Bord voor je kop

Nou is het sowieso linke soep om uit eten te gaan in de Westerstraat in Amsterdam. Als je daar bij Piet de Leeuw een biefstuk dacht te eten, blijkt dat geen rundvlees te zijn, maar een homp vlees van een beest dat hinnikt. Vele, vele jaren zijn de klanten daar genaaid. Maar ik zie ook een lichtpuntje aan Pietjes Vleesfraude. In het algemeen verliet je heelhuids het restaurant.

Dat was niet het geval bij Cinema Paradiso, eveneens in de Westerstraat. Daar word je gebracht met een taxi, en afgevoerd met een ziekenwagen. Een groep van 12 Tweakers-redacteuren ging daar een lekker hapje eten. Gezellig. Dachten ze. Helaas raakte een van de mensen lelijk gewond doordat een onhandige serveerster hem met een bord vol eten een lelijke klap voor zijn kanis gaf. Per ongeluk, daar twijfelt niemand aan, maar de klap was dusdanig hard, dat de gewaardeerde gast onwel werd en met een ambulance naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd, in het gezelschap van een van zijn tafelgenoten. In het ziekenhuis werd een hersenschudding vastgesteld. De resterende tien Tweakers voltooiden de maaltijd in het restaurant.

Okee, kan gebeuren. Ongelukje. Risico van het vak. Maar de zaak kreeg een bijzonder vervelende afloop. Toen het tijd werd om af te rekenen, wilde het restaurant ook de maaltijden van de twee mensen die richting ziekenhuis waren vertrokken in rekening brengen. Dat is vrij lullig. Wat zeg ik? Vrij lullig? Je bent een doorgedraaide idioot als je zo met je klanten omgaat. Door een onhandigheidje van de serveerster valt de gezellige avond van twee mensen in duigen, en in plaats van een gebaar van goede wil te maken, probeert de restaurateur toch het volle pond te incasseren. Want “het voedsel was wél voor het slachtoffer en zijn gezelschap bereid”, luidde de betreurenswaardige argumentatie. Na veel protesten van de gasten hoefde het eten van de slachtoffers uiteindelijk niet te worden betaald, maar het leed was al geschied, de sfeer verpest en de reputatie van Cinema Paradiso naar de maan.

Een van de betrokken Tweakers deed van het voorval verslag op Iens. Dat is een website waar bezoekers recensies over restaurants kunnen achterlaten. Ik heb het verslag gelezen: gewoon een heldere schets van de gebeurtenissen, zonder beledigende taal of andere missers. Na enige tijd bleek de recensie van de website te zijn verdwenen, omdat het verslag “strijdig was met de doelstellingen” of iets in die geest.

Daarmee diskwalificeert Iens zichzelf. In plaats van een eerlijke beoordelingssite is Iens zo te zien niets meer dan een applausmachine voor beroerde restaurants. Dat betekent dat Iens niet langer als graadmeter kan dienen voor de kwaliteit van welke vreettent ook.

Misschien dat Iens nog een juichende recensie kan plaatsen van een restaurant in Amsterdam Oost, aan de Middenweg. Daar zit een restaurant dat zijn wortels heeft in hét land waar eerlijke communicatie de norm is. Noord-Korea.

Als je interesse hebt, stuur dan een column van jouw hand naar Zonnetje40. Of stuur een PM. Je krijgt z.s.m. een reactie.

Eindredactie FOK!columns