Gigawinst voor Angry Birds ontwikkelaar Rovio

We weten allemaal dat Angry Birds gigantisch populair is in de wereld van mobile apps. De game is daarnaast ook ontzettend winstgevend voor maker Rovio. Wired heeft een artikel geschreven over het leven van de ontwikkelaars die Rovio zijn begonnen, en hebben kunnen achterhalen hoeveel ze met de boze vogels hebben verdiend.

Volgens Wired, dat een interessant stukje leesvoer heeft geplaatst, zou de game bijna 60 miljoen Euro hebben omgezet. Niet slecht als je kijkt naar de ontwikkelingskosten van maar liefst €100.000. Het grootste aandeel komt door de betaalde versie in de Apple App Store, die €0,80 kost. Aan Apple wordt 30% afgelost voor (o.a.) distributiekosten en hosting, waar Rovio per verkochte game 56 cent aan overhoudt.

Daarnaast is de gratis versie voor Google Android twintig miljoen keer gedownload. Door de reclame die in deze versie verwerkt is kan Rovio alsnog rekenen op een kleine zeven ton aan advertentie-opbrengsten per maand. Sinds de lancering op de Mac App Store (ongeveer €3,50) is de game eveneens aan het knallen. Met ongeveer 150.000 downloads in de eerste week alleen al, wat zo'n €520.000 oplevert.

We zijn nog niet klaar. De speciale 'Almighty Eagle' -app, die je in-game helpt om levels te halen, kost eveneens negentig cent per keer. Voor Rovio zijn de kosten ook niet hoog, en ze kunnen dus daarom al ruim twee miljoen Euro tellen voor dit stukje code. Daar komen de knuffels nog bij, die ongeveer zeven ton hebben opgeleverd.

Het bedrijf heeft maar veertig man in dienst en opvallend genoeg waren ze in 2009 op het randje van faillissement, met maar negentien man in dienst.

Rovio is nu hard op weg naar een Facebook-versie en werkt aan nieuwe functies voor de game zelf. Ook kunnen we een St. Patrick's Day 'seizoen' (soort add-on) verwachten van de game.