Sony's misleidende gedrag

Geschreven door Karel van Hasselt (Kensuke) op 17-02-2012 @ 15:00
print 

Sony wil dolgraag dat je de 3G-versie PS Vita koopt, waarschijnlijk omdat ze daar een grotere winstmarge over hebben. Daartoe zijn ze blijkbaar bereid om de eerlijke consument te misleiden. De Japanse grootmacht doet in ieder geval zijn best om verwarring te zaaien over wat je nu precies kunt met 3G.

Voor de duidelijkheid, dit is alles wat je met 3G op de Vita kunt doen: internetten op de langzame en Flash-loze webbrouwser, PSN-berichten sturen, asynchronische multiplayer (i.e. turn-based games) en toegang tot leaderboards. Dat is alles, je kunt dus niet online spelen met shooters zoals Unit 13 en race-games zoals WipEout 2048 over 3G, alleen met Wi-Fi.

Wanneer je het filmpje hieronder bekijkt krijg je echter een hele andere indruk:


Dit spotje maakt reclame voor zowel de 3G-functie op de Vita als Unit 13. Alleen al hiermee wordt geïmpliceerd dat ze aan elkaar verbonden zijn. Je hoeft echter niet dol te zijn op complottheorieën om te zien dat de beelden willen doen geloven dat je Unit 13 online kunt spelen over 3G. Zie hoe '3G Gaming' strategisch in beeld verschijnt wanneer die man naar die spelende jongen in de bus kijkt.

Het reclamespotje heet overigens 'Bad Intentions', het zijn alleen niet de gamers die slechte bedoelingen hebben, maar Sony die weinig goeds in de zin heeft. De keuze voor 'Never Stop Playing' als slogan is ook onverstandig, je moet immers na vier uur stoppen met spelen om het apparaat op te laden. Toegegeven, dit is allemaal onderdeel van de Amerikaanse reclamecampagne, misschien dat SCEE wel vies is van zulke praktijken.

het zijn dus niet alleen de gamers die slechte bedoelingen hebben, maar ook Sony heeft weinig goeds in de zin. Ofzoiets.

Op de Nederlandse launch-party van de PS Vita deed Sony echter ook zijn best om de 3G-versie aan de man te brengen. Ze lieten slides zien met hippe teksten zoals 'uncompromised gaming anywhere' en 'multiplayer-titels spelen via PSN, waar en wanneer je wil'. Ze zeggen het niet letterlijk, maar er wordt wel hevig geïmpliceerd dat het allemaal mogelijk is dankzij 3G. Je kunt lang niet overal op Wi-Fi, dus daar kan het ook niet op slaan.

Sony's gedrag is stuitend -- net als de memory-card prijzen. De misleiding lijkt ook nergens voor nodig, de PlayStation Vita is namelijk een fantastisch apparaat. Gelukkig doen ze ook een aantal goede dingen, zoals cross-play. Ik snap dan ook niet waarom Sony zo gretig is om zichzelf en de Vita een knieschot te geven.




Lees ook:

» 17/02 De toekomst van PlayStation 2-games18
» 16/02 PS Vita cross-play-functies uitgelegd2
» 16/02 PSN-store pakt uit met Vita games4
» 16/02 Grote retailers in Australië verkopen geen Vita2


delen | eKudos nujij

3418 views / 19 reacties
User-waardering    
Aantal stemmen    50
Reacties op dit bericht
19  van 19 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
man Kensuke (FOK!games crew) 17-02-2012 @ 15:43 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:04 schreef franske19 het volgende:
Wat een huilie post zeg.

Boehoe fabrikant wil dat je de duurste variant koopt, hoe durven ze!
Ik ben er natuurlijk niet op tegen dat ze hun duurste variant verkopen of daar reclame voor maken. Wat mij tegenstaat is de misleiding. Mag je daar dan niets tegen zeggen? Ik dacht genoeg bewijs te hebben geleverd, maar blijkbaar boeit het jullie niet of kan ik jullie niet overtuigen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:43 schreef Kensuke het volgende:
[..]


Ik ben er natuurlijk niet op tegen dat ze hun duurste variant verkopen of daar reclame voor maken. Wat mij tegenstaat is de misleiding. Mag je daar dan niets tegen zeggen? Ik dacht genoeg bewijs te hebben geleverd, maar blijkbaar boeit het jullie niet of kan ik jullie niet overtuigen.
Sony doet wat vrijwel elk bedrijf doet, zichzelf en zijn producten zo goed mogelijk aanprijzen zonder daadwerkelijk te liegen. Is dat misleidend? Ja. Maar dat geldt voor enorm veel marketingtechnieken. Het is gewoon aan de consument om zich goed te informeren over wat producten nu wel en niet kunnen.

Als we na decennia aan marketing als consument nog te dom zijn om wat bedrijven zeggen te wantrouwen, dan verdienen we het ook.
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 17-02-2012 @ 18:33 fotoboek homepage
userIcon
Het is zeker misleidend, krijg zelfs een beetje medelijden met Sony als je dit combineert met de verkoopcijfers van het apparaat tot nog toe.

De prijs van de memory cards staat me echter nog veel meer tegen. VIJFTIG euro voor 16GB. Maar ja. Ik doe het toch. En met mij duizenden anderen. En dat weten ze.

Tijd voor aandelen in Vaseline!
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:50 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Sony doet wat vrijwel elk bedrijf doet, zichzelf en zijn producten zo goed mogelijk aanprijzen zonder daadwerkelijk te liegen. Is dat misleidend? Ja. Maar dat geldt voor enorm veel marketingtechnieken. Het is gewoon aan de consument om zich goed te informeren over wat producten nu wel en niet kunnen.

Als we na decennia aan marketing als consument nog te dom zijn om wat bedrijven zeggen te wantrouwen, dan verdienen we het ook.
je hebt gelijk in te zeggen dat ze daar niet de enige in zijn. Maar de respectabele bedrijven met goede producten doen dit NIET. En kom niet met die bullshit dat dat kapitalisme is en dat de markt zo nu eenmaal werkt. Als je een goed product hebt hoef je niet te liegen om het aan de man te brengen. Nieuw dieptepunt voor sony.
userIcon
Gelukkig zijn we niet verplicht het te kopen. Dus kopen we het met zijn allen niet.
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:00 schreef Epsix het volgende:
[..]je hebt gelijk in te zeggen dat ze daar niet de enige in zijn. Maar de respectabele bedrijven met goede producten doen dit NIET. En kom niet met die bullshit dat dat kapitalisme is en dat de markt zo nu eenmaal werkt. Als je een goed product hebt hoef je niet te liegen om het aan de man te brengen. Nieuw dieptepunt voor sony.
Noem eens zo'n respectabel bedrijf?
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 20:00 schreef Epsix het volgende:
[..]


je hebt gelijk in te zeggen dat ze daar niet de enige in zijn. Maar de respectabele bedrijven met goede producten doen dit NIET. En kom niet met die bullshit dat dat kapitalisme is en dat de markt zo nu eenmaal werkt. Als je een goed product hebt hoef je niet te liegen om het aan de man te brengen. Nieuw dieptepunt voor sony.
Noem mij drie grote respectabele bedrijven die niet zo hun marketing in zetten. Bedrijven zullen altijd zichzelf zo goed mogelijk presenteren, dat moet je wel als je nieuwe klanten wilt lokken. Proberen klanten te lokken door alles volledig neutraal te brengen is echt met handen op je rug marketing voeren als alle andere grote bedrijven wel slim marketing inzetten. Dus nogmaals, kom maar op met al die grote en respectabele bedrijven die hun goede producten zo braaf neutraal in de markt zetten en oh zo eerlijk zijn.

Lekker woorden in de mond leggen ook. Van misleiden gewoon weer liegen maken, terwijl ik nu juist stel dat ze dat niet doen Je bent nu zelf al bezig met hetzelfde gedrag als Sony: de feiten zo brengen dat ze voor jou voordelig zijn.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:19 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Gelukkig zijn we niet verplicht het te kopen. Dus kopen we het met zijn allen niet.
Behalve Roy dus blijkbaar
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:37 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Behalve Roy dus blijkbaar
Ik wacht eerst de verkoopcijfers af, als die net zo laag worden als in Japan kan het niet anders dan dat Sony maatregelen gaat treffen als Nintendo.
man Kensuke (FOK!games crew) 18-02-2012 @ 17:53 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:39 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]

Ik wacht eerst de verkoopcijfers af, als die net zo laag worden als in Japan kan het niet anders dan dat Sony maatregelen gaat treffen als Nintendo.
Geen gekke gedachte. Het probleem is alleen dat Nintendo winst maakte op elke 3DS, makkelijk om af te prijzen dus mocht dat nodig zijn. Sony maakt volgens mij verlies (of amper winst) op elke Vita met deze prijs, zij hebben dus eigenlijk geen ruimte om mee te spelen.
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:53 schreef Kensuke het volgende:
[..]


Sony maakt volgens mij verlies (of amper winst) op elke Vita met deze prijs.
http://games.fok.nl/nieuw(...)-verkochte-vita.html
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 17:53 schreef Kensuke het volgende:
Geen gekke gedachte. Het probleem is alleen dat Nintendo winst maakte op elke 3DS, makkelijk om af te prijzen dus mocht dat nodig zijn. Sony maakt volgens mij verlies (of amper winst) op elke Vita met deze prijs, zij hebben dus eigenlijk geen ruimte om mee te spelen.
Dus? Dat is toch juist de marktwerking dmv concurrentie?

Daar komt nog eens bij dat multiplayer gaming over 3G ten eerste ondoenlijk is, voor bijvoorbeeld een FPS heb je een lage ping nodig en zelfs dat heb je niet met 3G. Om over de kosten vanwege de datalimieten nog maar te zwijgen.

Het is dus op zich logisch dat het niet werkt, Sony hoopt door middel van de reclame mensen te overtuigen het te kopen, welk bedrijf doet dat niet met hun eigen producten en de reclames?
Goed artikel karel. Ben het er 100% eens.

Het concept van 3G gaming is leuk ware het niet dat 3G dekking verre van perfect is. Laat staan dat de snelheid voldoet. En idd om naar niet te spreken van de batterijduur.

Ik snap ook niet dat je handhelds nog portable gaming kan noemen als je batterij nieuw 5 uur meegaat. Dat is gok ik zo 2 a 3 uur als je een beetje geluid en brightness gebruikt en het systeem een half jaar hebt.
man donald_dick (FOK!games crew) 03-03-2012 @ 23:00 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 1 maart 2012 @ 11:41 schreef Xantxant het volgende:
Goed artikel karel. Ben het er 100% eens.

Het concept van 3G gaming is leuk ware het niet dat 3G dekking verre van perfect is. Laat staan dat de snelheid voldoet. En idd om naar niet te spreken van de batterijduur.

Ik snap ook niet dat je handhelds nog portable gaming kan noemen als je batterij nieuw 5 uur meegaat. Dat is gok ik zo 2 a 3 uur als je een beetje geluid en brightness gebruikt en het systeem een half jaar hebt.
De tijden dat je gameboy 10 uur meeging zijn voorbij En wie reist er per dag meer dan 5 uur?
userIcon
Weet je nog met die updates die de PS3 YLoD's veroorzaakten? Sony heb altijd klootzakkerige gedrag... Kijkn naar Apple die updates maake die je iPhone langzamer maakt etc. Moet echt wat aan gedaan worden, kan eigenlijk niet...
19  van 19 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 17/02 De toekomst van PlayStation 2-games18
» 16/02 PS Vita cross-play-functies uitgelegd2
» 16/02 PSN-store pakt uit met Vita games4
» 16/02 Grote retailers in Australië verkopen geen Vita2


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

meest gelezen




True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden