Dean Lester over Longhorn, XNA en de Xbox 2

Dean Lester (Microsoft Gaming) heeft een aantal interessante dingen verteld over Windows Longhorn, XNA en de Xbox 2.

Windows Longhorn (geplande release 2006) moet gamen net zo toegankelijk maken als gameconsoles, maar niet ten koste van de kracht van de PC (krachtige graphics en geluidshardware, online services en content downloads).


Een concept van Windows Longhorn

Microsoft is ondertussen ook al in onderhandeling met hardwaredevelopers als ATI, Nvidia en Intel om kant-en-klare PC's in de winkel te krijgen waarmee gebruikers direct aan de slag kunnen.

De verschillende PC's variëren van gemiddeld tot high-end (mbt CPU, Videokaart en RAM) en krijgen een klasse. Zo is een level 5 PC gemiddeld en een level 7 PC bijvoorbeeld high-end. Hoe hoger het level, hoe duurder de PC. Dit klassesysteem voor PC's wil Microsoft ook gaan gebruiken voor de systeemeisen voor PC games zodat het voor de gewone gebruiker allemaal wat duidelijker wordt. De gewone systeemeisen zouden ook moeten blijven bestaan.

Lester vertelde verder nog dat hij wil dat het gamen op de PC makkelijker moet worden als het gaat om drivers en laadschermen "we need to make that go away". Gamen op de PC moet ook plug and play worden, net als op de console waar je simpelweg een cd in de console doet en klaar bent om te beginnen.

Waar Microsoft in voorgaande jaren wilde concurreren met PC topgames als Doom 3 en Halflife 2 wil het zich nu meer richten op games uit genres die onderbezet zijn en ook meer de gewone gamer aanspreken die niet om de twee maanden nieuwe hardware koopt.


Een render gemaakt met behulp van XNA

Om dit te bereiken zal Longhorn ook XNA ondersteunen en Xbox 2 accessoires ondersteunen: "Xbox 2 peripherals will all work on PC" (dus de controllers en racesturen van je Xbox 2 zijn te gebruiken op de PC straks). Bovendien zal er ondersteuning zijn voor Xbox live volgens Lester. Door XNA ondersteuning in Longhorn te stoppen hoopt Microsoft dat het ontwikkelen voor games op de Xbox 2 en de PC straks gemakkelijker gaan, ze willen met XNA een standaard maken.

Tegen de tijd dat Longhorn uitkomt zal er ook, zoals gepland, een nieuwe versie van DirectX komen (DirectX 10). Tot die tijd zal DirectX 9 ondersteund worden en zal daar meer en meer gebruik van gemaakt worden.

Als laatste kwam er de mededeling dat er nog niets gezegd wordt over de Xbox 2 met betrekking tot het gebruikte OS. Zoals blijkt uit bovenstaand verhaal is Longhorn zeer waarschijnlijk, maar officieel is er niets bekend.

Interessante links:

Microsoft XNA
Microsoft Longhorn