Sony en David Jaffe aangeklaagd vanwege God of War

Geschreven door J (SocialDisorder) op 18-09-2008 @ 11:44
print 
In 2005 verscheen de action-adventure God of War, een game die het verhaal van Kratos vertelt en zijn strijd tegen de Griekse god Ares. Het verhaal van lead designer David Jaffe gebruikte naast de oorlogsgod Ares nog meer elementen uit de Griekse mythologie.

Op 29 augustus 2008 is er echter een rechtszaak aangespannen tegen Sony Computer Entertainment en David Jaffe omdat het verhaal gekopieerd zou zijn van twee Amerikanen, Jonathan Bissoon-Dath en Jennifer Barrette-Herzog.
Bissoon-Dath is de auteur van een serie onderling verbonden verhalen, waaronder een screenplay getiteld "Olympiad". Barrette-Herzog is verantwoordelijk voor "The Island at the Edge of the Living World", een kaart die geleverd werd bij het boek "The Adventures of Own: Owen's Olympic Adventure", van Bissoon-Dath.

Volgens de twee aanklagers hebben zij in 2002 hun werken naar zowel Sony Pictures als Sony Computer Entertainment America gestuurd. Verder merken zij op dat God of War in 2005 uitgebracht was en David Jaffe in een interview had gezegd dat het werk aan God of War drie jaar in beslag had genomen.
Naast de tijdslijn noemen zij ook de overeenkomsten tussen hun werk en God of War als bewijslast. In totaal zeven pagina's aan overeenkomsten worden genoemd, waaronder:
In het werk van de aanklagers wordt het verhaal verteld van een held die Athene redt van een leger afkomstig uit Sparta. Dit leger is gestuurd door de oorlogsgod Ares. In God of War wordt Kratos door de goden Zeus en Athene naar de stad Athene gestuurd om deze te redden van een aanvallend leger dat gestuurd door Ares.
In zowel het werk van de aanklagers als in God of War wordt de familie van de held in een gebouw met één kamer bruut vermoord. In beide verhalen staat dit gebouw in een klein rustig dorpje en voelt de held van het verhaal zich verantwoordelijk voor de slachtpartij terwijl hij dit niet is.
Kratos ontvangt van Ares de Blades of Chaos nadat hij zweert voor de oorlogsgod te werken. Deze zwaarden zijn groot, lichtgevend en zitten vast aan kettingen die met de polsen van Kratos versmolten zijn. Volgens de aanklagers is dit een directe kopie van hun werk: "As Zeus strides forward... his hands MORPH into two massive swords that glow like light sabers..."
In het werk van de aanklagers moet Owen "The Bottomless Valley" oversteken middels een lange doorgezakte hangbrug. Deze wordt ook op de kaart van Barrette-Herzog getoond. Kratos moet in God of War "The Bottomless Chasm" oversteken middels een lange doorgezakte hangbrug.

De aanklacht is ontvangen door de rechtbank en is in behandeling genomen. Sony en Jaffe hebben inmiddels gereageerd en zeggen geen plagiaat te hebben gepleegd. Ze wijzen erop dat de meeste overeenkomsten in het publieke domein liggen en dat sommige punten van de aanklagers verdraaid zijn om een verkeerd beeld te schetsen.
Verder hebben Sony en Jaffe een verzoek ingediend om alle kosten die zij maken om zich te verdedigen te kunnen verhalen op de klagende partij.


Bron: Gamepolitics


delen | eKudos nujij

2463 views / 29 reacties
Genre Action
Platform PlayStation 2
Developer/Publisher SCEI/SCEE
Releasedatum 24-06-2005
User-waardering    
Aantal stemmen    4
Reacties op dit bericht
29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Weer een groepje zielige mannetjes die denken geld te kunnen plukken van grote bedrijven
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 18-09-2008 @ 11:58 fotoboek homepage
userIcon
ALs het echt zo is dan moet Sony maar snel betalen, ik wil niet dat de ontwikkeling van GoWIII in gevaar komt!
userIcon
Bah, wat naar is Amerika toch soms, met al die rechtzaken. Iedereen wil maar zijn gelijk halen en overal geld uit slaan.

Ik hoop dat ze verliezen....

userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:03 schreef Kasper79:

Ik hoop dat ze verliezen....


Ik niet, als het echt waar is wat ze zeggen hebben ze gewoon recht hier op.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:05 schreef Dr.Daggla:

[...]

Ik niet, als het echt waar is wat ze zeggen hebben ze gewoon recht hier op.


Ja, daar heb je gelijk in. We wachten het maar even af....
userIcon
hmm hoe ontzettend awesome ik beide games ook vind... ik kan me toch best voorstellen dat er hier en daar vals gespeeld wordt met ideetjes van creatieve mensen...
Ik vestig geen oordeel, maar ik ben eens benieuwd wat in deze geoordeeld gaat worden.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:05 schreef Dr.Daggla:

[...]

Ik niet, als het echt waar is wat ze zeggen hebben ze gewoon recht hier op.


Als ze hier in 2005 mee waren gekomen: ja, dan zou je gelijk hebben. Maar 3,5 jaar na de release van de game? Hell no. Dit zijn gewoon uitvreters van de bovenste orde IMHO die nu God of War (3 games, 1 game in ontwikkeling en een aanstaande film) een succes is wel even mee willen profiteren. Ik hoop dat de rechter ze in het ongelijk stelt.
userIcon
Als ik dit soort nieuws lees wordt ik echt schijtziek van dat soort mensen...
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 18-09-2008 @ 12:30 fotoboek homepage
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:22 schreef SocialDisorder:

[...]

Als ze hier in 2005 mee waren gekomen: ja, dan zou je gelijk hebben. Maar 3,5 jaar na de release van de game? Hell no. Dit zijn gewoon uitvreters van de bovenste orde IMHO die nu God of War (3 games, 1 game in ontwikkeling en een aanstaande film) een succes is wel even mee willen profiteren. Ik hoop dat de rechter ze in het ongelijk stelt.


Maar misschien komen ze er nu pas echter? Mijn ouders hebben bijvoorbeeld ook geen idee welke games er allemaal uitkomen (behalve GTA en Wii Fit enzo)
userIcon
ALS het waar is wat ze zeggen dan hebben ze volkomen gelijk, hoe zouden jullie het vinden als jullie een verhaal hebben geschreven, opgestuurd naar Sony en vervolgens gaat Sony ermee aan de haal en maakt er een topgame van en sluit de bedenkers volledig buiten. Dan willen jullie ook waar je recht op hebt, en dat het zo lang heeft geduurd vordat ze ermee komen weet ik ook niet, maar ik denk dat het ook wel een behoorlijke tijd in beslag neemt voor de advocaten om bewijs te verzamelen en alle feiten op een rijtje te krijgen.

Niet iedereen die een topbedrijf aanklaagt is een uitbuiter, soms hebben ze er recht op, zouden jullie toch ook willen?

quote
Op 18-09-2008 @ 12:22 schreef SocialDisorder:

[...]

Als ze hier in 2005 mee waren gekomen: ja, dan zou je gelijk hebben. Maar 3,5 jaar na de release van de game? Hell no. Dit zijn gewoon uitvreters van de bovenste orde IMHO die nu God of War (3 games, 1 game in ontwikkeling en een aanstaande film) een succes is wel even mee willen profiteren. Ik hoop dat de rechter ze in het ongelijk stelt.


Precies. Mooi wachten tot het een succes is, ofwel, niks incasseren. Opzouten.
maarem dat hele verhaal is toch zoiezo een Griekse myth, en die is niet door de aanklagers verzonnen.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:30 schreef Notorious_Roy:

[...]

Maar misschien komen ze er nu pas echter? Mijn ouders hebben bijvoorbeeld ook geen idee welke games er allemaal uitkomen (behalve GTA en Wii Fit enzo)


Deze heren claimen dat ze hun verhalen naar Sony hadden opgestuurd, dus die zouden echt wel gevolgd hebben wat Sony deed. Dus pas nu procederen lijkt niet echt betrouwbaar.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:33 schreef bambam1979:

ALS het waar is wat ze zeggen dan hebben ze volkomen gelijk, hoe zouden jullie het vinden als jullie een verhaal hebben geschreven, opgestuurd naar Sony en vervolgens gaat Sony ermee aan de haal en maakt er een topgame van en sluit de bedenkers volledig buiten.


Dat kan je goed voorkomen door dat verhaal eerst bij een notaris te deponeren en via de notaris het verhaal naar de uitgever verzenden. Zo is je intellectuele eigendom tenminste gewaarborgd.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 13:05 schreef Rin-Sama:

maarem dat hele verhaal is toch zoiezo een Griekse myth, en die is niet door de aanklagers verzonnen.


Nee, alleen de personages (behalve Kratos volgens mij) komen uit de griekse mythologie.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 13:17 schreef bambam1979:

[...]

Nee, alleen de personages (behalve Kratos volgens mij) komen uit de griekse mythologie.


Precies. Het komt uit van de oude griekse mythes en die verhalen hebben ook allemaal ongeveer dezelfde stijl. Als je de vergelijkingen hierboven bekijkt, dan hebben ze gelijk dat GoW er ergens op lijkt, maar het is zo ontzettend ver gezocht, dat alle mythes er ongeveer op lijken.

Oftwel: gewoon bullshit en gewoon een stelletje mietjes die snel geld willen vangen. Ze hopen dat Sony iets wil settlen. Ik hoop dat Sony de rechstzaak aangaat en wint en eens en voor altijd afrekent met zulke zielige pogingen snel geld te verdienen.

userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:30 schreef Notorious_Roy:

[...]

Maar misschien komen ze er nu pas echter? Mijn ouders hebben bijvoorbeeld ook geen idee welke games er allemaal uitkomen (behalve GTA en Wii Fit enzo)


Je moet dan wel onder een steen geleefd hebben. Grotere games worden in de States met veel meer reclame (print, TV, radio, internet) aangekondigd dan in Nederland.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 12:03 schreef Kasper79:

Bah, wat naar is Amerika toch soms, met al die rechtzaken. Iedereen wil maar zijn gelijk halen en overal geld uit slaan.

Ik hoop dat ze verliezen....


Ik hoop dat er gerechtigheid komt. Je moet niet de kapitalisten de kans geven om over te lijken te gaan alleen maar omdat ze een naam hebben. Als jij genaaid zou worden door Sony zou jij ook gerechtigheid willen, of niet soms?
Waarom heb ik toch het gevoel dat als MS dit was overkomen al die mannetjes die nu roepen dat deze kerels moeten opzouten MS volledig hadden afgebrand???

Als deze kerels gelijk hebben dan heeft Sony gewoon plagiaat gepleegd en dienen ze te dokken. En is het bij niemand opgekomen dat je misschien iet wat voorbereiding moet treffen voordat je een gigant als Sony aanklaagd? Ja daar kunnen best 3 jaar overheen gaan voordat je alle feiten op een rijtje hebt. Want van Sony wil je de rechtzaak echt NIET verliezen.

En 7 pagina's aan vergelijkingen is geen kattenpis, dat is dan wel HEUUUUUUL toevallig.

Beetje jammer dat er hier door veel mensen zo verschrikkelijk biased gekeken wordt naar nieuwsberichten, als dat niet zou gebeuren zou het een hoop achterlijke reacties schelen.

userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 14:37 schreef phex85:

Waarom heb ik toch het gevoel dat als MS dit was overkomen al die mannetjes die nu roepen dat deze kerels moeten opzouten MS volledig hadden afgebrand???

Als deze kerels gelijk hebben dan heeft Sony gewoon plagiaat gepleegd en dienen ze te dokken. En is het bij niemand opgekomen dat je misschien iet wat voorbereiding moet treffen voordat je een gigant als Sony aanklaagd? Ja daar kunnen best 3 jaar overheen gaan voordat je alle feiten op een rijtje hebt. Want van Sony wil je de rechtzaak echt NIET verliezen.

En 7 pagina's aan vergelijkingen is geen kattenpis, dat is dan wel HEUUUUUUL toevallig.

Beetje jammer dat er hier door veel mensen zo verschrikkelijk biased gekeken wordt naar nieuwsberichten, als dat niet zou gebeuren zou het een hoop achterlijke reacties schelen.


Onzin. Als er nu een Science Fiction schrijver zou opstaan en zeggen dat zijn hoofdrolspeler ook een astronaut was in een groen pak, met geel vizer die aliens te lijf gaat op andere planeten en MS zou aanklagen voor Halo, dan zou ik daar precies hetzelfde over zeggen.

Kijk naar de vergelijkingen die ze hebben gemaakt tussen hun verhaal en GoW. Dat is verschrikkelijk ver gezocht! Natuurlijk hebben we niet alle vergelijkingen gezien, maar als deze voorbeelden de beste zijn (en daar ga ik van uit van wel) dan is dat is verschrikkelijk ver gezocht! Straks gaan ze nog zeggen dat ze het alleenrecht hebben op het gebruik van Athena, de Minotaur of de Cycloop.

Daarnaast zijn we al gewend dat na het succes van een product er ineens artiesten of bedrijven met een vaag patentje opstaan die snel even wat geld willen vangen.

Als Sony dit verhaal echt van ze heeft gestolen, dan moeten ze daar zeker voor boeten. Toch, de reactie van Sony om de strijd aan te gaan en niet te settlen, geeft mij toch de indruk dat ze het bij het rechte eind hebben.

Ik doelde ook niet op jou Koosy

Ik weet niet of het vergezocht is, daarvoor kennen wij te weinig van te feiten. Het lijkt mij alleen niet slim om met een vergezocht verhaal Sony te gaan lopen zwartmaken, want dan mag jij de 'schade' rustig gaan betalen als je de zaak verliest

userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 14:37 schreef phex85:

Waarom heb ik toch het gevoel dat als MS dit was overkomen al die mannetjes die nu roepen dat deze kerels moeten opzouten MS volledig hadden afgebrand???


Deze theorie gaat voor mij in ieder geval niet op, gezien de console die ik thuis heb staan. Heeft mijns inziens ook weinig met deze discussie van doen....
userIcon
Overigens...
quote
"As Zeus strides forward... his hands MORPH into two massive swords that glow like light sabers..."

ik hoop voor ze dat George Lucas te druk bezig is met geld tellen, want ome Sjors heeft het niet zo op het gebruik van de term Lightsaber buiten Star Wars.
Als je een verhaal aan het schrijven bent rondom de griekse mythologie, en je gebruik light sabers als een omschrijving van gloeiende zwaarden, neem ik je al niet serieus, dat past niet in die wereld.
Daarbij is een term als Bottomless Valley niet nuttig, maar Bottomless Chasm wel.
Ik zou haast zeggen dat ze een kopoe van het verhaal hebben bemachtigd en zelf dingen hebben lopen veranderen in nood tempo om er een slaatje uit te slaan of zo.
userIcon
Bestaat er iets niet zoals auteursrechten?
Het verhaal is al 6 jaar geleden opgestuurd naar sony dus eigenlijk heeft sony het verhaal niet gestolen maar ontvangen en dan maar klagen.

Maar als het toch waar is is het iig smerig van sony maar tegenwoordig komen alle goede verhalen of uitvingingen eigenlijk ergens anders vandaan.

userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 17:13 schreef unknown6893:

Bestaat er iets niet zoals auteursrechten?
Het verhaal is al 6 jaar geleden opgestuurd naar sony dus eigenlijk heeft sony het verhaal niet gestolen maar ontvangen en dan maar klagen.

Maar als het toch waar is is het iig smerig van sony maar tegenwoordig komen alle goede verhalen of uitvingingen eigenlijk ergens anders vandaan.


Als inderdaad blijkt dat dit is opgestuurd naar Sony door de klagers, dan is Sony verwijtbaar, het blijft namelijk eigendom van de originele auteurs. Maar of dat zo is, dat heb ik nog niet helemaal duidelijk.

PS: damn, wat een ontzettend fanboy avatar heb jij

userIcon
thank you
Ik ben sinds een paar jaar geleden tegen de xbox geworden, ik vroeger een xbox gekocht en een paar maand later kwam de 360 uit, geen problemen mee alleen werden er geen games meer gemaakt voor de oude doos.
sindsdien ben ik enkel voor sony's console, die denken niet aan enkel winst maken en hun klanten afzetten.
userIcon
quote
Op 18-09-2008 @ 17:42 schreef unknown6893:

thank you
Ik ben sinds een paar jaar geleden tegen de xbox geworden, ik vroeger een xbox gekocht en een paar maand later kwam de 360 uit, geen problemen mee alleen werden er geen games meer gemaakt voor de oude doos.
sindsdien ben ik enkel voor sony's console, die denken niet aan enkel winst maken en hun klanten afzetten.


OK, je hebt er wel goed over nagedacht in ieder geval
quote
Op 18-09-2008 @ 14:37 schreef phex85:

Waarom heb ik toch het gevoel dat als MS dit was overkomen al die mannetjes die nu roepen dat deze kerels moeten opzouten MS volledig hadden afgebrand???

Als deze kerels gelijk hebben dan heeft Sony gewoon plagiaat gepleegd en dienen ze te dokken. En is het bij niemand opgekomen dat je misschien iet wat voorbereiding moet treffen voordat je een gigant als Sony aanklaagd? Ja daar kunnen best 3 jaar overheen gaan voordat je alle feiten op een rijtje hebt. Want van Sony wil je de rechtzaak echt NIET verliezen.

En 7 pagina's aan vergelijkingen is geen kattenpis, dat is dan wel HEUUUUUUL toevallig.

Beetje jammer dat er hier door veel mensen zo verschrikkelijk biased gekeken wordt naar nieuwsberichten, als dat niet zou gebeuren zou het een hoop achterlijke reacties schelen.


Bij heel veel bedrijven is het zo dat als je iets naar ze opstuurd het van hen is.
En dat wordt dan ook aangegeven op de website.
Indien het hier zo is, dan hebben die lui geen poot om op te staan...

Maargoed, we horen het vanzelf.

29  van 29 reacties op deze pagina. Pagina  1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden