Flikker toch op met die teringtrein

Even met De Nederlandsche Bank gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. De heer Wellink in de buurt?” De telefoniste vertelde mij dat de heer Wellink ieder moment weer binnen kon komen. Hij was even naar de naburige snoepwinkel om te kijken of er nog chocoladegeld van Sinterklaas over was. Om wat financiële tegenvallers te dekken. Op dat moment wist ik het zeker: niet goed snik, die man. Gelukkig hoefde ik niet lang te wachten op de terugkeer van de gemankeerde opperbankier. Met zijn bekende bekakte stem informeerde hij, wat dit keer de reden van mijn telefoontje was. Tijd voor een wedervraag: “Jullie hebben het goed verknald, hè, met die DSB-bank. Schaam je je niet?” Maar nee, het begrip ‘schaamte’ was de heer Wellink vreemd. De Nederlandsche bank deed op een meer dan uitstekende wijze haar belangrijke werk als hoeder van het bankwezen, raaskalde de zwaarlijvige CDA’er. En daar had ik hem tuk: “Hoezo, op meer dan uitstekende wijze? Als ik op de website van RTL kijk, dan zie ik daar wat documenten staan die wel wat anders zeggen. Dat het dringend noodzakelijk was dat DSB zich van Scheringa ontdeed, maar dat jullie die mogelijkheid om dat af te dwingen hebben verprutst. Sta je toch lelijk in je hemd. En wat misschien nog erger is, is dat je een stel advocaten op RTL hebt afgestuurd omdat je wilt dat die documenten van hun website af worden gehaald. Mafkees! Jouw bank heeft het verprutst, jouw bank heeft die documenten laten uitlekken. Dan moet je nu niet zeuren over hoe schadelijk het is, dat die papierwinkel op het web staat.” Wellink sputterde tegen. Iets over dat het algemeen belang er niet mee was gediend. Ik was het totaal niet met de bancaire prutser eens: “Jij zit toch in een gigantisch kantoor om juist namens het hele volk toezicht te houden op een ordentelijke gang van zaken in het bankwezen? Dan is het juist wél in het algemeen belang dat jouw falen nu eens klip en klaar aan het volk wordt getoond. Als jij je werk goed had gedaan, had Pieter Lakeman die Wognumse Fraudebank niet hoeven opblazen. Nu was dat de enig overgebleven mogelijkheid om Scheringa te lozen. Dat dat nu op zo’n verschrikkelijk hardhandige manier is gebeurd, is jouw schuld. Niet de schuld van Lakeman, niet de schuld van de andere banken die de risico’s terecht veel te groot achtten, nee de val van DSB is voor een groot deel te wijten aan jouw gepruts. Je had moeten ingrijpen toen dat nog kon, maar dat heb je dus verprutst! En dat dan proberen uit de media te houden? Man, je moet je schamen.” Uit mijn telefoon klonk wat hysterisch gekrijs, waarna de verbinding werd verbroken. Mooi zo. Hoofdredacteur Harm Taselaar van het RTL-Nieuws heeft de documenten volkomen terecht op zijn website gezet. Het aan de kaak stellen van zulk gerotzooi is gewoon zijn werk. Niets meer, en niets minder.

Maar denk nou niet, dat RTL altijd het gelijk aan zijn zijde heeft. De veroordeelde pedoseksueel Sytze van der Velde is door RTL heel erg belasterd. De zender heeft een gesprek van Sytze met een jochie laten horen, en verteld dat dat gesprek plaats had gevonden nadat Ven der Velde in september was vrijgelaten. De pedo was dus weer op jongetjesjacht! Maar dat bewuste gesprek dateert helemaal niet van deze herfst. Het was een opname uit het strafdossier, en het gesprek had plaats in 2007, dus voordat Vieze Sytze werd berecht en veroordeeld. Een verwerpelijk en goor gesprek. Maar toch kan RTL dat niet zomaar  uitzenden en beweren dat dat van na zijn vrijlating dateert. Sytze stapt over deze zaak volkomen terecht naar de rechter. En ik vind pedo’s zonder zelfbeheersing heel verwerpelijk, maar toch gun ik Sytze een flinke schadevergoeding. Niemand in Nederland mag straffeloos worden belasterd, dus ook hij niet! Al met al heeft RTL een behoorlijk scheve schaats gereden!

Maar ja, dat past wel bij het eerste reepje winter… Een scheve schaats. Ons openbaar vervoer totaal ontredderd. We schakelen over naar Rotterdam. Kneuzenbedrijf RET heeft nieuwe metro’s gekocht, onder meer voor de dienst richting Den Haag. Helaas hadden die idioten er niet aan gedacht, dat ze in het eisenpakket voor die metro’s wel even moesten opschrijven, dat die metro’s het ook moeten doen als het een paar graadjes vriest. Hadden ze dus niet goed geregeld. Of ze hadden het wel opgeschreven, maar het niet goed gecheckt. Hoe dan ook: twee lullige graadjes nachtvorst, en al die metro’s stuk. Passagiers die uren voor Piet Snot op koude perrons hebben staan wachten op de metro die niet kwam. Twee dagen lang de dienst in de soep. De derde dag deden de metro’s het weer, maar toen waren de wissels gelukkig kapot. Mooi. Hoefde de RET weer niet met hun mooie nieuwe metro’s te rijden. Vreugde op het hoofdkantoor van de onbekwame vervoermaatschappij: als ze niet rijden, slijten die ook minder. Grapjassen. Maar denk nou niet, dat bij een paar graadjes vorst en hier en daar een lullig sneeuwbuitje de treinen van de NS wél gewoon rijden. Fout. Sterker nog: zelfs als het heerlijk zacht weer is, komt de hogesnelheidstrein in nul procent van de gevallen op tijd. Een topprestatie. Flikker toch op met die teringtrein! Maar kijk nou eens naar gisteren. In verreweg de meeste delen van ons land was het doodgewoon gematigd winterweer. Niets extreems. Maar geen trein te bekennen. Uit pure wanhoop hebben de NS en ProRail de hele treindienst maar stil gelegd. Om je dood te schamen. Uren, uren en nog eens uren vertraging. Uiteindelijk besloot men om een uitgedunde dienstregeling te gaan rijden, zodat de treinen dan wél op tijd waren. Schei toch uit. Al die verdwenen treinen dan? En dan durven roepen dat je hoopt dat de rest wél op tijd rijdt? Volgens mij moet het gaan om reizigers die op tijd rijden. Dat ze min of meer op de afgesproken tijdstip op hun bestemming arriveren. Ook bij een paar lullige graadjes vorst en een centimetertje of wat sneeuw. Als het dan al niet lukt om de zaken zonder uren vertraging voor mekaar te krijgen, wordt het hoog tijd de onze verkeersminister de verantwoordelijken op staande voet hun baan laat inleveren. Helemaal een giller was, dat ondanks het gestremd zijn van de spoorwegen, de televisiereclames gewoon doorgingen. Beelden van treinen die vrolijk door het land flitsten, en van kaartjes die kans gaven op tickets voor de Olympische Winterspelen. Want de NS sponsort de sport. Inderdaad. Nog even en de reizigers doen allemaal ook aan sport. Lange-afstandswandelen…