Games downloaden lastig op smartphone

Voor 15 procent van de Nederlandse smartphone-bezitters is het downloaden van extra applicaties en spelletjes een onoverkomelijke hindernis. Zo moet er bijvoorbeeld een account aangemaakt worden of moet er tegoed ingekocht worden om extra software te kunnen kopen.

Meer dan de helft van de mogelijkheden van de multifunctionele telefoons wordt niet gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van The Phone House onder 511 Nederlanders van 16 jaar en ouder die in het bezit zijn van een smartphone.

Games spelen op smartphones, zoals de iPhone en Android-telefoons, heeft vorig jaar een groei meegemaakt. Vooral puzzelspellen als Cut the Rope en Angry Birds deden het goed. De populairste game van 2009, Doodle Jump, werd dat jaar zo'n twee miljoen keer gedownload, terwijl Angry Birds vorig jaar de grens van tien miljoen passeerde.

Met de Appstore heeft de iPhone blijkbaar de meest toegankelijke interface om extra applicaties te downloaden. Van alle smartphone-gebruikers gebruiken iPhone-bezitters de mogelijkheden van hun telefoon namelijk het meest. Zij internetten en bellen ook meer dan andere smartphone-bezitters. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat vrouwen meer geneigd zijn een smartphone te kopen vanwege het uiterlijk van het apparaat, terwijl mannen meer gaan voor de zakelijke toepassingen.

Games downloaden lastig op smartphone