Sodemieter op met je #plaszak

Een woord vooraf: Het bewaken van je imago is een heel ingewikkeld vak. Daar kan Veilig Verkeer Nederland van meepraten. Ooit werd op een onoverzichtelijke wegkruising in Zwolle het struikgewas gesnoeid, zodat de automobilisten elkaars gouden koe tenminste konden zien aankomen. Toch was Veilig Verkeer Nederland niet tevreden. Naar hun oordeel dreigden de heren automobilisten wegens het voortaan ook prima uitzicht op de naburige tennisbaan te worden afgeleid door opwaaiende tennisrokjes. Nog altijd als ik iets lees of hoor over Veilig Verkeer Nederland, denk ik "tennisrokjes". Iets soortgelijks heeft de NS vandaag gepresteerd.

Gisteren diende ik mij rond het middaguur te melden op het Sloterdijkstation in Amsterdam. Om iets te vertellen aan een verslaggeefster van Omroep WNL, over de brief aan minister Schultz, waarin wij genoegdoening voor de passagiers vragen voor dagen dat de NS een nooddienstregeling rijdt, terwijl de weersomstandigheden daar helemaal geen aanleiding toe geven. Het was voor de ochtenduitzending op Nederland 1 van vandaag. Het zou waarschijnlijk de opening zijn, vertelde de journaliste.

Dus u begrijpt. Ik had de wekker vroeg gezet, en zat om 7 uur vanmorgen vol verwachting voor de televisie. Want zo ijdel ben ik dan ook wel weer. Maar nee hoor. Ik zag mijn wijsneuzerige optreden niet. Er was een heel ander item over de spoorwegen. De NS introduceert de plaszak, voor gevallen van hoge nood. Dus ik pakte mijn agenda, om te checken of het misschien vandaag tóch 1 april was. Nee, dat bleek niet het geval. Chagrijnig kroop ik maar weer in bed. Omroep WNL was grotelijks in de maling genomen. Een canard van jewelste. Dat kon niet anders. Rustig dommelde ik weer in slaap.

Zo rond 10 uur werd ik wakker. Computer aan. Niet te geloven! Het ging hier niet om een geintje, de NS meende het serieus. Er komen plaszakken, die in noodgevallen in het hokje van de treinmachinist kunnen worden gebruikt. Inclusief vrouwvriendelijke plastuit. De NS heeft er blijkbaar niet bij stilgestaan, dat die cabines glazen wanden hebben... Onder het genot van ene stevige kop koffie heb ik kennisgenomen van de herrie die losbarstte op allerlei websites, en vooral op Twitter.

Het klinkt leuk, zo'n plaszak. Maar wanneer de NS serieus naar zijn klanten had geluisterd, was die hele plaszak niet nodig geweest. Consumentenclubs, mede onder mijn aanvoering, hebben hemel en aarde bewogen om de NS zover te krijgen, geen Sprinters zonder toilet aan te schaffen. Tegen dovemansoren. Dus nu heeft de NS, nadat bij stremmingen balkons en prullenbakken noodgedwongen en begrijpelijkerwijze waren onder- danwel volgepist, gekozen voor de plaszak. En dan heb ik het nog niet eens over de blunder, dat op stoptreinstations vaak geen toilet is "omdat er geen Intercity stopt". O, nu heb ik het er tóch over. Nou ja, jammer. Hoe dan ook, de NS heeft de lachers op zijn hand.

En allerlei vragen zijn nog onbeantwoord. Hoe is het nou opgelost voor mensen met een stoma? Komen er ook uitvouwbare kakdozen voor mensen die graag van hun grote boodschap af willen? En van dat lekkere alcoholspul om je handen te wassen? Of wordt in ieder machinistenhok een emmer water neergezet? En wat is een noodsituatie? Hoelang moet men zijn/haar plas ophouden voordat men om een plaszak mag vragen? Een kwartier? Een halfuur?

En dan die machinisten. Die zijn terecht pissig. Hun werkplek wordt gedegradeerd tot toiletruimte. Je weet toch niet, hoe erg er met die plaszakken wordt geknoeid? Overigens moeten die machinisten nu ook weer niet al te hard zeiken: je weet ook nooit of je collega de hele rit snotjes uit zijn neus heeft zitten peuteren, en deze onder de stuurtafel heeft vastgeplakt...

Slecht gecommuniceerd van de NS. Waarom verscheen er vanmorgen geen persbericht om het leed wat in te dammen? Op zich was de herrie deels best nog wel te stoppen. "Ja, de geest was uit de fles" heette het. Maar dat betekent niet dat je dan dus een rondje damage control achterwege moet laten. Nu staat de NS zelfs internationaal voor lul. En waarom twittert de communicatieafdeling flauwekul? Die vergelijkt de plaszak met de EHBO-doos. Fout. Een EHBO-doos is nodig omdat er van oudsher ook nooit een operatiekamer in de trein heeft gezeten. Die plaszak dient slechts als goedmakertje voor pure eigenwijsheid van de N.V. Nederlandse Spoorwegen.

De NS snapt niet zo goed, waar al die ophef nu vandaan komt. Ik snap dat prima. Kwaaie reizigers laten hun woede nu de vrije loop. Dus de grappen zijn niet van de lucht. Over zakkenwassers die voortaan ruim emplooi vinden bij de NS. Of men het bordje op de deur van de machinist kan vervangen door de tekst "toilet vrijlaten". De NS-publieksprijs Boek van het Jaar 2011 wordt belachelijk gemaakt. Okee, door mij. Maar toch... En de Hongaarse linksbuiten Dudas Plazcak wordt in De Goffert de kleedkamer uit gelachen. En we mogen van geluk spreken dat SP-lid Ali Plaszak niet meer in de Tweede Kamer zit. En protest aantekenen kunt u hier.

Heus, de komende tijd loop ik rond met een vette grijns. Als ik binnenkort weer een cursusje Marketing en Communicatie geef, heb ik weer een buitengewoon lollig praktijkvoorbeeld. En qua toiletdiscussie beloof ik, op korte termijn nog een duit in het, eh, zakje te doen.