Blizzard onthult wijzigingen in Diablo III-bèta

De bèta van Diablo III is in volle gang. Dit levert tweaks en bugfixes op, en soms wordt een heel systeem gewijzigd. Het runesysteem dat in Diablo II gebruikt werd, is niet meer.

Eerder al werd gehint naar wat grote systeemveranderingen in Diablo III ten opzichte van zijn voorganger en nu zijn deze veranderingen doorgevoerd in de bètatest. Dat schreef game director Jay Wilson gisteren op de Diablo III-website.

Het blijkt dat de veranderingen grotendeels te vinden zijn in het rune-systeem. Eerder was al bekend dat het syteem van Diablo II, dat werkte met wapenrunes, plaats zou gaan maken voor skill runes. Dit zijn geen items meer, het zijn bonussen die je vrijspeelt bij het levellen van je personage, net als skills. Zo zou elke skill van de vijf klassen gemodificeerd kunnen worden door een rune toe te passen op de betreffende skill.

"Diablo is certainly about the items, but later in the game, having to juggle all of those various runes was not only un-fun, it was a serious and tedious inventory problem," aldus Wilson.

In het nieuwe systeem komt de eerste skill rune vrij op level 6, en Wilson verzekert ons dat op deze manier op elk level dat je bereikt een nieuwe skill of skill rune beschikbaar komt, tot en met de cap op level 60.

Hieronder een voorbeeld van het nieuwe systeem.

voorbeeld van het skill rune systeem

Diablo III staat gepland voor release in kwartaal 2. Zoals het Blizzard betaamt, is er nog geen definitieve releasedatum vastgesteld, en is het antwoord steevast: "When it's done."