[Upd] Werknemers in Xbox-fabriek dreigen met zelfmoord

InternationaalXBOX 360 • Geschreven door Roy op 10-01-2012 @ 23:12
Laatste update: 11-01-2012 11:25

print 

Een aantal werknemers in een Xbox 360-productiefabriek in China dreigen met zelfmoord. Foxconn, het bedrijf achter de fabriek, wilde geen loonsverhoging doorvoeren en liet de werknemers kiezen: blijven tegen de huidige voorwaarden of opzouten.

In totaal zijn er ongeveer 300 werknemers die gedreigd hebben om zich van het dak van het gebouw te storten uit protest op de starre houding van de directie. De burgemeester van Wuhan, waar het voorval zich voordeed, heeft uiteindelijk de werknemers op een veilige manier naar beneden weten te praten.

Hoe het nu verder gaat met Foxconn en haar werknemers is onbekend. Microsoft heeft in een verklaring laten weten dat ze vertrouwen houden in Foxconn. Wel blijft de gezondheid en welgesteldheid van de werknemers een belangrijk gegeven.

Update 11.21 uur
Microsoft heeft een nieuwe verklaring afgegeven waarin ze aangeven dat ze een onderzoek instellen naar dit voorval.

"Microsoft neemt werkomstandigheden in de fabrieken waar haar producten gemaakt worden heel serieus, en op dit moment hebben we een onderzoek ingesteld naar dit probleem.

We hebben een strenge gedragscode waarin onze verwachtingen staan en we houden de werkomstandigheden nauwlettend in de gaten. Microsoft staat achter een eerlijke behandeling van en veiligheid voor de werknemers van onze partners."


Bron: Eurogamer


Lees ook:

» 10/01 Obama gaat China harder aanpakken31
» 08/01 Moordenaar Kerwin Duinmeijer pleegt zelfmoord86
» 08/01 Call of Duty's meest gespeelde Xbox 360-games in 20116
» 06/01 Zelfmoordaanslag in Damascus221


delen | eKudos nujij

19656 views / 78 reacties
User-waardering    
Aantal stemmen    201
Reacties op dit bericht
46  van 78 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Dat gebeurt daar toch wel vaker? Was dat ook niet het geval bij de fabricage van een iPad ofzo?
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:14 schreef AlmightyArjen het volgende:
Dat gebeurt daar toch wel vaker? Was dat ook niet het geval bij de fabricage van een iPad ofzo?
Volgens mij heeft ieder elektronicabedrijf wel spulletjes van Foxconn.
Erg vreemde actie, als er niet meer betaald wordt springen we met 300 man van het dak - alsof jij/je nabestaanden daar beter van worden...

Foxconn staat er overigens om bekend dat ze slecht betalen, maar ja als ik bij Microsoft verantwoordelijk zou zijn voor het uitbesteden van de productie zal ik waarschijnlijk ook voor ze kiezen (over het algemeen is de productie-kwaliteit bij Foxconn in orde).
userIcon
tis wel raak daar bij foxconn.
Was er in het verleden al niet heibel daar>?
userIcon
quote:
Microsoft heeft in een verklaring laten weten dat ze vertrouwen houden in Foxconn. Wel blijft de gezondheid en welgesteldheid van de werknemers een belangrijk gegeven
Uiteraard, zieke werknemers zijn niet in staat om de kostprijs van een iksboks onder de 41 cent te houden en dan worden de marges voor Mickeysoft wel uiterst mager
userIcon
Het moet dan ook geen pretje zijn om die troep in elkaar te moeten zetten....
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:19 schreef Mr.Fused het volgende:
Erg vreemde actie, als er niet meer betaald wordt springen we met 300 man van het dak - alsof jij/je nabestaanden daar beter van worden...

Foxconn staat er overigens om bekend dat ze slecht betalen, maar ja als ik bij Microsoft verantwoordelijk zou zijn voor het uitbesteden van de productie zal ik waarschijnlijk ook voor ze kiezen (over het algemeen is de productie-kwaliteit bij Foxconn in orde).
Er was dacht ik ook iets met verzekering, als je op je werk dood gaat dan moet het bedrijf de nabestaanden een flinke vergoeding geven.
Hoe het precies zat weet ik niet meer maar in feite zijn veel werknemers daar dood meer waard voor hun famillies.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Helemaal mee eens.

Verder ben ik best bereid om 20 euro meer te betalen als dat betekent dat het bedrijf milieu-verantwoord produceert.
Ik ben alleen bang dat we dan al snel over 100 euro meer gaan praten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Dan kosten producten opeens twee/drie keer zoveel en dat hebben we er ook weer niet voor over.
Productie moet dus wel in lage lonenlanden (die daardoor ook omhoogklimmen op de economische ladder)
Als bedrijf kan je ook niet elke keer als ze met zulke acties komen de lonen verhogen want dreigen ze elke week van het dak af te springen.
lastig dilemma dus.
userIcon
Van socialistisch paradijs (ahem) naar snoeihard kapitalisme. Niet iedereen went daar even makkelijk aan.
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Volgens mij heeft ieder elektronicabedrijf wel spulletjes van Foxconn.
Zelfs (een paar?) computers die Alternate onder zijn eigen naam verkoopt blijken afkomstig te zijn van Foxconn (bleek laatst toen ik zocht naar een bios update).
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:30 schreef Woutjeh het volgende:
[..]


Helemaal mee eens.

Verder ben ik best bereid om 20 euro meer te betalen als dat betekent dat het bedrijf milieu-verantwoord produceert.
Ik ben alleen bang dat we dan al snel over 100 euro meer gaan praten.
Bij een gewone laptop wellicht zelfs al 1000 euro meer. (Als ook alle grondstoffen tegen westerse prijzen gewonnen worden door goed opgeleide mijners ipv kinderen)

En ja vrijwel elke elektronica fabrikant laat zijn dingen bij Foxconn in elkaar zetten. Die fabriek bij Wuhan heeft meer werknemers op de werkvloer rondlopen dan er mensen in Amsterdam wonen. Ik geloof dat zelfs bijna 90% van alle netwerk apparatuur daar in elkaar gezet wordt.

Mensen hebben daar ook bijvoorbeeld als baan: CD-lade knopje indrukken. De hele dag door van elke cd/dvd-speler die over de band komt het knopje van de lade indrukken om te kijken of het werkt.

Ik blijf het vreemd vinden dat al die elektronica giganten hun producten in elkaar laten zetten door een bedrijf wat zo met de mensen omgaat...
userIcon
Onzin, ze zien er heel tevreden uit, kijk maar op hun site

userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:31 schreef Nieuwe_Rotterdammer het volgende:
[..]

Zelfs (een paar?) computers die Alternate onder zijn eigen naam verkoopt blijken afkomstig te zijn van Foxconn (bleek laatst toen ik zocht naar een bios update).
Computers van Alternate zijn dan ook enkel en alleen maar door hen geassembleerd. Dit hebben ze dan zelf verheven tot bepaalde "standaarden", waar je op de site uit kunt kiezen. De hardware intern is wel van "gewone" leveranciers zoals Asus, ASRock, MSI, Gigabyte, EVGA, Zotac, Sapphire of Intel zelf. Foxconn maakt zelf ook moederborden, maar is voornamelijk bekend van het assembleren en vooral produceren van componenten voor andere grote leveranciers.
userIcon
Zie ze lachen. De gelukheid zelve. En terecht, ze werken voor XBOX
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
En jij staat zeker ook voor aan in de rij van al die klagers die vinden dat de euro het leven zo duur heeft gemaakt?
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:55 schreef Cyclonis het volgende:
[..]


Je vergist je. Wat je daar ziet IS puur socialisme.
Marx draait zich nog een keertje om in zijn graf ...
Hmmm die gasten kunnen blijkbaar niet met vrijheid omgaan, moeten ze voortaan maar vastgeboeid worden aan hun werkplek.
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Dan worden onze producten een stuk duurder en zullen Westerse bedrijven ook minder winst maken.
Veel grote Westerse bedrijven zijn onethisch bezig. Waarom? Omdat het kan! Als wij niet in die landen gaan produceren, dan zul je zien dat Chinese of Indiase bedrijven het wel gaan doen, en dan verliezen wij onze concurrentiepositie. That's how it works. Die bedrijven gaan heel ver om hun kosten te minimaliseren. Mocht NL ooit een lageloonland worden, dan zouden ze ook hierheen komen om ons uit te buiten.
Snel naar zelfmoord grijpen is daar cultuur.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:14 schreef AlmightyArjen het volgende:
Dat gebeurt daar toch wel vaker? Was dat ook niet het geval bij de fabricage van een iPad ofzo?
Zelfde fabriek, heb ik tijd geleden nog item over gelezen. Als ik mij niet vergis zit Sony hier ook met de PS3
userIcon
Het lijkt mark rutte wel
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 00:15 schreef AJ187 het volgende:
[..]
Dan worden onze producten een stuk duurder en zullen Westerse bedrijven ook minder winst maken.
Veel grote Westerse bedrijven zijn onethisch bezig. Waarom? Omdat het kan! Als wij niet in die landen gaan produceren, dan zul je zien dat Chinese of Indiase bedrijven het wel gaan doen, en dan verliezen wij onze concurrentiepositie. That's how it works. Die bedrijven gaan heel ver om hun kosten te minimaliseren. Mocht NL ooit een lageloonland worden, dan zouden ze ook hierheen komen om ons uit te buiten.
ach ja,die directeuren en over betaalden mannen in nette pak in de toplaag moeten maar minder krijgen en verdelen onder het personeel.
userIcon
Hierna volgen de werknemers voor de iPhone-divisie vanzelf
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:19 schreef Mr.Fused het volgende:
Erg vreemde actie, als er niet meer betaald wordt springen we met 300 man van het dak - alsof jij/je nabestaanden daar beter van worden...

Foxconn staat er overigens om bekend dat ze slecht betalen, maar ja als ik bij Microsoft verantwoordelijk zou zijn voor het uitbesteden van de productie zal ik waarschijnlijk ook voor ze kiezen (over het algemeen is de productie-kwaliteit bij Foxconn in orde).
en zo praten we de misstanden goe
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 00:15 schreef AJ187 het volgende:
[..]
Dan worden onze producten een stuk duurder en zullen Westerse bedrijven ook minder winst maken.
Veel grote Westerse bedrijven zijn onethisch bezig. Waarom? Omdat het kan! Als wij niet in die landen gaan produceren, dan zul je zien dat Chinese of Indiase bedrijven het wel gaan doen, en dan verliezen wij onze concurrentiepositie. That's how it works. Die bedrijven gaan heel ver om hun kosten te minimaliseren. Mocht NL ooit een lageloonland worden, dan zouden ze ook hierheen komen om ons uit te buiten.
Onder het motto , als wij het niet doen doet een ander het wel , de boel proberen goed te praten . gatverrrr
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:19 schreef Mr.Fused het volgende:
Erg vreemde actie, als er niet meer betaald wordt springen we met 300 man van het dak - alsof jij/je nabestaanden daar beter van worden...

Foxconn staat er overigens om bekend dat ze slecht betalen, maar ja als ik bij Microsoft verantwoordelijk zou zijn voor het uitbesteden van de productie zal ik waarschijnlijk ook voor ze kiezen (over het algemeen is de productie-kwaliteit bij Foxconn in orde).
Krijgt Foxconn dan zo weinig binnen, dat ze die mensen niet fatsoenlijk kunnen betalen? Maar goed.. is dan ook weer China
zolang wij in het westen te krenterig zijn om 5x het bedrag te betalen voor onze luxe producten zullen ze altijd uit landen als China komen.
Nou is een Xbox iets van 300USD ofzo, als je daar opslag, transport en detailhandel vanaf haalt blijft er verekte weinig over.
Maar als die zelfde Xbox voor een 999USD in de winkel zou liggen zou niemand hem kopen. Maar dat is wel ongeveer waar we het over hebben als een dergelijke doos in de US gebouwd zou worden.
userIcon
Er word voldoende geproduceerd in Europa zonderdat het te duur word. Hier zetten ze gewoon robots in. Heb je ook geen goedkoop betaalde, zeurende mensen meer nodig. Ze werketenminste ook nog 24 uur per dag. Laatst was er een nieuwsbericht dat Foxconn ook robots ging inzetten. Dus die mensen staan over een paar jaar toch op straat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Ja precies... jij betaalt wel graag het dubbele voor een iPad die niet goedkoop is... maar niet iedereen betaalt graag de (dubbele)hoofdprijs voor een product.
Mensen moeten niet vergeten dat de Chinese overheid de Yuan constant laag houd met hoge inflatie als gevolg. Zeker de voedselprijzen zijn hard gestegen. Jammer dat werkers daar niet voor gecompenseerd worden.
Stelletje Lemmings, een beetje met 300 man van een dak springen. Zoooo 286, Xbox onwaardig!
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 08:32 schreef Diepe_Kooi het volgende:
[..]


Ja precies... jij betaalt wel graag het dubbele voor een iPad die niet goedkoop is... maar niet iedereen betaalt graag de (dubbele)hoofdprijs voor een product.
Weet je, de arbeid van een vader in China of India is ook gewoon een product of grondstof en vanwege zichzelf maar ook vanwege de kinderen wil die vader daar graag normaal voor betaald krijgen.
Dat is nu niet zo, en niet alleen zou de betaling voor mensen als jij en ik onaanvaardbaar laag zijn, ook de werkomstandigheden zijn verschrikkelijk en de milieueffecten in veel productielanden desastreus.
Nu betalen arme werknemers dus de hoofdprijs voor jouw en mijn product, en wij profiteren er alleen van: niet raar dat er een crisis is, wij in moeten gaan leveren en "zij" in Azië nu de groei doormaken, want als er een wereldwijde revolutie zou zijn die aan de ongelijkheid in de wereld een einde maakt, dan zou die revolutie precies zo verlopen als nu gebeurt met de Euro-crisis en de Aziatische mega-groei.
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 02:56 schreef Fvandercraats het volgende:
[..]

Het is een beetje triest dat ze dreigen met zelfmoord. Ik zou ze er automatisch al uitgooien.
Van het dak af?

Het is natuurlijk een niet zo'n mooie situatie voor de werknemers daar en uiteraard zijn er hier heul veul mensen die er tegen zijn maar dat blijft altijd maar bij wat gemier op internet of verjaardagen. Diezelfde mensen blijven ook de kiloknallers, H&M kleding en Mediamarkt spullen kopen omdat het goedkoop is. Als het er op neerkomt gaat het toch altijd om de eigen portemonnee, en niet om één of andere zielige fabrieksarbeider in een ver en vreemd land.

Het zou mooi zijn als ze daar betere arbeidsvoorwaarden zouden krijgen maar zolang "wij in het westen"voor een dubbeltje op de eerste rang willen blijven zitten zal dat gewoon niet gebeuren.
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Dus wat je zegt is:
Ik wil graag minimaal het dubbele voor elk technisch product en kleding betalen.

Daarbij komt ook nog is dat de salarissen wel elk jaar flink stijgen daar, dus zorg je een boost voor de economie daar. Je ziet t aan China opkomende tijger.

Maar ja wie ben ik om daarover te oordelen.
quote:
We hebben een strenge gedragscode waarin onze verwachtingen staan en we houden de werkomstandigheden nauwlettend in de gaten. Microsoft staat achter een eerlijke behandeling van en veiligheid voor de werknemers van onze partners."
. De enige reden dat een ex-werkgever van mij een distributiecontract kreeg voor de eerste Xbox was omdat de werkgever bereidt was de regels mbt arbeidstijden aan de laars te lappen.
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 10:36 schreef Dehnus het volgende:
Heeft niks met Xbox of Apple te maken, maar met de manier van "Chinees Communisme" als in zo hypocriet als de neten. Deze mensen worden uitgebuit en bedrijven als Microsoft, Asus en Apple weten dat. Het intereseert ze gewoon geen hol, en ons ook niet want wij willen geen kwartje meer betalen voor onse EYEFOON of NIKSDOOS.

Dat terwijl de kosten van het in elkaar zetten minder dan 1 % zijn van de totale kosten van het product. En dan zit er, in het geval van de Eyefoon nog 90% winstmarge op. Als Apple er 50% van maakt kunnen ze ze gewoon in de VS maken zonder enige problemen. Maar ja dan had meneer "Ik krijg maar 1 dollar per jaar betaald aan loon, wat ben ik toch aardig voor Apple" jobs, minder winst via de aandelen die hij had.
ik ben het wel met je eens maar van die 1% wil ik toch wel een bron zien, want dat lijkt lichtelijk overdreven.
userIcon
er werken 920.000 mensen bij FoxConn. Als daarvan een paar zichzelf van het dak gooien merkt niemand dat.
userIcon
Xbox fanboys
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 11-01-2012 @ 11:35 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 11:33 schreef Catch22- het volgende:
er werken 920.000 mensen bij FoxConn. Als daarvan een paar zichzelf van het dak gooien merkt niemand dat.
Nee, maar internationaal zal zo'n bedrijf ook niet bekend willen staan als bedrijf waar de werknemers letterlijk uit de lucht komen vallen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24 schreef Eminentie het volgende:
Schandalig dat wij hier in het Westen onze spullen laten maken in landen met zeer slechte arbeidsomstandigheden, voortdurende mensenrechtenschendingen en waar bovendien met het milieu geen enkele rekening wordt gehouden. Het is daarnaast ook nog eens oneerlijke concurrentie t.o.v. producenten die hier produceren.

Grote bedrijven komen hier gewoon mee weg. Ze laten soms zelfs hun producten maken door politieke gevangenen.

Zorg dat de spullen die we hier nodig hebben ook gewoon in Europa of in de VS worden gemaakt.
Allemaal wel heel edelmoedig gezegd en ik ben het ook met je eens, maar onze wereld zou er TOTAAL anders uitzien zonder dit soort goedkope productie. En dan heb ik het niet alleen over elektronica, maar ook over voedsel, kleding en alledaagse producten waarvan jij en ik het maar normaal vinden dat het zo goedkoop is.
Voortaan boycot ik gewoon alle producten van Foxconn. Meest onethisch bedrijf wat er maar bestaat.

En ja ik gebruik geen xbox.
userIcon
Update 11.21 uur
damage control
userIcon
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 @ 11:51 schreef dieselnoi het volgende:
Voortaan boycot ik gewoon alle producten van Foxconn. Meest onethisch bedrijf wat er maar bestaat.

En ja ik gebruik geen xbox.
En de rest dan ook?
46  van 78 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 10/01 Obama gaat China harder aanpakken31
» 08/01 Moordenaar Kerwin Duinmeijer pleegt zelfmoord86
» 08/01 Call of Duty's meest gespeelde Xbox 360-games in 20116
» 06/01 Zelfmoordaanslag in Damascus221


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden