Nintendo pakt R4-importeurs aan

Digital & Games • Geschreven door Bram (BramPowert) op 15-03-2010 @ 12:34
print 

Piraterij. Het is een probleem waar Nintendo al jaren mee kampt. Dit komt met name door het gemakkelijke gebruik van zogenaamde R4-kaartjes, waar gebruikers hun illegaal verkregen games op kunnen zetten waardoor ze probleemloos te spelen zijn op de Nintendo DS. Hierdoor loopt niet alleen Nintendo, maar ook de ontwikkelaars van de games veel geld mis waardoor het minder aantrekkelijk is om games te ontwikkelen voor de handheld van Nintendo.

Om dit tegen te gaan is Nintendo een 'hunt' begonnen op bedrijven die de kaartjes verkopen. Het is echter nog steeds slechts een kwestie van tijd voordat gamers het kaartje thuis in de bus kunnen ontvangen. Hierdoor heeft Nintendo besloten om meer stappen te ondernemen tegen het kaartje: dit keer pakken ze de importeurs aan.

De actie blijkt succesvol, want in Australië is een man opgepakt die op het punt stond een groot aantal R4-kaartjes het land in te smokkelen en door te verkopen. Dit is gebleken uit een officiëel persbericht dat Nintendo heeft vrijgegeven:

"Nintendo confirms that the Australian Customs and Border Protection Service have seized game copiers (commonly referred to as R4 cards) and other counterfeit Nintendo products from an importer attempting to distribute the products in Australia. This is the first Australian customs seizure of game copiers of this type."




Lees ook:

» 02/02 'Facebook kan niet zonder Zynga'5
» 27/01 Apple en Samsung nek aan nek in smartphoneverkopen27
» 25/01 Vraag naar Tegra 2-chips daalt harder dan verwacht0
» 25/01 12% van Nederlandse huishoudens heeft tablet33


delen | eKudos nujij

4184 views / 34 reacties
User-waardering    
Aantal stemmen    41
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Zag ze vorige week bij een grote boekwinkel liggen. Niet alleen via het net te verkrijgen dus.
userIcon
In Nederland is het toch niet verboden die R4-kaartjes te verkopen?
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 13:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
In Nederland is het toch niet verboden die R4-kaartjes te verkopen?
Nope, want je mag wel gratis software kopiëren natuurlijk. Alleen is daar bijna niets van aangezien het een gesloten platform is.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 13:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
In Nederland is het toch niet verboden die R4-kaartjes te verkopen?
De R4 specifiek (er zijn nog vele anderen) op zich is al illegaal, zelfs nog zonder spellen erop. Bepaalde softwarecode die op de chip staat maakt inbreuk op beschermde code.
userIcon
ze blijven maar hameren op die R4 idd. Dat ding is al lang achterhaald. Er zijn veel meer verschillende te verkrijgen tegenwoordig.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 13:29 schreef Axel16 het volgende:
ze blijven maar hameren op die R4 idd. Dat ding is al lang achterhaald. Er zijn veel meer verschillende te verkrijgen tegenwoordig.
Klopt, maar de gemiddelde consument noemt ze nog wel "R4" (of, zoals laatst bij de Media Markt een dame het thuisfront belde "Jah, ik sta hier bij de MediaMarkt, maar die 4R kaartjes zie ik niet hoor, hoe zien die er uit"? ) In het artikel staat ook "commonly referred to as". Net als iedereen het over "maggi" heeft als ze vloeibaar zout-met-een-smaakje bedoelen of "een aspirientje" bij een willekeurig middel tegen hoofdpijn.
Hmm, de kaartjes zijn misschien een probleem maar maak gvd eens wat betere spellen. Al die troep met prinsesje dit en voer "mijn hondje" zijn alleen interessant voor kindertjes. Maak eens wat meer psp-achtige brute spellen misschien zou dat ook helpen
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 13:51 schreef kakner2 het volgende:
Hmm, de kaartjes zijn misschien een probleem maar maak gvd eens wat betere spellen. Al die troep met prinsesje dit en voer "mijn hondje" zijn alleen interessant voor kindertjes. Maak eens wat meer psp-achtige brute spellen misschien zou dat ook helpen
IDD. Ik zat gisteren eens even voor de grap te kijken naar een torrent die dan zogenaamd al die games voor de DS heeft staan (paar GB groot), en zat dus die lijst te bekijken, maar er zat echt werkelijk voor 99% aan rotzooi bij die je dus niet eens gratis zou willen hebben.

Er zijn een aantal games voor de DS die heus wel ontzettend goed en leuk zijn, maar het overgrote merendeel is echt compleet waardeloos. ALs je kind loopt te janken dat hij de DS game van cars wilt, en je zou daar ook geld aan uitgeven en je ziet vervolgens wat voor belachelijk slechte game dat is Dan koop je als ouder toch per direct zo'n R4 kaartje!?!?
R4 is oud, AceKard is nieuw nu [Heb zelf een AK2i met die gehackte firmware dat ie ook op 1.4E werkt, AKAIO ftw.]
Als de DS inderdaad wat vettere spellen zou hebben zou het niet zo een groot probleem moeten vormen, dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor de PSP koos in plaats van de DS.
R4 is opzich niet verkeerd, je kan er ontzend mooie homebrew op draaien
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 14:38 schreef InFlames het volgende:
Als de DS inderdaad wat vettere spellen zou hebben zou het niet zo een groot probleem moeten vormen, dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor de PSP koos in plaats van de DS.
en gek genoeg is er net zo veel piraterij op de PSP als de DS.
en jah ook op de PSPGo kun je gratis aan game's komen (ik heb DS en PSP)
userIcon
Je kan je kinderen ook zo'n spel van hun eigen zakgeld laten kopen en ze bij teleurstelling meteen leren wat de waarde van geld is en hoe je een miskoop voorkomt, in plaats van ze te leren dat je alles wat in jouw ogen minder waard is dan de winkelprijs illegaal moet kopieren en moedwillig de gamesindustrie kapot moet maken...
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 15:03 schreef J.Clarkson het volgende:
[..]
R4 Gold werkt er ook op hoor. Ik heb zo'n ding voor mn dochtertje van 4. Die speelt alles 1 dag en is er op uitgekeken. Denk je dan echt dat ik al die Prinses Lillifee, Bratz, my little pony's ga kopen. Dont think so.
Mijn eigen DS Lite daarentegen, daar heb ik letterlijk 1 meter aan DS games voor staan. Super Mario, GTA, Metroid, Mario 64 enz.
R4 Gold is een slechte kloon, er zijn geen officele R4 versie's voor de DSi, Wel voor de DS, Als je een goede kaart wilt, Koop een AK2i of een TTDSi [Ook een goede kaart, maar ik prefeer de Firmware van de AK2i.]
Ik speelde vroeger veel GTA op me DS [Toen had ik nog geen DSi, Hij was nog niet uit.]Maar dat doe ik niet meer, Pokemon is veel leuker [Als je cheats gebruikt, anders is het doodirri om alles lvl 100 te krijgen.]
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 14:38 schreef InFlames het volgende:
Als de DS inderdaad wat vettere spellen zou hebben zou het niet zo een groot probleem moeten vormen, dit is ook 1 van de redenen waarom ik voor de PSP koos in plaats van de DS.
Bullshit.
Je kan ook een review lezen over een spel wat je leuk lijkt.
Kansloos geouwehoer om het kopieren goed te praten.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 15:18 schreef lizardtattoo het volgende:
Je kan je kinderen ook zo'n spel van hun eigen zakgeld laten kopen en ze bij teleurstelling meteen leren wat de waarde van geld is en hoe je een miskoop voorkomt, in plaats van ze te leren dat je alles wat in jouw ogen minder waard is dan de winkelprijs illegaal moet kopieren en moedwillig de gamesindustrie kapot moet maken...
De hele gamesindustrie is 'gebouwd' op piraterij.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 16:25 schreef Yi-Long het volgende:
[..]


De hele gamesindustrie is 'gebouwd' op piraterij.
Right, dus eigenlijk steun je de gamesindustrie door nooit iets te kopen en alles illegaal te downloaden? Vandaar dat Capcom geen DS-spellen meer uit wil geven in de BeNeLux, mensen hier zijn veel te actief bezig met de gamesindustrie op alle mogelijke manieren ondersteunen. Jouw argument ging twintig jaar geleden misschien nog op, toen internet nog nauwelijks bestond en hier en daar iemand eens een cassettebandje kopieerde en zo de naamsbekendheid van een spel vergrootte. Je kan daar nu echt niet meer mee aankomen...
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 17:11 schreef lizardtattoo het volgende:
[..]


Right, dus eigenlijk steun je de gamesindustrie door nooit iets te kopen en alles illegaal te downloaden? Vandaar dat Capcom geen DS-spellen meer uit wil geven in de BeNeLux, mensen hier zijn veel te actief bezig met de gamesindustrie op alle mogelijke manieren ondersteunen. Jouw argument ging twintig jaar geleden misschien nog op, toen internet nog nauwelijks bestond en hier en daar iemand eens een cassettebandje kopieerde en zo de naamsbekendheid van een spel vergrootte. Je kan daar nu echt niet meer mee aankomen...
Toch wel. Piraterij is niet goed, en ik ben het ook grotendeels met jou eens. No hard feelings dus

Aan de andere kant ken ik tig mensen die een game eerst downloaden om hem vervolgens te kopen, puur om te kijken of hij het geld waard is. Nu komt iedereen natuurlijk met argumenten als 'speel dan de demo' maar deze geeft vaak niet goed weer wat een game nu precies te bieden heeft imho.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 17:22 schreef BramPowert het volgende:
[..]


Toch wel. Piraterij is niet goed, en ik ben het ook grotendeels met jou eens. No hard feelings dus

Aan de andere kant ken ik tig mensen die een game eerst downloaden om hem vervolgens te kopen, puur om te kijken of hij het geld waard is. Nu komt iedereen natuurlijk met argumenten als 'speel dan de demo' maar deze geeft vaak niet goed weer wat een game nu precies te bieden heeft imho.
Dat geldt misschien voor PCgames, maar die kids met die R4kaartjes en dergelijke kopen echt geen originele games meer. En dat gaan ze in de toekomst ook niet meer doen omdat ze nu eenmaal gewend zijn dat "alles ook gratis kan", verpest voor het leven dus.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 15:18 schreef lizardtattoo het volgende:
Je kan je kinderen ook zo'n spel van hun eigen zakgeld laten kopen en ze bij teleurstelling meteen leren wat de waarde van geld is en hoe je een miskoop voorkomt, in plaats van ze te leren dat je alles wat in jouw ogen minder waard is dan de winkelprijs illegaal moet kopieren en moedwillig de gamesindustrie kapot moet maken...
He?!?! Je ziet het verkeerd. Piraterij is JUIST het gevolg van kinderen hun eigen zakgeld uit laten geven. Piraterij is DE oplossing voor als je opeens bewust bent geworden van de waarde van je geld, en de LAGE waarde van de producten 99% van de tijd. Gevolg: consument gaat zichzelf wapenen en anno 2010 is dat downloaden. Get used to it, kan beter vanuit hier een nieuwe stevige industrie opbouwen dan nog eens 30 jaar vasthouden aan een cultuur die gewoonweg niet meer bestaat!
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 13:04 schreef Mutsaers__78 het volgende:
In Nederland is het toch niet verboden die R4-kaartjes te verkopen?
Klopt, mits er geen software of code op staat (om de kaart zelf te laten functioneren). Die is namelijk auteursrechtelijk beschermt. Daarom moet je die vaak na aanschaf zelf alsnog downloaden en erop zetten.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 17:49 schreef larsjj het volgende:
[..]


Klopt, mits er geen software of code op staat (om de kaart zelf te laten functioneren). Die is namelijk auteursrechtelijk beschermt. Daarom moet je die vaak na aanschaf zelf alsnog downloaden en erop zetten.
Bij de R4 ligt dat anders. Er staat ook al wat software op de R4-chip zelf. Die software laadt de firmware die op de SD-kaart staat. En het gaat dus om die software op de chip. Die maakt gebruik van beschermde code die uit een spelletje is gehaald.
R4 e.d. zijn gewoon het product van de eigenwijsheid van Nintendo. Waarom passen er niet gewoon flashkaartjes in de DS, waarom kan ik games niet gewoon makkelijk legaal downloaden en waarom mag ik zelf niet bepalen als ik er homebrew op wil draaien?
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 15:08 schreef ghost010 het volgende:
[..]

en gek genoeg is er net zo veel piraterij op de PSP als de DS.
en jah ook op de PSPGo kun je gratis aan game's komen (ik heb DS en PSP)
De go is helemaal niet gehacked, dus aan gratis games voor de Go kun je helemaal niet komen.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 18:00 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]


Bij de R4 ligt dat anders. Er staat ook al wat software op de R4-chip zelf. Die software laadt de firmware die op de SD-kaart staat. En het gaat dus om die software op de chip. Die maakt gebruik van beschermde code die uit een spelletje is gehaald.
ja, leuk, maar kopien (ook van software) zijn vrij voor eigengebruik. Je mag het niet doorverkopen of andersinds verspreiden, maar het is niet illegaal om te hebben.
userIcon
Ik heb de M3 Real. Nu kan ik er tenminste ook mp3 mee afspelen en andere kekke dingen mee uithalen. Ik heb ook wel es een ds game gedownload maar moet zeggen dat ik er maar weinig gebruik van de hele DS-lite an sich maak.
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 17:39 schreef davidov het volgende:
[..]

He?!?! Je ziet het verkeerd. Piraterij is JUIST het gevolg van kinderen hun eigen zakgeld uit laten geven. Piraterij is DE oplossing voor als je opeens bewust bent geworden van de waarde van je geld, en de LAGE waarde van de producten 99% van de tijd. Gevolg: consument gaat zichzelf wapenen en anno 2010 is dat downloaden. Get used to it, kan beter vanuit hier een nieuwe stevige industrie opbouwen dan nog eens 30 jaar vasthouden aan een cultuur die gewoonweg niet meer bestaat!
Wat ik bedoel, is dat er dus wat fout gaat bij de opvoeding. Je hoort een kind te leren, dat hij van zijn zakgeld OF snoep, OF een tijdschrift, OF (na een paar weken sparen) een spel kan kopen, en niet EN EN EN omdat hij de spellen downloadt, het tijdschrift in de winkel leest of het snoep jat.
userIcon
Compleet eens met Liz

Mensen die downloaden zijn per definitie mensen die niet nadenken over de gevolgen van hun acties
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 22:40 schreef Morthill het volgende:
Compleet eens met Liz

Mensen die downloaden zijn per definitie mensen die niet nadenken over de gevolgen van hun acties
Of het interesseert me gewoon niet
userIcon
quote:
Op maandag 15 maart 2010 @ 15:37 schreef Wasmachienmann het volgende:
[..]

R4 Gold is een slechte kloon, er zijn geen officele R4 versie's voor de DSi, Wel voor de DS, Als je een goede kaart wilt, Koop een AK2i of een TTDSi [Ook een goede kaart, maar ik prefeer de Firmware van de AK2i.]
Ik speelde vroeger veel GTA op me DS [Toen had ik nog geen DSi, Hij was nog niet uit.]Maar dat doe ik niet meer, Pokemon is veel leuker [Als je cheats gebruikt, anders is het doodirri om alles lvl 100 te krijgen.]
'vroeger' op je DS
userIcon
Ik heb als tegenreactie op Capcoms besluit, direct Ace Attorney besteld in het buitenland
userIcon
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 @ 02:52 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]


Of het interesseert me gewoon niet
Nog veel erger
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 02/02 'Facebook kan niet zonder Zynga'5
» 27/01 Apple en Samsung nek aan nek in smartphoneverkopen27
» 25/01 Vraag naar Tegra 2-chips daalt harder dan verwacht0
» 25/01 12% van Nederlandse huishoudens heeft tablet33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game




True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden