'Gratis spellen stimuleren gameverkoop'

Door oudere spellen uit een gameserie gratis weg te geven, kan de verkoop van een vervolg een boost krijgen. Dat schrijft gamemagazine Edge op basis van onderzoek door marktonderzoeksbureau Eedar. Zij onderzochten de invloed van Sony's weggeefactie van PlayStation-games, waarmee de hardwaregigant gamers wil compenseren voor de cyberaanval die het PlayStation Network in de hele maand april platlegde.

Het onderzoek stelt dat de verkoop van en de interesse in de actiegame Infamous 2 steeg nadat het eerste spel uit de serie gratis werd aangeboden. Ook steeg de winkelverkoop van het avonturenspel LittleBigPlanet 2 nadat het eerste deel uit de serie gratis te downloaden was.

De winkelverkoop van PlayStation-spellen steeg in de maand juni, toen het netwerk weer online was, van veertig naar 44 procent van de totale markt. Daarnaast downloadde 17 procent, naar schatting twaalf miljoen PlayStation 3-gamers, een betaald spel. Normaal gesproken is dat 13 procent.

Eedar is van mening dat een weggeefactie de verkoop van nieuwere spellen kan stimuleren. Daarentegen legt zo'n promotieactie de verkoop van oudere spellen droog, en dat is iets waar winkelketens niet blij mee zijn.


'Gratis spellen stimuleren gameverkoop' (Foto: Novum)