Schappert over de veranderingen in de industrie

Voormalig EA en Xbox executive John Schappert heeft in een interview met MCV gezegd dat de inzakkende staat van de gameindustrie niet volledig te wijten is aan de kwakkelende economie, maar grotendeels veroorzaakt wordt door de vastgeroeste aanpak van de grote bedrijven.

Schappert, nu werkzaam bij Zynga, ziet gratis apps en mobiele games als een waardige concurrent voor de grote releases op pc en consoles. Verder voorziet hij dat grote bedrijven in de problemen gaan raken als ze zich niet aanpassen aan de nieuwe verdienmodellen.

"Traditional gaming is under a little bit of pressure. If those businesses are not ready and want to live in the traditional world, they can. It’s just there’s only going to be a few big games a year. If you’re one of those games, more power to you. If you’re not, it’s going to be tough."

"Big console games take years to make. They need massive budgets and you have to hope the bet you started three years ago pays out. If it doesn’t, it’s a game changer for you. And not in a good way. Is there still a market for it? Absolutely."

"Traditional games have become more core. They require an expensive console, use a controller which laymen are afraid of, and their interfaces are not always the easiest to use."

Schappert gelooft dat de veranderingen in de markt te wijten zijn aan zijn prognose dat consumenten minder games kopen maar deze games wel langer spelen. Hoe dan ook gelooft Schappert dat de markt aan het groeien is.

"They don’t have two hours, they have fifteen minutes and don’t want to spend money. The good news is, while I think that we’re seeing traditional gaming shrink, we’re seeing gaming overall grow. To me it’s a very positive message to the overall industry. But I think some people have to change."