Ageia PhysX technologie in PS3

Ageia, de maker van de Physx chip ('s werelds eerste Physics Processing Unit (PPU)), heeft een contract getekend met Sony voor het leveren van de PhysX technologie. Deze technologie zal gebruikt gaan worden in Sony's PlayStation 3 en zal next-gen physics mogelijk maken welke iets verder zullen gaan dan de bekende ragdoll physics zoals deze te vinden zijn in o.a. Half-Life 2 en Painkiller. Je moet bij next-gen physics meer denken aan instortende muren en realistische schadeweergave in racegames. De PhysX technologie zal het mogelijk maken zo'n 40.000 tot 50.000 particles tegelijk op het scherm te hebben die allemaal elkaar beïnvloeden.

De overeenkomst bevat ook de PhysX SDK welke eerder al in licentie genomen werd door Epic Games voor haar Unreal Engine 3.0.

De deal zal er voor zorgen dat Ageia royalties ontvangt voor elke verkochte PS3. Ook gaan de geruchten onder analisten dat Ageia wel eens een overnamedoelwit zou kunnen worden voor technologiegiganten als ATi en nVidia. Ageia zou een waarde vertegenwoordigen van zo'n 2 miljard dollar.