Ook offline dood is dood in MMORPG Salem

Björn Johannessen, Seatribes creative director, heeft in een interview met Massively laten weten dat het ontwikkelteam er voor gekozen heeft om 'permadeath' toe te voegen in haar nieuwe free-to-play MMORPG Salem"It enforces a subtle form of roleplaying", aldus de ontwikkelaar

Volgens de ontwikkelaar zal het toevoegen van permadeath de speler meer motiveren om zorgvuldig om te gaan met zijn personage. "Permadeath prevents griefing more than anything else, adding that its implementation is similar to that of the firm's Haven & Hearth's. Characters in Salem can be summoned and killed if a serious crime has been committed - even when the player is offline."

"When you commit a serious-enough crime (e.g., murder, theft, vandalism), you leave a little clue behind that other players can use to track your homestead," he explained. "If they reach the homestead, the clue can then be used to summon you (i.e., the offending character) into the game for some dispensing of justice. Basically you shouldn't be running around killing people unless you can protect yourself."

Salem speelt zich af in het Engeland van de 17e eeuw en zal, zoals het tijdsframe al doet verwachten, vol zitten met alchemie en folklore. Johannessen heeft ook laten weten dat het niet lang meer zal duren voordat de game in open bèta zal gaan.