Castlevania, toen en nu

Met de Lords of Shadow-reeks heeft Konami de Castlevania-reeks vrij succesvol een reboot gegeven. Nu we dit najaar zowel een oude als een nieuwe Castlevania kunnen spelen is het een mooi moment om eens te kijken naar de gelijkenissen en de verschillen. Let op, er worden verhaalgebeurtenissen verteld zonder spoilerwaarschuwing.

Simon Belmont en zijn opa
Het personage waar je in Super Castlevania IV mee speelt is Simon Belmont. Simon wordt door velen gezien als de echte held in de serie, hij was immers de eerste hoofdpersoon en speelde in de Nintendo cartoon Captain N. In Castlevania IV moet jij als Simon Belmont proberen om Dracula te verslaan. De standaard 'held verslaat slechterik' dus.

In Mirror of Fate gaat het allemaal dieper en volgen we Trevor, de zoon van Gabriël Belmont (die inmiddels Dracula is geworden na Lords of Shadow) en Simon, de zoon van Trevor. Trevor wordt door Dracula verslagen en verandert in een vampier genaamd Alucard. Trevor, Simon en Alucard zijn de drie speelbare personages in deze game en alle drie zijn ze uit op wraak. Zoals je misschien begrijpt springen we door de tijd als we wisselen van speelbaar personage.


Super Castlevania IV

Qua tijdlijn kloppen de hoofd- en Lords of Shadow-serie niet. Castlevania IV speelt bijvoorbeeld in 1691 met een volwassen Simon Belmont terwijl het Simon-gedeelte in Mirror of Fate plaatsvindt in 1101. Het is te verklaren doordat Konami ervoor gekozen heeft om van de originele tijdlijn af te wijken voor de reboots omdat het allemaal te ingewikkeld werd door de jaren heen. Beide games delen dus wel dezelfde setting en personages, maar kennen een andere tijdlijn, een andere geschiedenis.

Twintig jaar graphics
In al die jaren zijn de graphics natuurlijk ontzettend vooruit gegaan. Waar je op een oude (Super) Nintendo de blokjes kon tellen zijn de graphics tegenwoordig in HD en personages in 3D opgebouwd. Het verschil is hier ook goed te zien. Castlevania is echter altijd een serie geweest waarbij de sfeer goed tot zijn recht kwam, ondanks gelimiteerde hardware. 

Super Castlevania IV heeft bijvoorbeeld wel alle ingredienten voor een goede sfeer. Er zijn skeletten, vleermuizen en ander horror-gespuis. Ook de baasgevechten spreken tot de verbeelding dankzij hun design en variatie. Mirror of Fate HD knalt er echter wel degelijk overheen doordat er meer detail mogelijk is voor zowel personages als achtergronden. Ook de lichteffecten zijn erg tof.


Mirror of Fate HD

Metroidvania
Castlevania-games staan tegenwoordig bekend om hun grootse opzet. Het zijn games die vallen in de zogenaamde Metroidvania-stijl waarin ook Metroid-games vallen (what's in a name?). Kenmerkend voor games in deze stijl is het feit dat je gaandeweg steeds meer wapens en power-ups krijgt waardoor je personage steeds meer mogelijkheden krijgt. Ander belangrijk element is het feit dat niet alle lokaties in de game direct toegankelijk zijn. Je zult vaak terugmoeten om met een nieuw verkregen voorwerp die ene afgesloten kamer in te gaan van waaruit je weer verder kunt.

Toen de Castlevania-serie net begon was het echter een 'gewone' platformgame waarbij je van links naar rechts door de levels ging. Je hoefde niet terug en qua items varieerden slechts de te gooien wapens tussen dolken en bijlen. De games waren toen veel simpeler opgebouwd en kenden minder geheimen.

Castlevania is een serie die altijd een redelijk aantal fans heeft. Het is lang geen GTA of Super Mario, maar elke franchise die al sinds de NES meedoet is er eentje die belangrijk is. Anno 2013 is Mirror of Fate HD precies hoe we een sidescrolling Castlevania willen zien; het voldoet aan de eisen van een goede 'Metroidvania' zoals gebieden die je in eerste instantie niet kunt bereiken en power-ups die je langzaam meer mogelijkheden geven.

Dat gevoel van vroeger
Super Castlevania IV heeft dat niet en is nogal recht-toe-recht-aan. Er is geen heen-en-weer geloop en je gaat gewoon netjes op volgorde door de levels. Voor beide methodes van opbouw is iets te zeggen en welke opbouw het beste voor je werkt is persoonlijk. Ikzelf heb meer met de moderne opzet vanwege de spanningsopbouw, maar heb zeker genoten van de oude variant. Daar komt veel nostalgie bij kijken, uit een tijd dat alles veel minder complex was. Dat is ook heel veel waard.

Super Castlevania IV is nu verkrijgbaar via de Virtual Console op Wii U, inclusief off tv-mogelijkheden. De game kost € 7,99. Mirror of Fate HD is te spelen op Xbox 360 en PlayStation 3 voor nog geen vijftien euro. Tevens is Mirror of Fate te spelen op een Nintendo 3DS, als retailgame.