Plat Haags: Achteruitgang

De vorige aflevering, geschreven door ArchEnemy, lees je hier.

We leven in een volkomen geschift land, ArchEnemy! Terecht sneed jij vorige week de in onze Grondwet verankerde Godsdienstwaanzin aan, en toen wist je nog niet eens dat de belangrijkste discussie binnen de Haagse Hogeschool niet zou gaan over het lesrooster, maar over een kerstboom. Toen wist je trouwens ook nog niet dat ze bij ProRail geen aandacht meer zouden hebben voor hun lawine van storingen, maar zich op een hoop luchtfietserij zouden storten over het opladen van elektrische auto’s. Ja, dat zeg ik: een geschift land.

Jij stelt dat we hier van overheidswege een soort gegarandeerde Godsdienstvrijheid hebben. Fout. Je kunt over de historie een hele boom opzetten, maar de blauwspar of den die volgehangen met flonkerende rommel alle visuele aandacht staat op te eisen in menige vestibule of huiskamer, heeft voor veel mensen een behoorlijk Godsdienstige lading. Iets met de geboorte van de -volgens velen- eniggeboren zoon van God, die nog aardig geschiedenis schreef met wijze woorden over naastenliefde en het eerlijk verdelen van brood en vis. Maar binnen die gegarandeerde Godsdienstvrijheid vindt een schoolhoofd het doodnormaal om een kerstboom achterwege te laten om zijn heidense scholieren niet te bruuskeren. Godsdienstvrijheid? Hoezo? Zelfs de Bijbelse regeringspartijen doen qua religie voor spek en bonen mee. Het Christen-hypocriet Appèl houdt zich niet bezig met naastenliefde, maar zet alles op alles om de zwakkeren in de samenleving verder uit te kleden, de Christen-fundamentalistische Unie maakt zichzelf ook alleen maar belachelijk, zonder echt iets te bereiken: de gezinsminister wordt beschimpt om zijn schaamhaarmetingen bij kinderen, zijn defensiecollega schijnt aan de Taliban te hebben gevraagd om op de zevende dag niet aan de touwtjes van de bermbommen te trekken, teneinde de zondagsrust niet te verstoren. Maar hoe dan ook: zolang mensen zich hun Godsdienstbeleving laten afpakken door angst om wat anderen ervan vinden, is het met die vrijheid slecht gesteld. Inderdaad, je hebt gelijk: ook de linkse partijen in ons land zijn behoorlijk kerks. Het feit dat de Evangelische Volks Partij is opgegaan in Groen Links, en niet jaren later in de ChristenUnie, zegt genoeg. En dan zitten wij te lullen en gewichtig te doen over een minarettenverbod in een land dat gebaseerd is op bankfraude, stinkkaas en koekoeksklokken. Schei toch uit…

Ja, we zijn heel erg in de war, in dit land. Ik kijk maar weer eens naar de spoorwegen. Waarom alwéér de spoorwegen? Omdat dat een sector is, waar ik nu eenmaal nogal wat verstand van heb. Het spoor als selecte steekproef voor wat er aan de hand is in ons land.

ProRail. Die club die nog steeds niet in staat is, ons te behoeden voor de meest uiteenlopende storingen. Met een satanisch genoegen kijk ik regelmatig op teletekst. Pagina 751. Aan de lopende band staat daar, dat wegens een stroomstoring het treinverkeer van Hier naar Daar stil ligt. En wat hebben die prutsers bedacht? Ze willen oplaadpunten voor elektrische auto’s gaan inrichten. Je kunt op je vingers natellen, dat wanneer je je met je Prius bij zo’n ProRail-oplaadpunt meldt, je het kan schudden om je accu op te laden. Neerlands Stroomstoringkampioen laadt hier (niet) uw auto op. In plaats van dat ze eindelijk eens zorgen dat de trein gewoon betrouwbaar is, omdat de wissels het doen en de wagons niet tussen de rails in de vermolmde biels zakken.

Of de NS. Die verdienden vroeger geld met het vervoeren van reizigers. Tegenwoordig lopen ze vooral binnen met het exploiteren van de meest uiteenlopende winkels en horecadingetjes in hun stationshallen. En niemand meer die er vreemd van opkijkt. Morgen is een nieuwe zwarte dag voor de OV-reiziger. Dan wordt in Amsterdam het nieuwe streekbusstation geopend. Aan de achterkant van het Centraal Station. Uitsluitend bereikbaar via de hal van de NS. Wel jammer dat de NS de achterdeur van het station al ruim voordat de laatste bussen zijn vertrokken op slot doet. Gevolg: de laatste reizigers kunnen het fonkelnieuwe busstation helemaal niet bereiken, en de bussen stoppen dan opeens bij een of ander slecht verlicht onveilig plantsoentje aan de voorkant van het station. Echt, als je reizigers nou helemaal in de war wilt brengen, moet je één en dezelfde buslijn op verschillende tijden op verschillende haltes laten stoppen. Om gek van te worden. Dus de NS heeft alle aandacht voor de doelstelling om de gemiddelde stationshal om te toveren in een soort van genotscentrum, maar zorgen dat mensen nog op een fatsoenlijke manier vanuit het station naar hun aansluitende bus kunnen, ho maar. Om de mislukte taalkunstenaar Seth Gaaikema maar eens te persifleren: die vroegtijdige afsluiting van de achteruitgang is een hele achteruitgang. Zal wel weer financieel-economisch niet rond zijn te krijgen, ofzoiets. Beschamend.

Maar denk nou niet, dat verkeersminister Eurlings en zijn collega Bos -als eigenaar van de NS- spoorbaas Meerstadt een schop onder zijn reet verkopen! En de Kamer heeft allang het moede hoofd laten hangen. Die gaan er niet meer over… Nee, de NS is verzelfstandigd, dus er is geen haan die ernaar kraait. Ja, dat zeg ik: we leven in een volkomen geschift land.

Echt, belangrijke zaken, die het hele land aangaan, moeten maar weer terug in overheidshanden. Wat dat betreft heeft de SP dus gewoon gelijk. In dat kader keren we nog even terug naar de elektrische auto. Een bespottelijk idee dat ProRail ze zou moeten opladen. Maar bij de energiebedrijven dan? Ook geen schijn van kans dat daar altijd stroom voorradig is. Die zijn óók geprivatiseerd. Gevolg: om de haverklap valt ergens de stroom uit. Gisteravond nog: heel Nijmegen in het donker. Urenlang geen stroom uit de geprivatiseerde stopcontacten. Omdat het geprivatiseerde transformatorhuisje van het geprivatiseerde hoogspanningsnet was ontploft. Tijd voor een sterkere overheidsvinger in de pap, ArchEnemy! En de dames en heren zakenlieden die onze nutsvoorzieningen in het kader van het neoliberalisme het afgelopen decennium aan gort hebben geslagen, die wens ik graag een goede reis. Richting Dubai. Kunnen ze daar fijn verder spelen met hun drijfzandeconomie. Ik kijk uit naar je brief van volgende week!