Lekker soppen

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep. Vandaag aandacht voor rare beschuldigingen over verstrengeling van politiek en belangen. En Driek wil wat kwijt over een schokkend voorbeeld van halve waarheden die lobbyclubs soms verkondigen.

Maar vooraf even een paar woorden aan het adres van Petertjeprik. Je stelt dat criminaliteit niet voortkomt uit etnische afkomst, maar uit leeftijd en sociale status. Zelfs binnen de groep laag-opgeleiden en laag-welstandigen is, per hoofd van de bevolking het criminaliteitscijfer onder de Marokkanen binnen die groep onrustbarend hoog. Idem in de bevolkingsgroep ‘jongeren’. De cijfers daarover liegen niet. En iedereen krijgt in ons land de gelegenheid om een stapje hoger op de maatschappelijke ladder te klimmen. We hebben nog steeds prima onderwijs (behalve een enkele uitzondering, zoals die Islamschool in Rotterdam) en kansen zat. De Surinaamse bevolkingsgroep is een voorbeeld van dat dat best kan, qua stapjes op de maatschappelijke ladder. Ze kwamen vaak als kanslozen halverwege de jaren-70 naar ons land en doen nu, zo’n twee generaties later, in heel veel gevallen amper onder voor de autochtone Nederlander.

Maar nu over die verstrengeling. Beruchte voorbeelden zijn de invloed van de tabakslobby, en ook dat “beste Els”-briefje van Frits Bolkestein is een schoolvoorbeeld van hoe het  niet moet. Maar het gaat te ver om iedere politicus weg te zetten als de loopjongen van een of ander bedrijf. Door een tweet van spoorwegvakbondsbons Roel Berghuis zag ik een propagandawebsite, waarop het CDA-Kamerlid Sander de Rouwe door een anonieme scribent werd weggezet als buikspreekpop van spoorwegonderneming Arriva. Echt te kinderachtig voor woorden. Maar vakbondsbestuurder Roel Berghuis vond het dus prachtig, gezien zijn berichtje op Twitter. En waarom was Sander de Rouwe dan de loopjongen van Arriva? Omdat hij zich kritisch had uitgelaten over de NS, die een veelbelovend hogesnelheidstreinproject had weten om te toveren tot een grote puinhoop. De Rouwe heeft in de Kamer meermalen de onterechte bevoorrechting van de NS aan de orde gesteld. Dus was Sander de Rouwe een lobbyist van Arriva, schrijft een propagandablog dan, tot grote tevredenheid van Roel Berghuis. En waarom is Sander de Rouwe nog meer de loopjongen van Arriva? Omdat ex-fractiegenoten van hem functies bij Arriva bekleden. Nou en? Alsof uitsluitend Arriva de broodheer wordt van afgezwaaide CDA’ers. De heren Maarten Haverkamp en Jeroen Alting von Geusau hebben inmiddels eveneens mooie banen bemachtigd. Bij de NS. Ook CDA. Er zitten trouwens nog meer CDA’ers op hoge posities binnen de NS. Maar daar horen we Roel Berghuis en die anonieme columnist op dat propagandablog niet over.  Het is ronduit flauw om, wanneer je weet dat je argumenten geen hout meer snijden, politici onterecht te gaan afbranden, en zelfs de suggestie te doen dat De Rouwe aast op een leuk baantje na afloop van zijn Kamerlidmaatschap. Sander de Rouwe heeft zo’n trap tegen zijn schenen niet verdiend. Als je kritisch bent over de beroerde prestaties van de NS in het Fyra-dossier, ben je heus nog niet meteen een buikspreekpop van een andere vervoersonderneming. Gewoon niet. Het wangedrag van Roel Berghuis onderstreept de juistheid van mijn beslissing van dit voorjaar, om mijn FNV-lidmaatschap op te zeggen. Want door zulke sneue types wil ik niet worden vertegenwoordigd. Heerlijk. Partijloos en vakbondsloos.

Dan over halve waarheden die sommige lobbyclubs verkondigen. De BOVAG. Die vindt dat gemeenten harder moeten optreden tegen het wassen van je auto op straat. Want dat is slecht voor het milieu, heet het. Dat vind ik nogal een gotspe. De autobranche als hoeder van het milieu. Daar word ik toch wel een beetje lacherig van. De auto is nog steeds het milieuvervuilendste vervoermiddel. En dan heb ik het nog niet eens over de vele honderden verkeersdoden die jaarlijks te betreuren zijn. Maar goed: de BOVAG als hoeder van het milieu. Het is helemaal niet raar om je auto op straat te wassen. Als de BOVAG het milieu écht serieus zou nemen, zou die club niet voor een verbod op het wassen van auto’s moeten pleiten, maar de komst van milieuvriendelijke wasmiddelen voor auto’s moeten bevorderen. Echt, je auto op straat wassen is heel normaal. Ik deel wél de mening van velen dat het niet normaal is om op straat aan je auto te gaan sleutelen. Olie en dat soort rommel behoren niet via de straat in het riool terecht te komen. Voor het technische onderhoud aan auto’s hebben we garages. Of desnoods werkplaatsen waar je zelf aan je auto kan sleutelen, die zijn voorzien van lekdichte bodems zodat de milieuschade wordt voorkomen. Prima. Maar een door de BOVAG bepleit verbod om je auto op straat te wassen? Allemaal verplicht naar de autowasserette? Dat is werkelijk flauwekul. Wat zit daar nou werkelijk achter? Het feit dat autowasstraten ook deel van de BOVAG uitmaken misschien?