"30 fps is een mislukking"

In een interview heeft Palmer Luckey, mede-oprichter van Oculus Rift zijn visie gegeven op de toekomst van VR. Daar vielen wat harde woorden over frame rates en optimistische geluiden over de toekomst.

Voor virtual reality heb je een veel hogere frame rate nodig dan op een doorsnee scherm. 60 fps is zeker genoeg. Er zijn grote verbeteringen zichtbaar tot 90 Hz en zelfs voorbij 120 Hz kun je kleine verbeteringen zien. VR zal een veel hogere frame rate nodig hebben dan consoles.” Hiermee wordt duidelijk dat VR, of in ieder geval Oculus Rift, niet lekker zal draaien op een console.
Later in het interview zegt Luckey dat de wet van de dalende meeropbrengsten van toepassing is op nog hogere frame rates en Hz. Hier wordt mee bedoeld dat het eindresultaat niet zoveel beter wordt om de extra kosten en moeite voor nog hogere prestaties te rechtvaardigen. In de nabije toekomst zal VR dus tussen de 90 en 120 Hz blijven zitten.

Although even for consoles or traditional PC games I don’t think 30 fps is smart. It’s not a good artistic decision—it’s a failure” zegt Luckey. Dit is onder andere een discussiepunt bij The Order: 1886  dat op 30 fps draait.

or vr

Over haptische toepassingen en motion tracking zei Luckey dat het mooiste nog in de pijplijn zit en nog niet eens is aangekondigd.

Het verschil tussen de Android- en de pc-versie van de Oculus Rift wordt ook aangestipt. De Android-versie zal worden ingezet voor panoramische foto’s, virtuele bioscopen, communicatie en gaming. De pc-versie heeft “cranked-up graphics” voor games als Alien: Isolation.

De vroege bestellingen van de Oculus Rift DK2 komen nog steeds in juli. Bestelde je na augustus 2013, dan komt je DK2 in augustus naar je toe.