Sony overwoog Intels Larrabee voor PlayStation 4

Hoewel de PlayStation 4 waarschijnlijk nog vele jaren op zich laat wachten is Sony in de tussentijd al wel druk bezig met het nadenken over de toekomstige console. Tijdens zo'n ontwerpfase worden uiteraard verschillende ideeën geopperd en weer afgeschoten, en één zo'n geopperd idee is nu naar buiten gekomen. Sony had blijkbaar interesse in Intels Larrabee maar heeft deze laten schieten wegens tegenvallende brute kracht.

Eerst even een korte introductie over Larrabee, het ambitieuze project van Intel. Larrabee zou een grafische chip moeten worden zoals we die nog niet kennen, namelijk gebaseerd op de X86-architectuur die we kennen van alle huidige CPU's. De chip zou tientallen simpele X86-cores bevatten en maar heel weinig specifiek grafische hardware. Hierdoor zouden taken als z-buffering, clipping en blending niet hardwarematig gebeuren maar softwarematig met een tile-based renderer. Intel zou hiermee een chip hebben die een stuk flexibeler is dan de huidige GPU's en toch veel performance biedt. Helaas is de toekomst van het Larrabee-project onlangs radicaal omgegooid, in plaats van een grafische kaart komt Larrabee in eerste instantie uit als platform voor onderzoek naar computer graphics en worden er pas over enkele jaren grafische kaarten verwacht op basis van Larrabee.

Volgens de geruchten was Sony geïnteresseerd in Larrabee voor de PlayStation 4 maar bleek de chip niet genoeg rauw vermogen te hebben, iets wat in lijn ligt met de redenen dat de chip nu slechts uitkomt als onderzoeksplatform. Dit betekent echter niet dat Sony helemaal niet meer geïnteresseerd is in Larrabee, een anonieme directeur van Sony Computing Entertainment zou gezegd hebben dat Larrabee zeker nog kans maakt voor de PlayStation 5 en 6.