Activision zet trend met hogere adviesprijs

Een van de grootste entertainmentreleases van dit najaar is zeer waarschijnlijk Modern Warfare 2. De oorlogsshooter van Infinity Ward zal volgens vele analisten goed zijn voor een omzet van vele honderden miljoenen, zeker nadat Activision de adviesprijs in Engeland een tikje omhoog gooide. Dit lijkt slecht nieuws voor de gamers, want in navolging van Activision hebben ook Microsoft en Nintendo de adviesprijs op een paar grote titels omhoog gegooid, respectievelijk Forza Motorsport 3 en Professor Layton. Een opvallende keuze in een tijd waarin de economie nu niet bepaald uitnodigt tot het spenderen van nog meer geld aan enkele games.

Volgens analist Michael Pachter, de man die altijd het tegenovergestelde voorspelt van wat er gebeurt, heeft Activision de adviesprijs verhoogd om meer geld te verdienen aan de game. Op die manier zouden ontwikkelaar en publisher een beter rendement halen op de game. Een gedurfde uitspraak, aangezien winst maken het laatste is dat de meeste bedrijven anno 2009 willen. Wij denken eerder dat Activision gamers wil stimuleren om werk te gaan zoeken en zodoende de economie weer wat te stimuleren.