'DirectX 12 kan fps met 50% verhogen'

Intel heeft tijdens hun SIGGRAPH 2014-evenement de spierballen laten zien van DirectX 12. De demo die werd laten zien, gedraaid op Microsofts nieuwe vlaggenschip Surface Pro 3, toont aan dat DirectX 12 in staat is om in sommige situaties 50% meer fps op te leveren en het CPU-verbruik met 50% kan verminderen.

In de demo laat Intel een asteroïdenveld zien met vijftigduizend unieke asteroïden. De demo wordt in eerste instantie op DirectX 11 gedraaid en halverwege wordt geswitched naar DirectX 12. In de grafiek die wordt getoond is te zien dat het CPU-verbruik meer dan 50% daalt na de switch.

De energiebesparing die dit oplevert voor de processor, stelt de GPU in staat om harder te werken en zodoende betere performance te leveren. Daarnaast kan apparatuur langer mee op een accu en blijft deze koeler.

Om de verbetering in performance te laten zien, ontgrendelde Intel vervolgens de framerate. Dit had als resultaat dat de fps met meer dan 50% toenam.

Microsoft heeft tevens te kennen gegeven dat de DirectX-update ook naar hun nieuwe console komt. Bezitters van de Xbox One moeten echter niet te vroeg juichen; er is vooralsnog niets wat er op wijst dat de DirectX-update een spectaculaire performance-toename zal opleveren voor de Xbox One.