Game Series 101: Metal Gear

In Game Series 101 gaan we dieper in op sommige onderdelen van bekende gameseries. Een voorwaarde is wel dat de series meer dan tien jaar oud moeten zijn, zodat er duidelijke verschillen alsook overeenkomsten te vinden zijn. Deze keer is een geliefde serie aan de beurt. Met de drie helden Snake, Raiden en Big Boss heeft de Metal Gear-serie heel wat harten gewonnen. Als je alle spellen met elkaar vergelijkt, zie je leuke overeenkomsten en verbeteringen ten opzichte van de voorgaande delen.

De serie begint in 1987 met de originele game Metal Gear. In deze game word jij, Solid Snake, aangestuurd door Big Boss, naar een onbekende locatie genaamd Outer Heaven gestuurd om een reddingsmissie uit te voeren. Het hoofddoel van je missie is om een groot, wandelend wapen genaamd Metal Gear uit te schakelen. Na het bevrijden van krijgsgevangenen en het verslaan van een aantal eindbazen kom je erachter dat je leider, Big Boss, eigenlijk grotendeels achter alle problemen zit en komt het op jou aan om hem uit te schakelen.

Metal Gear

Omdat de rechten van Metal Gear bij Nintendo lagen, zijn ze zonder de originele ontwikkelaar, Hideo Kojima, aan de slag gegaan met Snake's Revenge. Als antwoord hierop begon Kojima direct aan Metal Gear 2: Solid Snake. En dit wordt als het officiële vervolg beschouwd. In het tweede deel is het verhaal ongeveer hetzelfde, maar valt het team waar je deel van uitmaakt, FOXHOUND, onder de leiding van Roy Campbell. Big Boss schijnt nog te leven en nadat je Metal Gear weer hebt verslagen moet je jouw aartsvijand nog een keer uitschakelen.

Het eerstvolgende deel komt onder een nieuwe naam uit voor PSX. In Metal Gear Solid word je weer door Roy Campbell naar een nieuwe locatie gestuurd om het nieuwste model, Metal Gear Rex, uit te schakelen. Het blijkt een schoonveegmissie te zijn die je zelf niet mag overleven. Vandaar dat er voordat je begonnen bent het middeltje FOXDIE wordt ingespoten. Het middel heeft effect op veel mensen, maar niet op jou. Uiteindelijk sta je oog in oog met je tweelingbroer om te zien wie de sterkste is. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (PS2) stuurt een nieuw personage het veld in genaamd Raiden. Gaandeweg het spel kom je meer achter de organisatie die het Metal Gear-project in leven houdt, genaamd The Patriots.

Metal Gear Solid

Metal Gear Solid 3: Snake Eater is een prequel die ons meeneemt naar de jaren zestig. We spelen met Snakes vader, Big Boss, en komen erachter waarom hij de gedane keuzes heeft genomen. Fast Forward naar de toekomst en we zijn beland bij Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3). Zoals de titel al doet vermoeden ga je op zoek naar de Patriots, de mensen achter het hele Metal Gear-debakel. Je speelt dit keer als een oude, grijze Snake die inmiddels ook symptomen van het FOXDIE-virus vertoont. Raiden is inmiddels een Cyborg en de wereld heeft allerlei nieuwe technologieën.

Met Metal Gear Solid: Peace Walker, Metal Gear Acid 1 & 2, Metal Gear Solid: Online en Metal Gear Solid: Portable Ops worden veel vragen beantwoord, maar om de serie in essentie te volgen, voldoen de hoofddelen ook.

Vooruitgang
Het eerste deel speelde zich af op Nintendo en MSX2. Je had een bovenaanzicht waarin je Snake bestuurde en achter vijandjes moest lopen. Als de vijanden je zagen werden anderen erbij geroepen en moest je vluchten door naar andere schermen te rennen. Uiteindelijk waren er wapens te vinden en had je bepaalde items nodig om verder te komen in het spel. Het volgende deel speelde zich op dezelfde consoles af, maar was in meer opzichten verbeterd. Je kon kruipen onder auto's en door hekken om je belagers te ontkomen en bij nieuwe gebieden te komen. Nadat je ontsnapt was, was er een periode waarin de vijanden extra alert waren. De radar die in dit deel is toegevoegd deed het op dit moment niet en er stond 'Evasion' op de plek waar de radar hoorde te staan.

Metal Gear Metal Gear 2: Solid Snake

De eerste grote vooruitgang was Metal Gear Solid. De game was volledig in 3D en de camera was iets lager gezet om je dichter bij de actie te helpen. Vijanden hebben nu op de radar een blauw vierkant dat hun zicht laat zien. Als je hier binnenloopt luiden ze het alarm. De bossfights zijn uitgebreider en je arsenaal is vergroot. Ook kun je nu vijanden besluipen om ze van achter te pakken en hun nek te breken. Het volgende deel geeft ons interactie met de omgeving. Je kunt nu aan railings hangen en op dozen klimmen om hogerop te komen. Ook kun je nu vanuit eerste persoonsperspectief met je wapen mikken zodat je vijanden op meerdere niveaus kunt uitschakelen.  In Metal Gear Solid was dit alleen mogelijk met de Sniper Rifle. Vijanden moeten in Metal Gear Solid 2 ook eerst via de radio iedereen inlichten dat er een vijand is, voor het alarm afgaat.

Metal Gear Solid Metal Gear Solid 2

Metal Gear Solid 3: Snake Eater geeft ons voor het eerst een vrije camera. Je hebt niet meer vaste standpunten en kunt dus de volheid van alle prachtige omgevingen verkennen. Ook zijn er meer opties om je sluiptechnieken te verbeteren. In het bos waarin je loopt kun je verschillende camouflagepakken aantrekken om je minder te laten opvallen in je omgevingen en zo te ontsnappen aan je belagers. Je moet ook de gezondheid van je personage bijhouden door botbreuken te genezen en te eten als je honger hebt. Een sleutelwoord is 'survival'. In het laatste deel moet je rekening houden met Snakes hart. Spanning, stank en bijvoorbeeld extreme temperaturen zijn een aanslag op zijn psyche. Het overbelast raken van zijn psyche zorgt voor slechter mikken of zelfs flauwvallen. De camouflage gebeurt automatisch door je pak en jouw oog bevat genoeg technische snufjes om infraroodlenzen en verrekijkers overbodig te maken.

Metal Gear Solid 3 Metal Gear Solid 4

Overeenkomsten
Metal Gear: Uiteraard zie je in elk deel een vernieuwde versie van Metal Gear terug. Jouw taak is in elk deel om hem uit te schakelen. In deel drie is dit natuurlijk een voorloper genaamd Shagohod, maar het komt neer op hetzelfde. Een grote robot die nuclaire raketten kan afvuren en op alle velden kan worden ingezet.

Metal Gear Solid

Dozen/trucks: Al vanaf de eerste Metal Gear-game kun je dozen vinden waarin je jezelf kunt verstoppen. Als je jezelf vertopt terwijl je in een truck zit, word je naar een gedeelte (terug)gebracht dat anders misschien lang lopen is. Ook zullen camera's je in alle delen niet oppikken als je in een doos zit terwijl ze kijken.

Codec: In ieder deel heb je contact via een radio waarmee je communiceert met leiders en raadgevers. Veel bekende nummers komen door de hele serie heen terug. 140.85 voor de leider, 140.96 om te saven, 141.80 voor belangrijke personages met dubbele agenda's en 141.12 voor je trouwe vriend Otacon.

Metal Gear Solid

Lifts/keycards: In elk deel krijg je gaandeweg betere keycards om nieuwe deuren binnen het complex te openen. Na het verslaan van een baas of het vinden van een belangrijk personage kun je een nieuwe keycard krijgen om verder te kunnen. Dat in elk deel liften zitten lijkt triviaal, maar als je alle delen achter elkaar speelt, zie je veel overeenkomsten in het gebruik van de liften.

Helikopter: Vooral in de eerdere delen komt de Hind D-helikopter vaak terug als een van de bossfights.

Vierde muur: In elke game wordt op de een of andere manier de vierde wand gebroken. In Metal Gear zegt Big Boss dat je jouw MSX of Nintendo uit moet zetten, in Metal Gear 2 zegt een personage dat een codec-nummer op de achterkant van de gamedoos staat. In Metal Gear Solid gebeurt hetzelfde en kan een eindbaas, door je savegames te bekijken, noemen welke games je speelt. In Metal Gear Solid 2 zegt Snake tegen Raiden dat hij oneindige ammo heeft dankzij zijn bandana, een geheim item uit de vorige game. In Metal Gear Solid 3 is er een radioconversatie waar Snake in een reactie op de omgeving zegt dat de gamer niet kan ruiken. Snake gebruikt een Dual Shock 3-controller in Metal Gear Solid 4 om zijn vaste robot te besturen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Metal Gear Solid

Toekomst
Binnenkort komen er nog een paar games uit binnen de Metal Gear-serie. In Metal Gear Rising: Revengeance zul je weer met Raiden kunnen spelen. Aangezien hij nu meer een cyborg ninja is met een zwaard, zal deze game meer actiegericht zijn. De game wordt ontwikkeld door de makers achter de Bayonetta-serie en zal veel over the top-actie bevatten die we van zowel Kojima als Platinum Games gewend zijn. Ook is dit jaar Metal Gear Solid: Ground Zero aangekondigd. Een game die het verhaal vertelt achter Big Boss, de originele baas, vijand en vader van Solid Snake. Deze game gaat weer terug naar de spionageformule die we van de serie gewend zijn. Een stralende toekomst voor een gameserie die leuk blijft om van het begin tot het eind te spelen.