boom omzagen, of met een ladder de boom inklimmen, maar een minder voor de hand liggende oplossing was om met een zombie op een eenwieler waaraan weer een plank was vastgemaakt langs de boom te fietsen en de ster eruit te stoten met de plank. En dat zijn maar een paar van de honderden mogelijke oplossingen.

Wat bij het eerste deel wel vervelend was, was de besturing van Maxwell. Meer dan eens wilde je iets pakken maar dacht Maxwell dat hij moest bewegen waardoor hij doodging en je het level weer opnieuw moest proberen. Iedereen zal dan ook heel blij zijn om te horen dat je Maxwell tegenwoordig bestuurt met de d-pad. Daarnaast reset de camera lastiger waardoor je niet opeens weg bent bij waar je bezig was. Het lijken kleine aanpassingen, maar ze maken het spel zelf wel een stuk minder frustrerend.

De grootste vernieuwing aan de game zijn echter de bijvoegelijke naamwoorden. Voor iedereen die niet goed op heeft gelet op school, dat zijn woorden die iets zeggen over het zelfstandig naamwoord dat erna komt. Een grote fout bijvoorbeeld. Door de toevoeging hiervan kun je nog veel apartere dingen in het spel creëren. Ooit een boze ijskast gezien? In Super Scribblenauts kan het. Een geweer met vleugels, vliegende schoenen... Alles is mogelijk in Super Scribblenauts. Er is een heel team bezig met het toevoegen van het Nederlandse woordenboek om zoveel mogelijk dingen te kunnen gebruiken. Naast dat de bijvoegelijke naamwoorden het uiterlijk van iets beïnvloeden, kunnen ze ook daadwerkelijk effect hebben op figuren in de game. Een dikke man kun je dun maken door hem een dieetcake te voeren bijvoorbeeld, en van een giftige appel word je ziek. De mogelijkheden zijn eindeloos aangezien je ook bijvoeglijke naamwoorden weer kunt combineren. Een vliegende vuurspuwende dode gouden kabouter bijvoorbeeld. Het enige waar het spel moeite mee heeft is met tegenstellingen. Mijn vierkante bal kon nog rollen en mijn kleine olifant was niet kleiner dan mijn grote olifant.

Super ScribblenautsSuper Scribblenauts

De bijvoeglijke naamwoorden heb je natuurlijk nodig om de 120 nieuwe levels van het spel op te lossen. Dit zijn vooral puzzellevels aangezien die veel positiever werden ontvangen dan de actielevels, die dan ook in mindere mate aanwezig zullen zijn. Mocht je problemen hebben met de puzzellevels dan kun je hints kopen. Om het creatieve te stimuleren is de par, het gemiddeld aantal nodige objecten, weggelaten. Wel word je beloond als je nieuwe items gebruikt die je nog niet eerder hebt gebruikt in het spel. Tot slot is ook nog de level editor aangepast. Je kunt nu nog makkelijker eigen levels maken door de vijftien leveltemplates die beschikbaar zijn en gemaakte levels kunnen lokaal of via WiFi gedeeld worden.

Conclusie
Echt heel vernieuwend kan ik Super Scribblenauts niet noemen, maar hoeveel vernieuwing heb je nodig als je de foutjes van het eerste deel wegpoetst en met een hele rits nieuwe spellen op de proppen komt? Het woordenboek van dit spel lijkt wederom niet perfect, maar is wel weer een verbetering ten opzichte van vorige keer. Ik denk dat elke liefhebber van het eerste deel voor dit tweede deel naar de winkel kan gaan rennen op 15 oktober, net als alle mensen die het idee wel erg leuk vonden, maar de uitwerking niet zo fijn.