Wii-specificaties bekend?

Een anonieme ontwikkelaar heeft een niet al te bekende website een aantal nieuwe details gegeven over de Nintendo Wii. Of deze details echt kloppen is nog niet bekend, maar het gaat wel om redelijk veel details. Vooral van de GPU, waar nog weinig van bekend was.

- De processor, Broadway, werkt op een kloksnelheid van 729 MHZ met 1.9 GB/sec
- De grafische kaart, Hollywood, werkt op een snelheid van 243 MHZ. Het interne geheugen bestaat uit 3 MB grafisch geheugen en 24 MB high speed hoofdgeheugen.
- 64 MB GDDR3 (MEM2) als extern geheugen. Het kan gebruikt worden door de CPU en GPU met een snelheid van 4 GB/sec en er kunnen ook programma's opgeslagen worden.
- De GPU is gemiddeld 1.5 keer sneller dan de GPU van de GameCube.
- De DVD speler heeft een snelheid van 6-speed. Ook GC-discs zullen gelezen kunnen worden. Een gedeelte van de ruimte op de DVD's zal gebruikt worden door het systeem.
- Intern (niet verwijderbaar) 512 MB flashgeheugen. Geen memory-card meer nodig.
- De development software is een upgrade van de software voor de GC
- GC controllers (zoals Bongo's) zullen ook door de Wii gebruikt kunnen worden.
- Tijdens het spelen van GC-games zullen de processor-snelheden teruggeklokt worden.
- De motion-sensor in de Wii-controller kan tot 3.4G meten en in de Nunchuk tot 2G.
- De rumble motor kan aan en uit gezet worden en gevarieerd worden in intensiteit

Vooral het laatste is een punt van aandacht, omdat juist volgens de laatste berichten de rumble motor maar 1 stand zou hebben: namelijk aan of uit. Maar misschien wordt er ook wel bedoeld dat de intensiteit geregeld kan worden door hem aan- en uit te zetten. De anonieme bron heeft echter meer technische details vrijgegeven die je hieronder (in het Engels) kunt lezen:

De CPU
• Operating speed: 729 MHz
• Bus to main memory: 243 MHz, 64 bits (maximum bandwidth: 1.9 gigabytes/sec)
• 32-kilobyte 8-way set-associative L1 instruction cache
• 32-kilobyte 8-way set-associative L1 data cache (can set up 16-kilobyte data scratch pad)
• Superscalar microprocessor with six execution units (floating-point unit, branching unit, system regis
ter unit, load/store unit, two integer units)
• DMA unit (15-entry DMA request queue) used by 16-kilobyte data scratch pad
• Write-gather buffer for writing graphics command lists to the graphics chip
• Onboard 256-kilobyte 2-way set-associative L2 integrated cache
• Two, 32-bit integer units (IU)
• One floating point unit (FPU) (supports single precision (32-bit) and double precision (64-bit))
• The FPU supports paired single floating point (FP/PS)
• The FPU supports paired single multiply add (ps_madd). Most FP/PS instructions can be issued in
each cycle and completed in three cycles.
• Fixed-point to floating-point conversion can be performed at the same time as FPU register load and
store, with no loss in performance.
• The branch unit supports static branch prediction and dynamic branch prediction.
• When an instruction is stalled on data, the next instruction can be issued and executed. All instructions
maintain program logic and will complete in the correct program order.
• Supports three L2 cache fetch modes: 32-Byte, 64-Byte, and 128-Byte.
• Supports these bus pipeline depth levels: level 2, level 3, and level 4.
Reference Information: Broadway is upward compatible with Nintendo GameCube’s CPU (Gekko).

De GPU

Hollywood is a system LSI composed of a GPU and internal main memory (MEM1). Hollywood is clocked at 243 MHz. Its internal memory consists of 3 megabytes of embedded graphics memory and 24 megabytes of high speed main memory.

Hollywood includes the following.
• Graphics processing unit (with 3 megabytes of eDRAM)
• Audio DSP
• I/O Bridge
• 24 megabytes of internal main memory
• Internal main memory operates at 486 MHz.
Maximum bandwidth between Hollywood and internal main memory: 3.9 gigabytes per second
• Possible to locate a program here
Reference Information: Hollywood is similar to Nintendo GameCube’s Flipper and Splash components.

Geheugen

Wii uses 64 megabytes of GDDR3 (MEM2) as external main memory. Like internal main memory, MEM2 can be accessed directly from Broadway and the GPU at high speed and has a peak bandwidth of 4 gigabytes/sec. Programs can also be placed in MEM2.

Reference Information: Nintendo GameCube ARAM is used as auxiliary memory for the DSP. The CPU and GPU did not have direct access to it.

Met dank aan YourMaster voor het melden van dit nieuws in het Wii-topic