Plat Haags: Hete seks in de ArenA

Iedere zondag bekijken Driek Oplopers en ArchEnemy in de rubriek Plat Haags het Nederlandse politieke landschap. Driek Oplopers vanuit zijn gerieflijke studeerkamer met een sterke bak koffie onder handbereik, ArchEnemy op zijn iets te warme werkzolder met nog wat sterkers bij de hand. De vorige aflevering lees je hier.

Hee ArchEnemy, slimme zet van je, in dat theater. Aan de kant zitten, zodat je weg kan als dat nodig is. Een kennis met een kapotte knie deed die truc ook altijd. Zo zie je maar weer: spreiding is een handig middel bij het oplossen van allerlei problemen. Net als vroeger in de klas. Dan werden de schoffies ook uit elkaar gezet. Net als die kakelende giechelmeiden. Werkte uitstekend. Misschien moeten ze dat in de Tweede Kamer ook invoeren! Want al die kaalkopjes en dat langharig tuig van de PVV op een kluitje, dat helpt ook niet echt mee aan het oplossen van het gezagsprobleem van juf Gerdi Verbeet.

Hoewel, die engerds uit elkaar zetten? Is dat haalbaar? Ik vrees enig verzet. Want wie wil er nu in de dranklucht van Hero Drinkman zitten? Wie heeft er zin om een bankje te delen met die meneer Lucassen, die er immers om bekendstaat dat hij zijn buren terroriseert? Of in de buurt zitten van Dion Graus, die wegens zijn doorgeschoten dierenliefde zelfs weigert, zijn hoofd- en schaamluis te bestrijden? Ze schijnen bij de kapstok van de PVV-fractielokalen zelfs luizencapes uit te delen.  Maar toch: het schijnt te helpen als je het geteisem uit elkaar haalt, dus zullen de mensen die wél deugen, zich daar maar bij moeten neerleggen. Maar je mocht dat niet zeggen, hè? In de jaren-80 was er in mijn geliefde Amsterdam al sprake van. Beleidsmakers vonden het een goed idee om in de stad niet alle Surinamers bij elkaar in een buurt te huisvesten, niet alle Turken op een hoop, niet alle Marokkanen bij elkaar om de hoek, niet alle lage inkomens op een kluitje. Spreiden was beter, vond men. Maar degenen die dat opperden werden genadeloos afgeserveerd. Want zo’n spreidingsbeleid was puur racisme. De gevolgen zijn duidelijk. Door een demografisch potje zwaan-kleef-aan zijn grote delen van de stad nu onbegaanbaar terrein. De Bijlmermeer als verzamelplaats voor pistoolnegers, Slotervaart als concentratiepunt voor bejaardenberovers en Oud Zuid voor vreemdgaande voetballers en verlopen botox-zangeresjes. En dat probleem speelt natuurlijk niet alleen maar in Amsterdam. Kijk naar Rotterdam met zijn Beverwaard als Antillianen-ghetto en de Goudse wijk Oosterwei als bron van overlast door het nageslacht van totaal ontspoorde Berbergezinnen.

Maar daar wordt aan een oplossing gewerkt. Allereerst wordt de wijk gesloopt, en ten tweede spreidt men de gezinnen over de hele stad. Goed zo! Waarbij ik overigens wel een kanttekening wil maken. Niet alle allochtonen zijn agressief. Liefde en homoseksualiteit vieren ook in die bevolkingsgroep hoogtij. Kijk maar naar Ajax-PSV, gisteren. De Zuid-Amerikeense homo Luis Suárez deelde ten overstaan van tienduizenden voetballiefhebbers een liefdesbeetje in de nek uit aan de Moslim Bakkal. Kijk, dat vind ik nou schattig, zo’n verbroedering tussen verschillende rassen en culturen. Nu moet ik zeggen, dat dat een beetje aan Ajax kleeft. Want ook die Ronald de Boer doet alles ter bevordering van liefde en verbroedering. Naast zijn eigen echtgenote heeft hij heus nóg wel een warm plekje in zijn hart. Voor de eigenaresse van een zieltogend modewinkeltje in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam. En mevrouw de winkelierster heeft dan weer een warm plekje in haar bed. Voor Ronald. Kijk, feitelijk is het niets dan liefde, wat de klok slaat. Mengen dus. Een Zuid-Amerikaan, een Moslim, een steenrijke voetballer, een armzalig winkelierstertje. Goed roeren, en heel de wereld is een bron van warmte, liefde, affectie en genegenheid. Dus ik zie voor Gouda met z’n spreidingsbeleid een gouden toekomst!

Maar ze hebben in Gouda wel een ander probleem. Gouda is een veredelde buitenwijk van Rotterdam en Den Haag. Dus rijden de trein van Rotterdam en Den Haag niet naar Gouda als er brand is in het seinhuis in Utrecht. Niet uit te leggen.

Want zeg nou zelf, ArchEnemy: er is brand in een seinhuis in Utrecht, en de treinen vanuit Rotterdam stoppen al bij Rotterdam-Alexander, de treinen vanuit Den Haag stoppen al in Zoetermeer, en zelfs op spoorlijnen die niet eens in Utrecht komen, kunnen geen treinen rijden. Niet tussen Ede en Amersfoort, en zelfs niet tussen Dordrecht en Geldermalsen. En die laatste spoorlijn ligt niet eens in de buurt van Utrecht! Natuurlijk, zo’n brand in een seinhuis is een heel erg vervelend iets. En dat die brand uitgerekend uitbreekt in de ruimte waar de apparatuur staat die rechtstreeks de wissels en de seinen bestuurt, maakt het begrijpelijk dat het station van Utrecht even buiten gebruik was. Overigens, naar ik heb begrepen was in een precies soortgelijke situatie de metro van Rotterdam in een uurtje tijd weer gaan rijden, dus technisch schijnt men zelfs dat probleem op te kunnen lossen. Maar ik ben geen technicus, mijn kennis gaat amper verder dan de twee draadjes aan het snoer van mijn schemerlamp. Maar het schijnt dus te kunnen.

Hoe dan ook, in Utrecht duurde het dus bijna een etmaal voordat men de boel weer aan de praat had. Maar wat ik nog erger vind: hoe kan het toch, dat anno 2010 er dan geen treinen rijden tussen Rotterdam en Woerden of tussen Den Bosch en Houten en ga zo maar door? Dan had men de laatste stukjes prima per bus kunnen doen, en was niet het halve land onbereikbaar geweest! In dit computertijdperk zou men toch de bediening van de wissels en de seinen vanuit een ander seinhuis moeten kunnen overnemen? Sterker nog: er is een speciaal reserveseinhuis gebouwd. Daar heeft de overheid in eerste instantie 10, en naar verluidt later zelfs 16 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Dat reserveseinhuis staat er nu. Maar wat kan dat reserveseinhuis niet? Juist. De bediening van andere seinhuizen als het nodig is overnemen. Dus ProRail heeft een reserveseinhuis gebouwd dat helemaal geen reserveseinhuis ís! Niet verwonderlijk dat over de gebeurtenissen van vrijdag en zaterdag lastige Kamervragen zullen worden gesteld. Natuurlijk, heel wat mensen hebben bij ProRail, maar ook bij de NS, keihard gewerkt om de treindienst weer op gang te krijgen. Hulde daarvoor. Absoluut. Maar ProRail heeft beslist wat uit te leggen. En de NS ook. Die maakte wel een heel erg slechte beurt. Voetbalfans mogen uitsluitend met een vooraf bestelde speciale trein of bus reizen. Ze zijn dus de enige reizigers die bij problemen op het spoor niet zelf vervangend vervoer mogen regelen. Met de auto naar het stadion van de tegenstander is ten strengste verboden. PSV had geheel volgens de regelen der kunst een trein gehuurd om de supporters naar de ArenA te vervoeren. Doordat de NS die gehuurde trein niet heeft geleverd zijn ze niet vervoerd. Terwijl dat prima had gekund: vanuit Eindhoven via Breda, Rotterdam en Schiphol naar Diemen-Zuid, en daarvandaan even achteruit naar het voetbalperron bij de ArenA. Dus ook de NS heeft wat uit te leggen. Want het is verschrikkelijk jammer voor de PSV-fans, dat ze de verbroedering tussen de Boeren en de Jodenzonen in de vorm van een heerlijke lovebite niet persoonlijk hebben kunnen bijwonen…