Wonderland blij met de iPad

Nog geen 24 uur geleden maakte een groep ex-medewerkers van Lionhead bekend een nieuwe studio te hebben opgericht getiteld Wonderland Software. Maar er gebeurde gisteren nog iets anders, Steve Jobs presenteerde het nieuwste speeltje van Apple: de iPad. Deze nieuwste gadget is in de basis een iPhone met een 10" scherm en zonder belfunctionaliteit. In plaats daarvan krijg je de welbekende functies als MP3 afspelen, e-boeken lezen, films kijken en natuurlijk gamen.

Tijdens de presentatie van Jobs liet Electronic Arts alvast een versie van Need for Speed zien, die speciaal voor de iPad was ontwikkeld, maar er zijn natuurlijk meer studio's die met het apparaat aan de slag willen. De heren bij Wonderland zien ook wel potentie in. In een gesprek met Gamesindustry.biz zei CEO Matthew Wiggins dat door de krachtigere processor, het grotere scherm en de hogere resolutie er heel wat mogelijk is op de iPad.

Groot verschil met de iPhone volgens Wiggins is dat de iPad niet gemaakt is voor gebruik onderweg, maar dat je er langere tijd mee aan de slag gaat terwijl je stil zit. Het gevolg is dat er dus geen games gemaakt hoeven te worden die een korte en krachtige ervaring bieden, maar juist titels die je wat langer los laten gaan. Toch zal Wonderland niet gelijk meelopen met Apple en op korte termijn nog geen games uitbrengen op de iPad. Volgens Wiggins zijn er genoeg ontwikkelaars die snelle ports gaan uitbrengen om zo snel te profiteren van de nieuwe markt, maar de meeste zullen daar falikant de mist in gaan.

Waar volgens Wiggins absoluut veel mogelijkheden liggen is bij het gebruik van de iPod Touch/iPhone en iPad in combinatie met elkaar. Games kunnen zo ontwikkeld worden dat je je thuis kan vermaken op de iPad, waarna je onderweg via je iPhone het spel gewoon kunt bijhouden.

Wiggins is ook niet bang dat de iPad niet aan zal slaan of dat er gewoonweg geen doelgroep is voor deze nieuwste PC. Hij heeft het volste vertrouwen in Apple en gaat er van uit dat als Apple een nieuw product op de markt brengt, er gedegen onderzoek is gedaan naar het nut van zo'n product. Ook de lage prijs zal volgens Wiggins meehelpen aan het succes. De goedkoopste iPad zal in Amerika voor $499 over de toonbank gaan.

iPad