'Microsoft test stream-gaming: 60 fps'

Volgens tech-nieuwswebsite Neowin is Microsoft er in geslaagd om Xbox 360- en Xbox One-games te streamen naar browsers. Zij baseren dit op anonieme bronnen, maar het feit dat Microsoft al langer bezig is met cloud-based gaming maakt de geruchten redelijk geloofwaardig.

De technologie staat nog in de kinderschoenen, maar Microsoft is al geruime tijd bezig om middels hun Azure-Clouddienst het fenomeen cloudgaming van de grond te krijgen. Recentelijk werd bekend dat ze met hun DeLorean-project het grootste probleem van cloudgaming, namelijk latency, min of meer getackled zouden hebben met een maskeertechniek. DeLorean maakt onder andere gebruik van 'future input prediction', wat inhoudt dat het systeem voorspellingen maakt van wat een speler gaat doen op basis van eerder gedrag. Hier wordt vervolgens een foutcorrectie op losgelaten, de zogenaamde 'misprediction compensation', voor het geval de voorspelling niet klopt.

Volgens de bronnen zou het Microsoft nu gelukt zijn om games te streamen met bijna 60 frames per seconde en dit allemaal via wifi. De streaming service zou zich niet alleen beperken tot browsers op pc's, maar ook mogelijk zijn op mobiele apparaten.

Vooralsnog zijn er nog talloze barrières waar Microsoft doorheen moet voordat deze techniek van de grond kan komen. Zo is er het probleem van licensering; Microsoft zal in onderhandeling moeten met publishers om gebruik te mogen maken van hun games. Het streamen zou een behoorlijke aanslag kunnen zijn op de inkomsten van publishers op pc-games. Bovendien is onduidelijk in hoeverre deze technologie mogelijk is met de huidige bandbreedte van de gemiddelde consument.