'Call of Duty nog geen volwaardig merk'

Film • Geschreven door Roy op 18-11-2011 @ 14:13
print 

De Call of Duty-franchise heeft inmiddels meer geld opgeleverd dan andere grote franchises als Star Wars of Lord of the Rings, maar verliest op het gebied van merk. Men heeft moeite om in het genre oorlogsshooters de verschillende games te onderscheiden van elkaar.

Vorige week verscheen Call of Duty Modern Warfare 3 en dit was de meest succesvolle medialaunch aller tijden. In slechts vijf dagen tijd bracht de titel ruim 750 miljoen dollar op en in 24 uur werden er meer dan 6,5 miljoen exemplaren van de game verkocht in enkel de VS en Engeland.

De totale verkopen van de Call of Duty-franchise overtreffen die van de wereldwijde boxoffice resultaten van Star Wars en Lord of the Rings en in Engeland brengen de eerste weekenden van Call of Duty-games meer op dan alle acht de Harry Potter-films samen.

Toch zegt Stephen Cheliotis, voorzitter van het Britse SuperBrands en Coolbrands en hoofd van The Center for Brand Analysis, dat Call of Duty niet op kan tegen de grote namen in de filmindustrie. Volgens Cheliotis lijken alle games in het genre van Call of Duty teveel op elkaar. Het verschil met bijvoorbeeld Battlefield 3 is simpelweg te klein om ze als zodanig te herkennen.

Een franchise als Star Wars, Lord of the Rings of Harry Potter heeft een geheel eigen stijl en vrijwel iedereen herkent de betreffende films als zijnde een film van die franchise.

De enige die geen probleem zou hebben met het herkennen van een Battlefield 3 of Modern Warfare 3 is de hardcore gamer en die groep is simpelweg te klein. De beide merken zijn daardoor veel minder sterk dan die van een Star Wars.

Als Cheliotis gevraagd zou worden om Call of Duty te analyseren zou hij zich richten op twee gebieden binnen het merk. De serie zou zich bijvoorbeeld kunnen richten op de activiteiten van MI5 zodat men weet: Call of Duty gaat over MI5. Nu is het te willekeurig, de ene keer speel je als Amerikaan terwijl je de andere keer als Rus speelt.

Cheliotis heeft ook nog een andere tip voor Activision. Ze moeten niet gaan proberen om de game voor iedereen geschikt te maken. Dat zal negatief uitpakken. Je moet duidelijk weten wat je doelgroep is, ook al is deze zo enorm groot als bij Call of Duty. De trouwe fans moet je niet uit het oog verliezen om enkel maar de doelgroep uit te breiden.

In de gamesindustrie is het heel lastig om merken te creëren die herkenbaar zijn en blijven. Je hebt Super Mario (Nintendo) en Sonic (SEGA) en daar blijft het een beetje bij. De rest is vooral een tijdelijk topmerk welke vervolgens weer snel afbrokkelt.


Bron: Eurogamer


Lees ook:

» 17/11 Call of Duty: Modern Warfare 342
» 15/11 'Mogelijk geen COD: Elite voor pc'16
» 14/11 Drama-score voor nieuwe Call of Duty104
» 13/11 Kiezen voor bliksem of kanon in Star Wars: TOR1


delen | eKudos nujij

7281 views / 35 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Gast, je verdiend bakken met geld, waar maak je je druk om?
userIcon
Ze doen het goed, dus veel tips hebben ze niet echt nodig denk ik.
userIcon
Maar ondertussen zullen ze zeker tot MW5 met het huidige voormaat gewoon winst blijven draaien.
userIcon
ja want van starwars heb je natuurlijk maar 1 film van en lijkt op zijn allerminst niet op startrek voor de leek die geen weet heeft van dit soort films

wat een kut onzin dit zeg
userIcon
Halo is dan wel weer een redelijk recent voorbeeld. Gears of War ook.

Maar dat komt dan ook alleen maar omdat ze single platform uitgebracht worden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:17 schreef McWurth het volgende:
ja want van starwars heb je natuurlijk maar 1 film van en lijkt op zijn allerminst niet op startrek voor de leek die geen weet heeft van dit soort films

wat een kut onzin dit zeg
Star Trek is een compleet ander genre, zelfs m'n oma van 90 ziet het verschil met Star Wars en zij ziet niet meer zo goed hoor.
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:16 schreef Pinobot het volgende:
Gast, je verdiend bakken met geld, waar maak je je druk om?
Om de toekomstige bakken met geld...
Daarom durft niemand maar te innoveren in de games of film industrie en krijgen we alleen maar sequel meuk..
Ik dacht aan het begin, hier komt weer een batterij aan flames MW vs BF, maar toch niet.
Maar hoe wil je een shooter als merk positioneren.. dat kan niet, daarvoor is t genre veel te algemeen. Daarnaast vinden niet-gamers het niet interessant genoeg.
Star Wars is een totaal eigen wereld die nergens mee te vergelijken is..
userIcon
quote:
Je hebt Super Mario (Nintendo) en Sonic (SEGA) en daar blijft het een beetje bij.
Ben het ermee eens dat er niet zoveel zijn, maar Zelda hoort hier echt in dit rijtje thuis.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:16 schreef ataxic het volgende:
Maar ondertussen zullen ze zeker tot MW5 met het huidige voormaat gewoon winst blijven draaien.
Of bedoel je "met de huidige format..."?
userIcon
Wel een beetje dubieuze uitgangspunten in dit onderzoek. Iemand die weinig kennis van auto's heeft ziet ook vaak het verschil niet tussen twee willekeurige automerken. Betekent dit dan ook dat automerken per definitie geen sterke merken zijn, want dat lijkt me toch stug?
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:20 schreef Sant. het volgende:
Ik dacht aan het begin, hier komt weer een batterij aan flames MW vs BF, maar toch niet.
Maar hoe wil je een shooter als merk positioneren.. dat kan niet, daarvoor is t genre veel te algemeen. Daarnaast vinden niet-gamers het niet interessant genoeg.
Star Wars is een totaal eigen wereld die nergens mee te vergelijken is..
Sowieso is iets als merk positioneren wat al heel lang bestaat, en al ontelbare varianten heeft, vrijwel onmogelijk.

Maar inderdaad.. who the f*ck cares
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:24 schreef Sisko het volgende:

[..]
Ben het ermee eens dat er niet zoveel zijn, maar Zelda hoort hier echt in dit rijtje thuis.
LittleBigPlanet met Sackboy begint een aardige opmars te maken dacht ik zo?
userIcon
De opmerking dat ze zich misschien meer kunnen concentreren op 1 kant zou ik niet eens heel erg vervelend vinden. Omdat je in de campaign elke keer weer met een ander personage speelt (en de personages nul ontwikkeling hebben) krijg je er niet echt een binding mee.

Ze zouden er best een James Bond achtige setting van kunnen maken met Price in de hoofdrol bijvoorbeeld.
userIcon
Dus omdat alleen de harcore gamer het verschil ziet tussen Cod en BF is het geen volwaardig merk. Wat een onzin.

quote:
In de gamesindustrie is het heel lastig om merken te creëren die herkenbaar zijn en blijven. Je hebt Super Mario (Nintendo) en Sonic (SEGA) en daar blijft het een beetje bij. De rest is vooral een tijdelijk topmerk welke vervolgens weer snel afbrokkelt.
Iemand vergeet even het merk GTA

[ Bericht gewijzigd door lordteddybeer op vrijdag 18 november 2011 @ 14:40 ]
userIcon
Ze weten wat ze te wachten staan. Maak een ijzersterke Call Of Duty film.
userIcon
Saai man, alleen maar schieten, schieten, schieten... leuke gameplay joh.
userIcon
Omdat die gast van dat onderzoek zelf het verschil tussen Battlefield en Call of Duty niet ziet, kunnen alleen 'hardcore gamers' het verschil zien
Iedereen die wel eens een shooter speelt, en 10 minuten naar beide kijkt ziet direct waar de grote, onderscheidende verschillen liggen.

Oude mensen die nieuwe ontwikkelingen beoordelen
userIcon
zo moeilijk is het verschil niet te zien. loop naar een tank, druk op E.
Zit je er in ben je in BF3, sta je er maar lafjes tegenaan te rijen: MW3
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:36 schreef Bar-Le-Duc het volgende:
Ze weten wat ze te wachten staan. Maak een ijzersterke Call Of Duty film.
of een serie in Vietnam ofzo!
userIcon
Merk?? Star Wars (meer fantasy dan sci-fi) en Star Trek (meer sci-fi dan fantasy) hebben een geheel eigen universum, Modern Warfare is een zeer generieke 'echte wereld' met iedere keer een ander oorlogsscenario, het merk is qua setting ook praktisch volledig gelimiteerd tot een first person shooter die zo scripted is dat het bijna meer in de buurt komt van een filmervaring dan een klassieke game...

Dit resulteert in iets wat uiterst entertaining is voor ook voornamelijk de game-leek maar je kunt hier niet echt spreken van een sterk merk...

Zelfs iets als Homefront (naar mijn mening ook niet bijster boeiend) lijkt nog op een beter 'merk'
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:39 schreef FUFR het volgende:
zo moeilijk is het verschil niet te zien. loop naar een tank, druk op E.
Zit je er in ben je in BF3, sta je er maar lafjes tegenaan te rijen: MW3
Fail .

Het zijn alletwee goede games , als je lekker tankjes wil rijden, fijn voor je.
Maar houdt dat eeuwige gemekker toch voor je.
Triest mannetje.
Call of Duty in een zin . (punt)

Noemen met Lord of the Rings...

.
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 18-11-2011 @ 15:19 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:30 schreef azazel1707 het volgende:
[..]


LittleBigPlanet met Sackboy begint een aardige opmars te maken dacht ik zo?
Bestaat te kort. Valt nog niets over te zeggen met betrekking tot de populariteit over tien jaar.
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:34 schreef lordteddybeer het volgende:

Iemand vergeet even het merk GTA
Het verschil tussen GTA, Driver of een willekeurige andere free roaming game is niet te zien. Precies wat hier bedoeld wordt in het bericht. Binnen GTA is er ook teveel anders elk deel.
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:24 schreef Sisko het volgende:

[..]
Ben het ermee eens dat er niet zoveel zijn, maar Zelda hoort hier echt in dit rijtje thuis.
True, ik vind Final Fantasy (Chocobo's, Moogles) en Dragon Quest (Slimes) er ook nog wel tussen passen. Misschien vooral voor Japan, maar wel degelijk een groot herkenbaar merk.
userIcon
Moet het niet zijn 'Call of Duty nog geen uitgemolken merk' ?
Guitar Hero is denk ik zo'n merk dat afbrokkelt.

Was wel gaaf toen het een hype was...
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 15:30 schreef Disavowed het volgende:
Moet het niet zijn 'Call of Duty nog geen meest uitgemolken merk' ?
99 problems, but the brand ain't one
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:30 schreef azazel1707 het volgende:
[..]


LittleBigPlanet met Sackboy begint een aardige opmars te maken dacht ik zo?

pffft!!! wie???

de merken zijn onder te brengen in franchises en mascottes. Nintendo heeft veruit de meeste. Een mascotte garandeert gewoon een minimum aantal verkopen, maar Nintendo brengt zelden troep uit, dus van uitmelken kun je niet spreken. Het zijn zeer goed verzorgde producten. Mario en Zelda zijn veruit het populairst.

Buiten nintendo heb je nog het zeer herkenbare sonic, metal gear, resident evil, final fantasy, etc. etc..

GTA, Tales, Halo, Doom, Quake, tony hawk, etc. etc. vind ik eigenlijk nog maar subtop merknamen, maar misschien kunnen ze zich ooit bij de topnamen scharen.

Call of duty is niet eens een subtop naam. ik zou het totaal niet herkennen als ik het zag. het spreekt ook niet bepaald tot de verbeelding, en het is amper memorable. Terwijl ik 2 zomers geleden 2 weken lang niks anders speelde.
userIcon
quote:
In de gamesindustrie is het heel lastig om merken te creëren die herkenbaar zijn en blijven. Je hebt Super Mario (Nintendo) en Sonic (SEGA) en daar blijft het een beetje bij. De rest is vooral een tijdelijk topmerk welke vervolgens weer snel afbrokkelt.
Wat????

Nog een keer.. uhhh... WAT???

Hier weer een piemel die duidelijk geen flauw benul heeft van waar hij over praat en met een zeer slecht voorbeeld komt om zijn argumenten te onderstrepen. Kansloos.

Iedereen kent Unreal, Quake, Doom, Duke Nukem...

Wat een ongelofelijke loser (de rest van zijn relaas slaat ook als een tang op een varken).
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 17:18 schreef DuvalBrood het volgende:

[..]


Wat????

Nog een keer.. uhhh... WAT???

Hier weer een piemel die duidelijk geen flauw benul heeft van waar hij over praat en met een zeer slecht voorbeeld komt om zijn argumenten te onderstrepen. Kansloos.

Iedereen kent Unreal, Quake, Doom, Duke Nukem...

Wat een ongelofelijke loser (de rest van zijn relaas slaat ook als een tang op een varken).
Waar praat jij over, van 2 van die heb ik nog nooit gehoord.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 14:24 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Of bedoel je "met de huidige format..."?
yep, geen idee waarom ik dat typte :/
userIcon
Het probleem met grote merken is dan natuurlijk weer wel dat er na een tijdje niets nieuws te melden is. Als er al iets nieuws is dan pakt dat bepaald niet altijd goed uit (Jarjar Binks, om maar een Starwars voorbeeld te noemen van een verneukte sequel). Harry Potter is een filmreeks gebaseerd op een reeks boeken, die in principe één verhaal vormen; dat merk zal dus ook nu wel snel gaan afbrokkelen, de laatste verfilming is tenslotte geweest. Lord of the Rings is een merk dat volledig uitgemolken word, na de films op het boek gebaseerd komt er nu steeds meer zooi die bijzonder weinig met het boek te maken heeft (war in the north, zo heet dat nieuwste spel toch, of zo?).

IEDER merk 'brokkelt af' op een gegeven moment, behalve dan de basics (de Appie en andere grootgrutters). Maar die hebben bar weinig met films / entertainment te maken. Op de zelfde manier heeft games software niet bijster veel met film te maken; het een is actief, het ander passief. Daarom is 'de film van het spel' ook altijd een aanfluiting; je kunt er niets mee DOEN.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 november 2011 @ 17:18 schreef DuvalBrood het volgende:

[..]


Wat????

Nog een keer.. uhhh... WAT???

Hier weer een piemel die duidelijk geen flauw benul heeft van waar hij over praat en met een zeer slecht voorbeeld komt om zijn argumenten te onderstrepen. Kansloos.

Iedereen kent Unreal, Quake, Doom, Duke Nukem...

Wat een ongelofelijke loser (de rest van zijn relaas slaat ook als een tang op een varken).
Als jij op school of op werk vraagt naar Unreal, Quake, Doom of Duke Nukem weet iedereen meteen waar het over gaat?
Dat weet men met Mario wel namelijk. (Al zou ik het van Sonic al betwijfelen)
uitgemolken game altijd dezelfde ingens beste tijd gehad
35  van 35 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 17/11 Call of Duty: Modern Warfare 342
» 15/11 'Mogelijk geen COD: Elite voor pc'16
» 14/11 Drama-score voor nieuwe Call of Duty104
» 13/11 Kiezen voor bliksem of kanon in Star Wars: TOR1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden