Battlefield zaagt aan de troon van Call of Duty

Call of Duty: Ghosts gaat vanaf dinsdag de strijd om de consument aan met het vorige week verschenen Battlefield 4. Call of Duty-uitgever Activision zag zijn positie als marktleider voor schietspellen de afgelopen twee jaar wankelen. De verkoop van Call of Duty liep terug en met de Battlefield-reeks heeft Electronic Arts een geduchte concurrent.

Battlefield 4 is sinds vrijdag verkrijgbaar en is goed ontvangen door recensenten met wereldwijd een 8,5 als gemiddelde. FOK!games zat daar iets onder met een 8. Verkoopcijfers zijn nog niet bekendgemaakt, maar in Groot-Brittannië staat het spel tweede in de verkooptoptien achter het eveneens vorige week verschenen Assassin's Creed 4: Black Flag.

Dat Activision de competitie van Battlefield serieus neemt, blijkt wel uit de promotiecampagne die het bedrijf heeft opgezet. Om de release van Call of Duty: Ghosts kracht bij te zetten, huurde het bedrijf de Amerikaanse actrice Megan Fox in voor een rol in een twee minuten durende promotievideo. Daarnaast verzorgt rapper Eminem de soundtrack van het spel.

Electronic Arts sprak drie jaar geleden de wens uit een grote speler te worden in de markt voor schietspellen. Pogingen om met de Medal of Honor- en Crysis-reeksen marktleider Call of Duty van de troon te stoten, mislukten. De release van Battlefield 3 in 2011 bleek echter een gouden zet. Van dat spel zijn in twee jaar tijd ruim zestien miljoen exemplaren verkocht.

Activision ziet de verkoop van Call of Duty langzaam teruglopen. Het drie jaar geleden uitgegeven Call of Duty: Black Ops is wereldwijd bijna dertig miljoen keer verkocht voor verschillende spelcomputers. Modern Warfare 3 uit 2011 eindigde op grofweg 29 miljoen exemplaren, terwijl het vorig jaar verschenen Call of Duty: Black Ops 2 goed is voor ruim 24 miljoen stuks.

Daarnaast verloor Activision zijn verkooprecord voor de snelst verkopende game. Waar Black Ops 2 vorig jaar binnen een dag vijfhonderd miljoen dollar opleverde, bracht Grand Theft Auto V op 17 september ruim achthonderd miljoen dollar in de kas van Take-Two Interactive.

Call of Duty: Ghosts en Battlefield 4 nemen spelers mee in een strijd tegen terrorisme, maar het is niet het verhaal waarvoor veel gamers de spellen kopen. Zij willen online tegen elkaar strijden. Waar Battlefield zich richt op grote open speelvelden vol voertuigen, zijn de speelvelden in Call of Duty vooral opgebouwd uit kleinere ruimtes en gangetjes.

De twee schietspellen zijn in eerste instantie alleen verkrijgbaar voor de huidige spelcomputers en de pc. Vanaf 29 november zijn ze ook te koop voor de PlayStation 4. De versie voor de Xbox One is in de meeste landen vanaf 22 november verkrijgbaar, al moeten Nederlandse gamers wachten tot de spelcomputer volgend jaar in de winkels ligt.


Battlefield zaagt aan de troon van Call of Duty