Groei Samsung baart concurrenten zorgen

Met de introductie van vlaggenschip Galaxy S5 in Nederland vrijdag hoopt Samsung zijn greep op de smartphonemarkt verder te verstevigen. Concurrenten kijken bezorgd naar de gigantische omzet en het marketingbudget van de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Bij de start van de verkoop van de Galaxy S5 op de Lijnbaan in Rotterdam stond in de ochtend een lange rij wachtenden. Zoiets gebeurt in Nederland meestal alleen voor de nieuwe iPhone. Maar Samsung is niet alleen in verkoopcijfers snel gegroeid, ook in populariteit onder gadgetliefhebbers.

De twee voorgangers van de Galaxy S5 waren de best verkochte smartphones in Nederland. Vorig jaar was het marktaandeel op de Nederlandse smartphonemarkt enkele maanden zelfs boven de vijftig procent. Met een adviesprijs van 699 euro is Samsungs nieuwste een van de duurste telefoons, maar ook eentje met de meeste toeters en bellen.

Samsungs strategie met de Galaxy S5 lijkt om zo veel mogelijk noviteiten van andere smartphones te combineren. Zo is de Galaxy S5 nu waterdicht geworden, net als Sony's Xperia Z-toestellen en is er een vingerafdruksensor ingebouwd in de thuisknop, vergelijkbaar met de iPhone 5s. Het resultaat is een toestel dat completer is dan concurrenten. HTC's even dure nieuwe vlaggenschip, de One M8, is bijvoorbeeld niet waterdicht en heeft geen vingerafdrukscanner.

Met de vingerafdruk is de S5 niet alleen te ontgrendelen, er is ook in Nederlandse winkels met de Paypal-app mee af te rekenen, zo meldde Paypal vrijdag. Een extra lokkertje is dat Samsung bij aanschaf van een Galaxy S5 een pakket met betaalde apps en abonnementen ter waarde van vierhonderd euro gratis weggeeft.

Een terugkerend kritiekpunt bij Samsungs smartphones is het ontwerp. De fabrikant kiest er in tegenstelling tot Apple en HTC niet voor om de telefoon helemaal van metaal te maken. De achterkant van de S5 is nog van plastic, voorzien van een putjespatroon. Gezien alle veranderingen is de overgang van de S4 naar de S5 groter dan die tussen de twee belangrijkste Samsung-smartphones vorig jaar.

Door het enorme marktaandeel kan Samsung steeds meer geld uitgeven aan de marketing en aan deals met providers. Voor concurrenten als HTC, LG en Sony is het lastig om tegen de Koreaanse gigant op te boksen. Zij hebben moeite om winst te maken.

Slecht nieuws voor de andere fabrikanten is dat Samsung nu ook fysiek steeds meer aanwezig is in de Nederlandse winkelstraten. Onlangs opende Samsung in Haarlem zijn eerste 'Experience Store' in Nederland, slechts een paar panden van de Apple Store vandaan. Deze maand openen ook Samsung-winkels in Den Haag, Amersfoort, Apeldoorn, Eindhoven hun deuren.

Zelfs Apple begint zich zorgen te maken over de opmars van Samsung. In interne documenten die vorige week uitlekten hekelt een Apple-manager de 'obscene hoeveelheden geld' die Samsung uitgeeft aan reclame en aan telecombedrijven voor extra aandacht onder hun klanten. Zelfs al verkoopt de nieuwe Galaxy S5 minder goed dan verwacht, dan nog zal het toestel goed zijn voor een groot deel van de nieuwe verkochte smartphones.

De druk op Apple begint onderhand toe te nemen. Het bedrijf komt meestal pas na de zomer met zijn nieuwe iPhone. In de tussentijd kan Samsungs marketingmachine zijn werk doen. Bovendien is de huidige iPhone 5s vergeleken met de Android-concurrenten inmiddels vrij klein. Maar op die grotere 'iPhone 6' is het waarschijnlijk nog maanden wachten.