Nieuwe Mass Effect 3 details

In opvolging van de uitgebreide informatie die enige tijd geleden was vrijgegeven heeft nu ook een Spaans blad nieuwe details over het komende deel van de Mass Effect-reeks. De informatie bevat spoilers voor degenen die de reeks nog niet gespeeld hebben.

Shepards bondgenoot in deel twee, Cerberus, keert zich tegen de redder van de mensheid. In het begin van het avontuur wordt uitgelegd waarom deze extremistische organisatie tegen hun voormalige protégé keert. Cerberus zal de speler onder andere met Mechas, assault units en diverse ninja-achtige shock-troepen het leven lastig maken. Een andere notoire vijand zijn natuurlijk de Reapers. De synthethische aartsvijanden zullen voorkomen in verschillende lengtes, waarvan de kleinste 500-600 meter en de grootste rond de twee kilometer.

De gameplay krijgt in het nieuwe deel een flinke update. Om de tactische mogelijkheden groter te maken kan de speler nu ook naar dekking rollen en springen. Ook is er een grotere variatie in mêlee aanvallen. Zo wordt er specifiek een nieuwe class genoemd: "Heavy Melee." Bioware herintroduceert ook het customizen van wapens. Vijf verschillende aspecten van wapens kunnen nu aangepast worden, waaronder het zicht van wapens. Verder zullen vijanden nu ‘dynamische schade' ontvangen. De spelers moeten, bijvoorbeeld, bij de Cerberus Mechas op een zwak punt schieten, de glazen cockpit, om deze te vernietigen. Bij andere vijanden kan men enkel met een goed-gemikte headshot het gevaar uit de weg ruimen.

In Mass Effect 3 worden de omgevingen ook grootser opgezet. Het is de bedoeling dat complete steden tot leven komen, architectuur gedetailleerder wordt en dat de speler real-time space-ship battles kan zien terwijl zij een missie doen. Er wordt ook gebruik gemaakt van nieuwe belichtingstechnieken, om zo dichter in de buurt van fotorealisme te komen. Het blad vermeldt dat er misschien ruimte-gevechten in deel drie kunnen voorkomen, maar dit is vooralsnog niet bevestigd.

Exploratie wordt in het spel geheel anders vormgegeven. Er zullen geen voertuigen bestuurbaar zijn zoals de Mako uit deel één. Dit betekent niet dat er geen voertuigen zullen zijn, maar deze zijn nog niet bekendgemaakt. Ook is er een nieuw scanning-systeem van planeten. Dit was een feature waar Bioware veel kritiek op kreeg na het maken van deel twee.

Spelers kunnen in ME3 voor het eerst de aarde zien. De speler zal onder andere New York en London bezoeken. Mars, een Salarian-wereld en Koriana (wellicht een Quarian of Krogan-wereld) zal de speler ook bezoeken. Volgens het blad duurde de ontwikkeling van elke omgeving ongeveer een half jaar.

Bioware zal het verhaal rond Shepard in deel drie tot een einde brengen, maar Bioware wil verder gaan met de franchise. Onder andere een MMO-FPS en een platformer worden als kandidaten genoemd.

Mass Effect 3 zal in de herfst uitkomen voor Xbox 360, PS3 en PC.