Pi Pa Pornoshow

Mij werd onlangs gevraagd of ik nóg smakelozer kon schrijven dan ik al deed. Met mijn geschop overal tegenaan, met mijn grote bek. Allereerst bestrijd ik natuurlijk de suggestie dat mijn columns aan smakeloosheid zouden lijden. Werp ik verre van mij. Zélden een onvertogen woord, nauwelijks aandacht voor hete maatschappelijke hangijzers. Altijd poeslief, gezellig, onschuldig. Doorgaans met een vriendelijk getoonzet telefoongesprekje aan het begin. Eigenlijk zou ik mijn werk juist als ingetogen willen kwalificeren. Chique zelfs.

Maar vooruit, u wilde iets smakeloos. En wie ben ik, om uw wensen niet in te willigen? Ik neem u mee naar de duistere krochten van de pornoreclame.

Allereerst moet reclame rijmen. Een bekend voorbeeld is het meesterlijke “Retteketet naar Beter Bed.” Mensen onthouden dat. Een ander criterium is, dat de Nederlandse volksaard nog altijd erg gecharmeerd is van begrippen als gratis of goedkoop. Even goed over nagedacht. Piano erbij. Handje hulp van Mevrouw Oplopers. Riedeltje pingelen, en ja, daar was het begin:

Je krijgt het haast cadeau
Bij de Pi Pa Pornoshow

Ziezo. De kop is eraf.

Maar nu de inhoud. Wat valt er nou eigenlijk te melden over porno? Wát is nou het unique selling point? Dat heeft feitelijk weinig om het lijf. Het gaat in ieder geval niet over goed zittende kleding, zeg maar. In tegendeel. En de milde frisheid van limoenen, zoals bij een deodorantreclame, is ook niet echt een geweldig verkoopargument. In deze branche gaat het meer om de wilde geilheid van pompoenen. Maar eigenlijk vind ik dat misbruik van buitengemeen smakelijk voedsel. Doe mij maar een lekker pompoensoepje, daar heb ik meer aan dan aan een stel uit de hand gelopen hangers! En qua fruit is uitgerekend de peervorm niet erg populair. Twee erwten op een plankje maar een reet die amper tussen de deurposten van een gemiddelde VINEX-woning past. Hoewel… Iets met fruit in een reclamespotje… Blijft verleidelijk:

En haar verboden fruit
Dat pakt ze voor je uit

Je krijgt het haast cadeau
Bij de Pi Pa Pornoshow

Ik kan er niets aan doen. Ik krijg er toch een beetje een viezig gevoel bij. Maar ja: wilt u smakeloos, dan krijgt u smakeloos!

Promotie voor de seksindustrie. Ik heb begrepen dat veel reclame zich richt op een jong publiek. Dus ook in dit bedenkelijke soort showbizz. Ik ben blij dat die smeerlappen van de pedopartij hun kluppie gisteren hebben opgeheven, en ik wil ze beslist niet in de kaart spelen. Dus ik houd mij verre van het begrip ‘kindervoorstelling’, want als het aan die vieze Adje van den Berg ligt, zitten de kinderen dan niet in de zaal, maar worden die uitgewoond op het podium. Al smakeloos genoeg, dames en heren? Voor de zekerheid toch maar even twee regels aan wijden in mijn prachtige pornopromotune.

De kind’ren laat je thuis
Dus kijk maar in d’r kruis

En haar verboden fruit
Dat pakt ze voor je uit

Je krijgt het haast cadeau
Bij de Pi Pa Pornoshow

Gatverdegatver. Blij dat ik mij vooral bezig houd met het schrijven van columns, en niet van dit soort reclametroep. Maar naar commerciële maatstaven is dit natuurlijk dik in orde. De Gouden Loekie kan mij dit seizoen al bijna niet meer ontgaan. En ik denk dat ik ook een bijdrage lever aan het overeind houden van de cultuursector in ons land. Uitverkochte zalen; de kaartjes in de voorverkoop vinden gretig aftrek. O, pardon. Excuses voor deze ongelukkige woordkeuze… Morsige mannetjes vertellen thuis aan moeder de vrouw dat ze met de jongens van de zaak een avondje naar de schouwburg zijn. Geen haan die ernaar kraait… En ik stel me zo voor, dat voor menig vieze huisvader of puistige puber een echt meisje zonder kleren op een podium toch heel wat beter is dan die armoedige filmpjes op TV als de reguliere uitzendingen van de commerciële zenders zijn afgelopen… Hoe dan ook, menig schouwburg zal het rondtrekkende pornotheater met open armen ontvangen, denk ik. Want zaken zijn zaken, in deze economisch barre tijden. En heel wat morsige theaterbazen hebben daar natuurlijk een dubbele agenda bij. Volle zalen, en zelf een beetje meegluren van tussen de coulissen. Over gluren gesproken:

Zo, wat een mooie griet
Je weet niet wat je ziet

De kind’ren laat je thuis
Dus kijk maar in d’r kruis

En haar verboden fruit
Dat pakt ze voor je uit

Je krijgt het haast cadeau
Bij de Pi Pa Pornoshow

Je moet zo enorm op je woorden letten… Net had ik het nog over een rondtrekkend gezelschap. Maar degenen die trekken staan niet op het podium. Nee, die zitten in de zaal. En ik realiseer me opeens, dat je ook moet uitkijken met de wervende tekst “Komt allen!” Getverdarrie.

Ziezo. Was het nu smakeloos genoeg? Ja? Fijn. Dan ga ik mij vanaf nu weer bezig houden met het schrijven van columns in plaats van deze flauwekul. Hoe het verder moet met mijn briljante marketingidee? Wie het wil, mag het hebben. Mijn jeugdvriend Haagse Harry, van sexclub Chez Antoine aan de Hoefkade, had geen tijd om zich over dit marketingconcept te ontfermen. Hij heeft de handen vol aan de meisjes in zijn zaak. Ruzie. Over de bedrijfskleding…