Kern Battlefield 3 aangetast door preutsheid

Generalisatie ten top. We mogen geen onschuldige burgers neerknallen in Battlefield 3, omdat Patrick Bach, executive producer bij ontwikkelaar DICE, denkt dat we alles en iedereen neerschieten die op ons pad komt.

Volgens Bach zullen gamers namelijk altijd voor het slechte pad kiezen in een game. Ik wil zijn onderzoek onder ogen zien. Onder wat voor soort gamers heeft hij deze theorie getest? En onder hoeveel? Hoeveel kun je er daarvan daadwerkelijk serieus nemen? Geven ze niet een antwoord die hen het meest leuk lijkt of juist het meest politiek correcte? Ja, er zijn altijd gamers die zich eerder aansluiten bij de Duistere Zijde, maar er zijn ook gamers met engeltjes op hun schouders. Ik denk niet dat je dit als valide argument kunt gebruiken. Het lijkt eerder een benodigde generalisatie ten behoeve van de technische beperkingen van de Frostbite 2-engine. Is het zo moeilijk om een groen crosshair te maken?

Als je realisme wil, dan haalt Bach bij dezen de ervaring van Battlefield 3 al op voorhand flink omlaag. De toevoeging van onschuldige mannen, vrouwen, kinderen en dieren zorgen juist voor een betere nabootsing van de realiteit – ook die sneuvelen in tijden van oorlog. Het doel waar DICE naar streeft. De boodschap die EA's John Riccitiello hoog van de toren blaast. Realisme. Authenticiteit. Zo dicht mogelijk bij de echte ervaring; daarom stoppen ze er saaie momenten in, zoals tien minuten in een tank rijden zonder dat er wat gebeurt. De kern van Battlefield 3, het USP, de reden om hem te kopen en de manier om jezelf te distantiëren en beter te voelen van en dan Modern Warfare-spelers: onderuit getrap door simpele preutsheid en generalisatie. In de angst negatief in het nieuws te komen, omdat je game emotionele grenzen overschrijdt.

De vliegveldscène in Modern Warfare 2 praat ik niet goed en was ook naar mijn smaak over de top, maar zo gaan die dingen eenmaal. Als je een game over de oorlog maakt, bestaand of niet, dan maak je gruwelijke dingen mee. Om over de vergelijking van een film of boek nog maar te zwijgen, want gelukkig zijn we dat stadium al voorbij. Wat Bach ook lijkt te vergeten is dat wanneer je moet opletten of er geen burgers tussen de vijandige soldaten lopen, je nota bene nog extra gameplay implementeert. Burgers ontwijken voor een betere score, balen zullen diegenen die ze dan per ongeluk neerschieten. Zo bekijk je het van de andere kant. Maar nee, vanwege alle commotie rondom Modern Warfare 2 is de mogelijkheid er van tevoren uitgesloopt. Zonde, want dit gaat Battlefield 3 punten kosten.