Te weinig seks in games

Iedereen kent die momenten wel. Je ziet of hoort iets, je bespreekt iets met vrienden en opeens komt er zo’n vraag naar boven waar je het antwoord niet op weet. Uiteindelijk ga je erover nadenken en kom je tot bepaalde conclusies of juist helemaal niet. Ook ik heb zo’n moment gehad. Waarom is er eigenlijk zo weinig seks in games?

Een bekende Amerikaanse uitspraak luidt: "Sex sells." Toch lijkt het erop dat deze categorie bijzonder weinig voorkomt in de gamesindustrie. Hoe dat komt? Geen idee. De totale omzet in de pornografische industrie is in 2001 geschat op zo’n vier miljard dollar, grofweg de helft van de ruim acht miljard dollar die de ‘reguliere’ filmindustrie wist om te zetten. Overigens is de vier miljard een schatting, want er is zo’n ondergronds deel in de industrie en er hangt zo’n zweem van geheimzinnigheid omheen dat het werkelijke bedrag nooit bekend zal worden. Er zijn zelfs mensen die beweren dat de porno-industrie groter is dan de filmindustrie. Statistisch gezien zou dus zo’n beetje de helft van de videogames seks moeten bevatten, maar de werkelijkheid komt daar bij lange na niet aan.

 

Natuurlijk zijn er zinspelingen op seks in games. Ik denk aan de befaamde scène uit Mass Effect 2 tussen Shepard en Miranda Lawson. Ook het begin van de trailer van Far Cry 3 op de afgelopen E3-beurs liet romantische momenten zien. Toch hangt er een bepaalde preutsheid in games, waarbij we nooit echt te zien krijgen wat we op basis van de cijfers blijkbaar wel willen zien. In games zijn we blijkbaar overgeleverd aan ons lot en onze fantasie.

Op deze spaarzame momenten na is er verder eigenlijk bijzonder weinig te zien in de verschillende games. Denk aan de scène uit Assassin’s Creed 2 waarin het moment voorbij komt dat Altaïr voor zijn nageslacht gaat zorgen. Op het moment suprême gaat het beeld achteruit en zien we een mooie toren met uitzicht op zee. Zelfs recent tijdens het spelen van Sleeping Dogs. Hoofdpersoon Wei heeft op meerdere momenten seks in het spel, maar verder dan het geluid van de verzwaring van de adem komen we niet.

 

Iedereen doet het en wie het niet doet denkt eraan. Zelfs in landen als Japan waar bepaalde dingen en poses in de porno-industrie gecensureerd zijn kennen pornofilms gretig aftrek. Wat maakt dan toch dat grote verschil tussen de filmindustrie en de gamesindustrie dat seks in spellen zo’n groot taboe is? Het enige dat ik kan bedenken is de verkoop. Mensen van boven de achttien kopen toch wel spellen, maar zolang je er geen expliciete seks in stopt kun je zonder gewetensproblemen een PEGI 18-spel verkopen aan een jongen van vijftien die zijn verjaardagsgeld bij je komt inleveren. Meer omzet en minder gezeur.

Wat de ware reden ook mag zijn, van mij mag er veel meer seks in spellen komen. Misschien moet er dan maar een wet worden aangenomen die het strafbaar maakt om spellen aan mensen te verkopen die niet aan de leeftijdsgrens voldoen. Elke vorm van media heeft seks en expliciete ook. Films, magazines, het internet. Ze staan bol van de seks. Als we er als mensheid zo veel waarde aan hechten, wat let de gamesindustrie dan om aan die vraag te gaan voldoen. Mijn oproep aan de gamesindustrie? Meer seks! Simple as that.