Wat er misging bij Square Enix

Afgelopen week was al te lezen dat de grote ontwikkelaar Square Enix, bekend van onder andere Final Fantasy en Dragon Quest, een aantal onaangekondigde titels heeft geschrapt. Vandaag legt de grote baas Yoichi Wada uit wat er nou allemaal is misgegaan. 

Volgens Wada komt bijna een derde van het verlies door het verbeteren van Final Fantasy XIV en de gecancelde games. Wada reageert ook op de fans die de laatste jaren teleurgesteld zijn geraakt in Square Enix. "Our game development has become weaker than expected, revamping it will take one or two years." Volgens Wada ligt dit aan een zwakke communicatie binnen het bedrijf. Zo zou feedback van de creatieve leiding niet altijd doorgespeeld worden. Het verdelen van taken was erg moeilijk omdat iedereen zijn eigen rol wilde behouden in plaats van te helpen bij andere projecten.

De nieuwe richting die Square Enix neemt zal volgens Wada meer gefocust zijn op het uitbrengen van social networking-games en apps voor high end smartphones. Hij is echter onzeker of dat hij dit kan bereiken met de mensen die hij nu heeft en overweegt externe bedrijven te gebruiken om de apps te ontwikkelen. Het doel is om komend fiscaal jaar het bedrag van 1,5 miljard yen die via deze stroom binnenkomt te verdubbelen.

Een belangrijk punt is ook dat Square Enix hun "grote titels" wil uitbreiden door het ontwikkelen van nieuwe games. Volgens Wada zal het nog zo'n drie tot vijf jaar duren voordat deze games het licht zullen zien.