Weekdeals (728x90)

Call of Duty goede training voor Breivik

Internationaal • Geschreven door Jordy Kruse op 25-07-2011 @ 13:39
print 

Anders Behring Breivik heeft in zijn 1500 pagina's tellende manifest laten weten dat de games Call of Duty en World of Warcraft goed hebben geholpen bij het voorbereiden van de vreselijke aanslagen die hij afgelopen vrijdag pleegde.

Door het manifest is duidelijk geworden dat de aanslagen tot in de puntjes zijn voorbereid. Zo trainde Breivik met wapens op schietbanen en speelde hij games als aanvulling daarop. Volgens hem waren deze games een goede manier om zijn vaardigheden te verbeteren. “Simulatie door het spelen van Call of Duty is een goed alternatief, maar je moet proberen te oefenen met echt wapen.''

''Ik heb zojuist Modern Warfare 2 gekocht. Het is waarschijnlijk de beste militaire simulator op de markt en de populairste game van het jaar. Ik zie het als één van de belangrijkste onderdelen van mijn trainingssimulatie. Vooral de multiplayer is fantastisch. Je kunt min of meer echte operaties oefenen,'' aldus Breivik die het oefenen door middel van deze games zeer serieus nam.

Ook speelde de Noor World of Warcraft, een erg populair spel dat je met meerdere mensen speelt. Tijdens het spelen leerde hij de Nederlander Jeroen Rink kennen, die geschokt heeft gereageerd. “Ik ben diep geschokt nu ik me realiseer dat het bij Anders om de Oslo-moordenaar gaat.”

De Nederlander vond Breivik destijds al behoorlijk radicaal. “Wij spraken wel eens over politiek en ik vond hem destijds behoorlijk radicaal. Toen hij hoorde dat ik PVV, dus Geert Wilders, stemde stuurde hij me een link. Die heb ik pas dit weekeinde geopend en goed bekeken. Verbijsterend, het gaat om ontelbare pagina’s met propaganda, filmpjes en foto’s. Ook van Anders, mét zijn wapens.”

Toch gebruikte Breivik volgens zijn manifest een schromelijk overdreven verslaving aan World of Warcraft vooral als dekmantel om lange periodes computeren of afwezigheid te kunnen verklaren. "Bij sociale taboes als gameverslaving bewaren mensen je 'geheim' zelfs voor je en stellen ze geen lastige vragen."

Breivik heeft inmiddels bekend en zal achter gesloten deuren worden voorgeleid.

Naar aanleiding van hetzelfde Call of Duty-spel ontstond exact dezelfde discussie enkele maanden geleden al in Nederland, toen Tristan van der V. het bleek te spelen. Over de vermeende link tussen met name de missie 'No Russian' en massamoord zijn destijds al meerdere columns op FOK! verschenen.


Bron: De Telegraaf


Lees ook:

» 25/07 Voorgeleiding Breivik achter gesloten deuren234
» 25/07 Inval in huis in Frankrijk vader Noorse schutter39
» 25/07 Stiefbroer kroonprinses Noorwegen onder doden41
» 25/07 Breivik wil uniform dragen in rechtbank131


delen | eKudos nujij

15385 views / 133 reacties
Genre FPS
Platform Playstation 3, Xbox 360
Developer/Publisher Infinity Ward/Activision
Releasedatum 01-01-1970
User-waardering    
Aantal stemmen    28
Reacties op dit bericht
50  van 133 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Waarom altijd games? Films zijn nog erger.
Heeeere we go again !
Laat de discussie maar weer beginnen.
quote:
Ik heb zojuist Modern Warfare 2 gekocht. Het is waarschijnlijk de beste militaire simulator op de markt
Lol overigens.
Ik vind dat deze koekebakker wel erg veel aandacht krijgt...Paris Hilton is er niks bij!
userIcon
Lekker rushen in MW2 Kerel heeft geen idee waar hij voor stond..
userIcon
Kortom, hij is zo gek als een deur.
userIcon
fijn dat fok.nl nu medeverantwoordelijk is voor het verspreiden van informatie waar dergelijke zieke geesten wat aan kunnen hebben.

telegraaf sukkels
Als ik mensen in stukjes ga hakken is mijn training als slager ook geweldig handig. Mensen die games hier de schuld van geven
userIcon
daaaaaar gaan we weer
userIcon
en gaan zitten oordelen over eenzame oude mannen die graag naar kinderporno kijken
userIcon
quote:
Anders Behring Breivik heeft in zijn 1500 pagina's tellende manifest laten weten dat de games Call of Duty en World of Warcraft goed hebben geholpen bij het voorbereiden van de vreselijke aanslagen die hij afgelopen vrijdag pleegde.
Ho even, er staat dat hij WoW speelde, en dat mensen hem online wel kenden.

Er blijkt helemaal niet dat dit hem ''geholpen'' zou hebben met de aanslag.
userIcon
Nu is zijn geloofwaardigheid wel helemaal weg. CoD een goede simulator noemen
userIcon
...oh oh.... laat het zondebokken wat betreft games maar weer beginnen...
userIcon
Jezus... Nu gaat onnozel Nederland weer zaniken over dat je van computerspellen een psychopathische moordenaar wordt...
userIcon
De telegraaf, ik had het kunnen weten
userIcon
kon je op wachten....Dat hij in het leger zat en de wapens al thuis had doet er zeker niet toe.
userIcon
Ik kijk al weer uit naar de volgende uitzendingen van de "Een Vandaags" van deze wereld. Maakt niet uit dat ie compleet van de pot gerukt was, het lag aan het spelletje dat ie speelde!
userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:45 schreef TexRitter het volgende:
Dit krijg je door games als modern warfare.

De vrijheid van gamesuiting moet ook grenzen kennen.
Nee hoor, ik vermoed dat er meer mensen worden 'geinspireerd' tot dit soort acties door zogenaamde heilige boeken.
userIcon
Als wow en Cod het haalt waarom worden dan geen vraagtekens bij de pvv gezet en niet dik in het nieuws uit gemeten?

schandalig weer hoe goedkoop met games weer gescoord wordt
Ik heb ook best veel van games geleerd het ligt er gewoon aan hoe je het toepast. En alles kan uiteindelijk onder training vallen. Als je buiten gaat hardlopen, pijltjes schieten toen je vroeger een klein kind was en noem het maar op .. de lijst in eindeloos.
Mensen die geloven dat call of duty een goede militaire simulator is

oh en

userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:53 schreef hi2u het volgende:
Ik heb ook best veel van games geleerd het ligt er gewoon aan hoe je het toepast. En alles kan uiteindelijk onder training vallen. Als je buiten gaat hardlopen, pijltjes schieten toen je vroeger een klein kind was en noem het maar op .. de lijst in eindeloos.
hoorde dat ze de missies in urusgan met mijnveger gingen voorbereiden.
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:54 schreef Matty___ het volgende:
[..]

hoorde dat ze de missies in urusgan met mijnveger gingen voorbereiden.
Haha, zelfs mijnveger kan je van leren. Echter betwijfel ik het ten zeerste of het veel helpt voor de missies in uruzgan hahaha
Laten we nou alsjeblieft eens ophouden met het zoeken naar excuses (zoals games, films, muziek) voor afwijkend gedrag. Ook zonder CoD en WoW had deze man waarschijnlijk tot zijn afgrijselijke daad gekomen.
userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:45 schreef TexRitter het volgende:
Dit krijg je door games als modern warfare.

De vrijheid van gamesuiting moet ook grenzen kennen.
God, gaan we dat nu wéér krijgen? Er is al wetenschappelijk aangetoond dat gamers van voetbalsimulaties agressiever worden dan van shooters. En religieuzen worden van bijbelteksten over de toorn gods net zo agressief als een gamer van een gewelddadig spel.
man Mday (Weblogger) 25-07-2011 @ 13:59 fotoboek homepage
userIcon
jahooor, fijn. kunnen we weer achter die klapmongool aandweilen
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:53 schreef sjaakocf het volgende:
Mensen die geloven dat call of duty een goede militaire simulator is

oh en

Dat dus...
zo he, dat duurde lang
ging zowaar een heel weekend overheen!

ohja, en shit
ik ben een potentionele massa-moordenaar want ik speel COD
heb ook CS gespeeld, help mij
oh en ik speel ook WoW, ik ben niet meer te redden !

ah boe-hoe
userIcon
Zie je wel, niet de schuld van Wilders, het is duidelijk de schuld van Call of Duty en World of Warcraft, gelijk verbieden die handel en Activision aanklagen voor medeplichtig zijn aan terrorisme
Dan had hij toch beter kunnen wachten op Battlefield 3. Maar even zonder gein. Waarom krijgen altijd games de schuld ? Ik game ook, maar ik krijg toch ook niet van die rare ideeën als die idioot ?
Ja, want het is natuurlijk zoooooo moeilijk om ongewapende 16-jarigen neer te maaien
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:02 schreef rouwe111 het volgende:
Dan had hij toch beter kunnen wachten op Battlefield 3. Maar even zonder gein. Waarom krijgen altijd games de schuld ? Ik game ook, maar ik krijg toch ook niet van die rare ideeën als die idioot ?
Dat is uit onderzoek gebleken:

1. Is de dader een moslim? Ja/Nee
Ja: Moslims zijn slecht
Nee: Ga door naar 2

2. Speelde de dader Games? Ja/Nee
Ja: Games zijn slecht
Nee: Ga naar 3

3. Was de dader depressief
etc etc et...
userIcon
Gelukkig speelde hij CoD, want als hij Battlefield had gespeeld dan hadden er nog veel meer doden gevallen.
userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:05 schreef ZoeterMark het volgende:
Ja, want het is natuurlijk zoooooo moeilijk om ongewapende 16-jarigen neer te maaien
Jij hebt er ervaring mee? Ik zou volgens mij namelijk vooral missen.
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:10 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Jij hebt er ervaring mee? Ik zou volgens mij namelijk vooral missen.
Afhankelijk van de afstand en of het doel beweegt is raak schieten inderdaad lastig daar ben ik vorige maand zelf achter gekomen. Dat games een goede oefening zouden zijn voor het gebruiken van echte wapens is complete lulkoek.
Not this shit again.
userIcon
Ik zat er al op te wachten.
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:11 schreef sjaakocf het volgende:
[..]
Dat games een goede oefening zouden zijn voor het gebruiken van echte wapens is complete lulkoek.
Jaja, dat is zeker de reden dat alle moderne legers tegenwoordig games inzetten als trainingsmiddel - dat doen ze omdat die totaal geen goede oefening zijn
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:14 schreef dadoc het volgende:
[..]

Jaja, dat is zeker de reden dat alle moderne legers tegenwoordig games inzetten als trainingsmiddel - dat doen ze omdat die totaal geen goede oefening zijn
Dat heeft meer te maken met de psychologische barrière van het schieten op andere mensen, en maar heel weinig met het verrichten van wapenhandelingen.

Als je dan toch de wijsneus gaat uithangen over iets waar je weinig vanaf weet, lees je dan in ieder geval goed in.
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 25-07-2011 @ 14:16 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:05 schreef ZoeterMark het volgende:
Ja, want het is natuurlijk zoooooo moeilijk om ongewapende 16-jarigen neer te maaien
Hij speelt letterlijk de vliegveld-scène na uit MW2. Ze moeten die game gewoon uit de winkel halen. Hopelijk zien de makers nu in wat voor games ze eigenlijk maken...
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 13:45 schreef SteelDogg het volgende:
daaaaaar gaan we weer
Ja, het wordt vervelend eigenlijk.
Hoe het zit, is immers zonneklaar - ondanks alle tegenwerpingen en ontkenningen van verwoede gamers.
userIcon
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:16 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Hij speelt letterlijk de vliegveld-scène na uit MW2. Ze moeten die game gewoon uit de winkel halen. Hopelijk zien de makers nu in wat voor games ze eigenlijk maken...
De maatschappij is hiervoor verantwoordelijk. Games hebben hier niks mee te maken. Statistisch gezien kun je zeggen dat alle moordenaars (bij schietpartijen) videogames spelen, maar er zijn velemalen meer gamers dan dat er schietpartijen voordoen. Dus kun je concluderen dat het niet aan de games ligt.
quote:
Op maandag 25 juli 2011 @ 14:16 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Hij speelt letterlijk de vliegveld-scène na uit MW2. Ze moeten die game gewoon uit de winkel halen. Hopelijk zien de makers nu in wat voor games ze eigenlijk maken...
Toon eerst maar eens een verband aan. Zelfs als er een correlatie is tussen games en gewelddadigheid betekend dat nog geen causatie.
50  van 133 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 25/07 Voorgeleiding Breivik achter gesloten deuren234
» 25/07 Inval in huis in Frankrijk vader Noorse schutter39
» 25/07 Stiefbroer kroonprinses Noorwegen onder doden41
» 25/07 Breivik wil uniform dragen in rechtbank131


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden