'Gamepersonages zijn als beste vrienden'

Gamers zijn net zo verbonden met hun gamepersonage als met hun beste vrienden. Dit gaat vooral op wanneer gamers gedurende een langere periode gamen met een zelf gekozen personage.

Dat concludeert neurowetenschapper Shanti Ganesh in haar promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hierbij keek ze vooral naar het online spel World of Warcraft.

Hoe langer gamers met een personage spelen, des te meer de avonturen van het digitale mannetje worden onthouden. "De avatar neemt blijkbaar emotioneel een vergelijkbare positie in als een beste vriend, en dat terwijl de avatar niet echt is en de relatie met een beste vriend meestal al veel langer bestaat'', schrijft Ganesh, die woensdag promoveerde op haar onderzoek.

Wanneer gamers genoeg spelen, gaan zij zich betrokken voelen. In haar onderzoek spreekt Ganesh van een 'full body illusion', een illusie waarbij de speler het personage op het scherm ziet als een verlengstuk van zijn eigen lichaam. Dit zou de persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen in de weg kunnen staan. Volgens Ganesh zouden gamebedrijven zich meer bewust moeten zijn van de invloed die zij hebben.


'Gamepersonages zijn als beste vrienden'