Ubisoft in strijd tegen piraterij

Met name publishers voeren al jaren een harde strijd tegen piraterij. De meeste methodes die bedacht worden, beperken echter ook de gamers die wel legaal hun games kopen en spelen. Soms betekent dit dat de DVD in de drive moet blijven, dat er een beperkt aantal keer is dat een spel geïnstalleerd kan worden of de noodzaak om speciale drivers te installeren zoals bijvoorbeeld met bepaalde versies van StarForce het geval was.

In de praktijk blijkt veelal dat het beperken van gamers een averechtse uitwerking heeft en dat het makkelijker kan zijn om maar een illegale game ergens vandaan te plukken. Dit hebben publishers intussen ook steeds vaker door en er worden dus andere wegen ingeslagen om hogere verkopen te genereren. Zo meldden we eerder al dat EA van mening is dat beveiliging op het produkt zelf ouderwets geworden is, en zij gaan zich dan ook meer richten op DLC.

Ubisoft gaat het een tikkeltje anders doen volgens Brent Wilkinson, director Customer Service en en Production Planning van Ubisoft. Het sleutelwoord is niet al te opvallend, namelijk internet. Dit werd al wel vaker ingezet om games te activeren en bij te houden hoeveel keer een game geïnstalleerd is en dergelijke. Maar Ubisoft gaat wat anders doen, namelijk de savegames niet lokaal op de systemen bewaren, maar centraal bij Ubisoft zelf. Een game zal dus overal geïnstalleerd kunnen worden, daar zit geen beperking aan vast. Maar om te kunnen spelen met je savegame zul je wel een internetverbinding moeten hebben om aan te kunnen melden op het netwerk van Ubisoft. Volgens Ubisoft is een permanente internetverbinding voor vrijwel iedereen het geval tegenwoordig. De eerste game die op deze manier gaat werken is de PC-titel Settlers 7.